Hej !

Har sedan länge funderingar på att köpa ett billigt hus (ev. renoveringsobjekt/ rivningsobjekt) och skulle vilja ha lite tipps.

Tycker ni att det finns någon bank som lånar ut pengar om man t.ex. kan sätta in 30 % till 40 % av totalkostnaden själv ? ... vad gäller om man är provisionsanställd ?

Jag vill ju som sagt ha ett billigt hus som jag sen kan renovera själv.

Någon som har råd hur man kan få tag i en kredit ..... respektive har en bekant som jobbar på en bank :D ??

Jag känner till BlueStep bostadslån, men de ställer krav på en värdering som kostar relativt mycket pengar. Sen måste man låna en viss summa.

Alla tipps är välkomna !

Mvh, Ewald
 
Jag skulle tro att även banken vill ha någon form av värdering men att de nöjer sig med mäklarens bedömning eller helt enkelt den summa huset landar på efter eventuell budgivning efter att ha annonserats ut på öppna marknaden (funkar alltså även om det säljs utan mäklare). De som jobbar med bolån har också ofta bra koll på boprismarknaden i sitt distrikt.

Att du kan betala 30–40 procent själv är ett stort plus. Om du dessutom kan visa att du haft en någorlunda jämn inkomst (eller åtminstone en viss minimiinkomst) under en period (ju längre desto bättre) så tror jag inte att det blir några problem att få låna.
Blue Step skulle jag absolut undvika, värderingskostnaden är nog en liten utgift i sammanhanget – jag skulle bekymra mig mer över vad deras skyhöga räntenivåer skulle innebära för boendekostnaden på några års sikt.
 
Hej !

Tack för svaret !

Ja, att kunna sätta in pengar borde vara ett plus. Men om man t.ex. jobbar som egen företagare eller på provision är det ju svårt att garantera en viss inkomst.

Hur står bankerna till detta ? Kan det vara ett problem ? Även om man kan sätta in en del pengar ? Banken skulle t.ex. kunna få pantbrev på huset.

Tror att det finns en bank som lånar ut till företagare helt utan säkerhet. B 2 bank är det. Bank 2 eller vad de kallar sig. Men deras räntor är till och med högre än Blue Steps räntor ....

Men skulle även en vanlig bank, t.ex. Swedbank eller Nordea låna ? Om man driver företag kräver de att företaget har gjort vinst i minst 3 år eller så ....
 
Ewald skrev:
Banken skulle t.ex. kunna få pantbrev på huset.
Det är nog en förutsättning...
 
Som det redan sagts så är det viktigt att visa att man över tiden har en viss nivå på inkomsterna. Har du jobbat en längre tid på provision så är det inte så svårt att visa att du faktiskt drar in pengarna som behövs.

B2 Bank, Bluestep, Freedom Finance och liknande företag skall du hålla dig ifrån. De får betala 3-5ggr högre ränta än den oförhandlade listräntan på vilken seriös bank som helst, och det är en rätt häftig hög med tusenlappar på ett år. Har man betalningsanmärkningar som omöjliggör andra lån är det bättre att vänta ut att de försvinner ur registret än att sätta sig i rejäl knipa hos högräntegamarna.

Vanliga banker lånar gärna ut pengar till egna företagare om man kan visa att man kan tjäna pengarna som behövs för att betala tillbaka. Det behöver inte vara tre år tillbaka i tiden, men senaste bokslutet är de som regel intresserad av.
 
Jag är själv företagare med huslån. Jag lånar visserligen tillsammans med min sambo, men visst ställde de fler frågor kring min inkomst än kring hans. Ingen av de banker som vi var i kontakt med (kollade med flera för att jämföra räntor) hade dock några invändningar. De kollade upp min årsinkomst de senaste åren och jag visade årsbokslut för det senaste året. Även om man som företagare sällan kan garantera en viss inkomstnivå varje månad så brukar den beräknade årsinkomsten stämma bra om man har varit igång ett tag. Om man har varit igång ett tag har man ju också koll på att man måste lägga undan från pengastinna månader till smalare.

