Hejsan
Fick förslag på att tilläggsisolera ovanpå befintlig ytterpanel... Något som gjorde mig något fundersam. Är det är bra metod eller är det bättre att ta ner gammal panel före tilläggsisoleringen?
 
Kan vara helt ok, lite beroende på. Bygg inte in några fuktproblem eller liknande bara.

Jag skulle gärna plocka ned locken eller ribben på en ytterpanel först, sedan gå på med en skivisolering som som du sätter med brickor så att du inte behöver regla upp och att den sätts kant i kant utan köldbryggor. Slutligen reglar du utanpå detta med stödhylsor genom isoleringen som håller de nya utanpåliggande reglarna på distans utan att trycka samman isoleringen.
 
Samma tanke. Vi har idag 120 i ytterväggarna, byggt -74.
Hur mycket skall man isolera?
Behöver man stöttning för detta i underkant?
 
Hej
Hur vet man att man inte byger in något fuktproblem?
Hur sker värme/fukt transporten ut i en konstruktion som den ovan beskrivna?
 
Har du en fungerande luftspalt bakom den nuvarande panelen kommer denna göra att kall luft cirkulerar innanför den nya isoleringen och därmed till stor del ta bort effekten av tilläggsisoleringen.

Jag rekommenderar att du river bef panel inkl. läkt innan du isolerar. På detta sätt hamnar fönstren inte så långt in heller - inte så hålögd fasad.....

/Ingenjören
 
Redigerat:
Hejsan
Att ta bort panelen är i linje med vad jag fått lära mig tidigare
Frågan är dock kan man om man kan "täppa till" den befintliga luftspalten och på så sätt få bra effekt av den nya tilläggsisoleringen?
(Jag funderar på att köpa ett hus med den ovan beskrivna lösningen...I mitt nuvarande hus valde jag att ta bort panelen)
 
Vad pratar ni om? Ta bort locken/ribben, regla ut med 45x50 på de gamla reglarna, (förhoppningsvis är de på cc 60, men om de inte är det, lev med det.) Lägg in isolering, häfta upp vindskydd, (skarva på reglarna), lägg på en distans på ca 15 mm utanpå reglarna/vindskyddet, och spika upp fasaden, vilken du vill.
Skivor är dyrt och dumt och säljares påhitt. Luft är bra. Lagom stillastående luft. Tror ni våra farföräldrar var helt dumma? Ribb är bra! Lockpanel mindre bra. Se bara till att det kommer luft under och över.
Avståndet till marken är viktigt.
Ursäkta om jag låter mästrande och styv i korken, men tycker det är tråkigt om man kastar pengar och möda i sjön!
ödmjukast Johan
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Ett litet tillägg från den kaxige!
Ingenjören har rätt i det där med luftspalten innanför den gamla panelen. Täpp till. Den får nog ventilation inifrån. Fönstrena flyttar du ut, eller gör nya salningar och fönsterbleck. Vi snackar 10 cm. Hur hålögt kan det bli?
mvh Johan
 
Håller helt och fullt med föregående...
Arbetar som byggare.. vilket inte gör mig till någon allvetare,men,men som sagt våra förfäder visste vad de gjorde.
Det byggs alldeles för mycket felaktiga fastigheter idag...
Själv lade jag på ny panel på mitt hus UTAN isolering,enbart luftspalter...
om du inte tänkt att isolera med 100 isolering så skippa isoleringen, det rådet fick jag och det följde jag.
Funkar bra!
I alla fall med den konstruktionen vi har;)
"byggare på heltid"
gör mestadels badrum nu för tiden....
Har byggt det mesta......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.