vi har rivit upp rabbatten runt vårt hus. Vi tänkte lägga sten runt huset istället och undrar om man behöver lägga bärlager under eller man kan slänga på markduk/sättsand direkt.

Problemet om vi ska använda bärlager mm är att dräneringen ligger väldigt ytligt på södra sidan av huset (ca 2cm under marken). Det ligger vanlig matjord idag runt huset ca 80cm ut.

Har ni förlsag på hur brett man ska lägga sten och vilken sten som passar till falurött hus med vita knutar?

Mvh
Micke & Sarah
 
Dräneringen ska ligga lägre än huset. Det innebär att ert hus inte har grunden djupare än ca 10 cm?
 
jag vet faktiskt inte hur hög sulan är.
 
ingen som lagt sten intill sitt hus eller som har råd på färgsättning till falurött?
 
Tvättade runda fina naturstenar finns att köpa. Lägg dem i stenmjöl med en duk under. Det ser trevligt ut mot ett (gissar jag) gammalt hus. Fast det där med dräneringen låter knepigt.
 
Man kan sätta kullersten i flis. Då blir det både snyggt och dränerande.
 
Hej
det är byggt -96 , men i gammal stil. Dräneringen ligger som sagt väldigt ytligt på södergaveln. Tanken är bara att lägga duk där och fylla på med någon lämplig dränerande massa för att sen lägga sten eller grus. Hur långt ut hade ni lagt sten/grus från huset? (gräsmatta runt om)
 
Jag ska lägga kullersten ungefär en halvmeter ut och sedan en fris av marksten att köra klipparen på som blir aningens böljande. Det ska vara såpass brett att jag slipper den bruna fula gräsmattan som gärna blir närmast huset,
 
  • Gilla
Cannavaro
  • Laddar…
Jag har en anna fråga under samma ämne..

Vi har lagt frioglitskivor närmast huset, detta för att skydda grunden (vanlig platta med vattenburen värme i). Men min fråga är nu.. hur gör man om vill lägga marksten ända intill husgrunden? Kan man lägga markstenen på frigoliten? Eller kan man ta bort frigolitskivorna? Det är på norrsidan och västersidan om huset som vi vill ha marksten.

Tacksam för svar!
 
Du kan inte lägga sten PÅ frigoliten, men du kan lägga på grus som ligger på frig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.