Vi ska bygga en stuga i hyvlat timmer. Det jag undrar över är om det går att behandla den med järnvitriol? Tycker att det är så snyggt, men är osäker på hur det fungerar på hyvlat virke.
 
Visst fungerar det på hyvlat virke.

Har en bekant som behandlat sitt uterum med detta och med fint resultat.
 
Om det är rejält behöver ni inte behandla överhuvudtaget, förutsatt att ni har tålamod att vänta. Om två år har ni fått samma vackra silvergråa färg som ni annars skulle fått på en månad om ni gör er omaket att behandla med järnvitriol ---
 
Tack för svaren! Då blir det nog troligtvis så att vi behandlar den med järnvitriol./Eva
 
samma vackra silvergråa färg
Järnvitriolen är inte bara en färg. Den har ju även en skyddande effekt.
 
vojma skrev:
Järnvitriolen är inte bara en färg. Den har ju även en skyddande effekt.
Har den?
 
Ingen vet som jag har kunnat konstatera om järnvitriol har en skyddande effekt. I första hand skall du se det som ett sätt att ta en genväg till en traditionell obehandlad fasad. Vad gäller att fasaser och obehandlade i synnerhet är att luftningen bakom är på topp. Om jag skulle välja mellan obehandlad och järnvitirol skulle jag ta det senare då det ser "snyggare" ut direkt. Om 10 år spelar det nog ingen roll (tror jag)
 
Ett för tidigt åldrande osh en aning skydd, blanda i lite silvergrå också. Det går bra på skrädda, bilade ytor, den har samma struktur som en hyvlad så det går nog bra / Knut
 
Att järnvitriolen skyddar mot svamp och mögel har jag konstaterat. Satte panel på 2 olika fritidshus som står intill varandra i våras. Det ena behandlade vi på en gång med järnvitriol och det andra har vi fortfarande inte hunnit med. På det behandlade finns ingen påväxt överhuvudtaget medan man nu kan se en del svarta mögelprickar på nordsidan på det obehandlade.
Jag tror det beror på två saker; dels de salter som finns i järnvitriolen gör att mögel mm inte trivs. Dels att det helt enkelt blir mörkare på en behandlad fasad än på en obehandlad, det gör att den blir några grader varmare och därför torkar den upp snabbare.

Ett tips vid behandling; vi köpte en billig 5-liters spruta för växtgift mm på Jula. Den fungerade utmärkt istället för att slabba med pensel. Gick fort och lätt att komma åt överallt, även under takutsprång. Man får offra en gammal regnrock och munskydd kan vara bra. Och så får det inte vara för blåsigt. Täck betongdelar som grund mm som kommer synas annars blir de fult rostfärgade.
 
Efter några sekunders eftersökning..
www.traguiden.se fanns en del om järnvitriol bl.a

En järnvitriolbehandlad panel uppför sig i princip som obehandlat virke. Behandling med järnvitriol
- skyddar inte mot regn, utan fukt ska kunna torka ut genom att panelen ventileras väl
- skyddar inte mot solens UV-ljus, som bryter ner träet så att ytan eroderas och spricker
- ger ett litet till inget motstånd mot svamp- och mögelpåväxt
- ger en yta där träets struktur framträder
- ger en färg som varierar med ljus och luftfuktighet
- ger större fuktrörelser i träet än målat trä
- kräver att spik och bleck är rostfria annars rostar de så att rostränder bildas
- kan missfärga fönster, glas, grund och plåttak
- kan missfärga närliggande mark och golvytor vid urlakning.
 
raveper skrev:
Efter några sekunders eftersökning..
På [länk] fanns en del om järnvitriol bl.a

En järnvitriolbehandlad panel uppför sig i princip som obehandlat virke. Behandling med järnvitriol
- skyddar inte mot regn, utan fukt ska kunna torka ut genom att panelen ventileras väl
>>Stämmer bra, panelen rör sig mycket. Min panel pendlar mellan 135 mm ->150mm i extremfallen, så lufta bra bakom
- skyddar inte mot solens UV-ljus, som bryter ner träet så att ytan eroderas och spricker
>> kan förebyggas med bättre trä, jag körde 28x145 kärnvirke och har inte drabbats av sprickor alls
- ger ett litet till inget motstånd mot svamp- och mögelpåväxt
>> Innan hade jag vitmålad fasad som var hårt angripen efter 3 år, men den nya har inte alls dessa symptom. Varför vet jag inte, tur?....
- ger en yta där träets struktur framträder
>> japp, och som blir slätare med tiden då ytfibrer slits/erorderas bort.
- ger en färg som varierar med ljus och luftfuktighet
>> skulle man ställa nord, syd, öst och väst fasad brevid varandra ser man en markant skillnad, men det gäller även obehandlat. Men det är inget som stör.
- ger större fuktrörelser i träet än målat trä
>> om man målar så att fukt inte tränger in i trät == sant
- kräver att spik och bleck är rostfria annars rostar de så att rostränder bildas
>> nja, har spikat med 4" galvad spik och inga spår ännu, bleck är i aluzink och inga problem där heller.
- kan missfärga fönster, glas, grund och plåttak
>> har några fönster med missfärgningar, men om det beror på järnvitriol eller kåda vet jag inte, skall tvätta nästa vecka (efter 2 år :)), men cementbaserade produkter blir det missfärgningar då kalken reagerar med järnet.
- kan missfärga närliggande mark och golvytor vid urlakning
>> kalk och järnvitriol är ingen bra kombination, men det går att undvika. Men på en gräsmatta syns inga spår alls.
.
Efter 2 år kan jag rapportera enligt ovan.
 
Redigerat:
På Gysinges utställningshus kan man se hur en järnvitriolbehandlad yta ser ut bredvid en obehandlad. Tror detta gjordes i mitten av 1990-talet. Den behandlade delen ser skitigt grå/svart/grön ut i jämförelse med den obehandlade delens silvergrå yta.
 
KristinaRT
Vidare fråga - kan manj olja en järnvitriolmålad yta för att ge skydd?
Eller är det bättre att köpa en färgad olja om man vill ha silvergrått trä OCH skydd mot röta/svamp/mögel etc:confused:
 
strumpa skrev:
På Gysinges utställningshus kan man se hur en järnvitriolbehandlad yta ser ut bredvid en obehandlad. Tror detta gjordes i mitten av 1990-talet. Den behandlade delen ser skitigt grå/svart/grön ut i jämförelse med den obehandlade delens silvergrå yta.
Allt trä blir med tiden silvergrått. Jag byggde en brygga med impregnerade regalar 45x170 som "trall", denna är ny silvergrå efter 5 år. Ett obehandlat fasad /fur) är inte speciellt attraktiv de första 3-5 åren. En liknade med järnvitriol är betydligt mer estetisk. Den fasad jag har i norrläge är numera silvergrå, medans den i söderläge är mer djupgrå i färgen. Vill man köra obehandla toch få det silvergrått snabbt skall man se över vilket trä man använder, ex ceder blir grått snabbt. Tyvärr finns det mest tyckade och lite fakta men jag skulle idag rekomendera järnvitiol då mina erfarenheter är att man faktsikt efter ett tag får det reultat man var ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.