Har man inte varit igång tillräckligt länge för att kunna visa en någorlunda jämn och gärna ökande inkomst så blir det svårt att få lån. Det kan vara frustrerande, men bortsett från att enstaka handläggare kan vara grinpellar så är banken restriktiv med att låna ut för din skull. Bluestep och andra högränte-institut fungerar enligt min uppfattning som de amerikanska låneinstitut som erbjöd så kallade subprime-lån till mindre bemedlade; de tar ut skyhöga räntor av folk som redan från början har en ekonomi som är så svag att andra banker säger nej. När kalkylen inte håller och räntebetalningar och amorteringar börjar släpa efter ställer de folk på gatan (gissa varför de är noga med värderingen ...).

Ett tips kan vara att läsa på ordentligt innan så att du vet hur det här med bolån fungerar och vad som gör dig attraktiv (eller åtminstone acceptabel;-) ) som bolånekund. Att du vet vad du pratar om gör att banken känner sig tryggare.
Gå in på http://www.comboloan.se/ och klicka på "Frågor och svar" i vänsternavigeringen så hittar du matnyttig information. På sajten kan du även jämföra räntor, beräkna hur stort lån du kan få och vilka villkor du bör kunna förhandla dig till.
 
Redigerat:
Frugan e egen företagare och bankerna har alltid gillat min lön mer än hennes :) men som flera skriver, dom lånar ut till egen företagare också. Förmodligen också till såna som Du ;) me provisionslön. Det handlar nog mest om att Du ska kunna visa att Du tjänar, har tjänat och kommer att tjäna pengar. Mycket beror på om Du kan få dom att känna att Du är pålitlig. Prova att ha ett möte mer några av bankerna, bestäm en tid och gå dit och säg som det är så får Du se vad resultatet blir. Banktjänstemän är oftast som folk är mest och inte farligare än nån annan :D
Det finns massor av "företag" (ockrare) som lever på att folk är osäkra inför möten med banker, låna inte av dom!
 
Hej !

Jag har inga betalningsanmärkningar och skulle få ett litet banklån i Österrike, men lånet räcker inte ens till ett rivningsobjekt.

Icke-svenska banker tycker att det är svårt att pantsätta ett hus i Sverige om de inte är på plats.

Ja, det stämmer, Blue Step och liknande banker har mycket höga räntor, men fördelen är att de sen verkligen låner ut pengar.

Vet inte hur bankerna står till idén att köpa ett renoveringsobjekt och renovera detta. Objektet ökas ju i värdet om man renoverar det själv.
 
Fattar jag rätt att du är bosatt i Österrike, men skall köpa hus här?

Då tror jag att det kan bli problem (inga olösliga). men en utländsk bank kan normalt inte ta en pant i en fastighet i ett annat land, dvs du måste troligen låna i svensk bank. Detta är en raltivt gammal uppgift jag har, det kan ha ändrats.

Samtidigt så är en Svensk bank inte jättepigg på att låna ut till någon i ett annat land, det gör det svårt för banken att bedömma kundens betalningsförmåga, framförallt om du inte har ett fast jobb med en regerlbunden lön.

Jag vet fall där det varit tvärtom, svenskar som lånat till hus i utlandet, då har man lånat i en lokal bank med kontor både i Sverige och landet ifråga. På så vis har de kunnat göra en kreditbedömmning i Sverige, men ändå kunnat hantera pantsättningen.
 
Ja, jag är bosatt i Österrike. Har tidigare när jag studerade även ett konto på Swedbank. Kontot är kvar, men det finns inga pengar på det.

Ja, okej.

Ja, Handelsbanken finns i både Österrike och Sverige vad jag vet.

Ja, men ofta är det Blue Step eller ngt liknande bank som låner i så fall. Hmm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.