Idag gick jag lös på murstocken på vind och knackade bort allt löst och rensade ur fogarna. Röken har läckt in pga av dels fuktskada och en liten sättningsskada.

Imorgon tänkte jag puts på nytt och har beslutat mig för att blanda eget kalkbruk. Således vill jag bara dubbelkolla "receptet" med er mer kunniga.

1 del Släckt kalk
2-3 delar sand
Vatten till rätt konsistens

Stämmer detta och funkar det att foga samt putsa med?

Sanden har jag själv tagit från ett grustag och sedan silat så den är mellan 0-1,5mm cirka. Duger det?
 
Hej samulle!
Har inte en aning om hur man blandar det där! Jag har själv putsat om min murstock i och med att jag satte in en vedspis i köket. Upptäckte då vilket svårt jobb det var att hålla på med putsbruk.
Fick tipset om vanligt naturgips. Färdigblandat och godkänt.
Fantastiskt lätt att arbeta med! Lägg lister på ca 20 mm tjocklek, på lagom avstånd på murstocken, smeta ut gipsen, ta bort listerna och sätt igen spåren.
Kostar inte så mycket, och är klart värt varenda öre!
Nyfiken ändå om du lyckas blanda själv.
Tala gärna om hur du gör.
mvh Johan
 
Hej

För inomhusbruk bör ditt recept och din sand funka alldeles utmärkt. Ta snarare tre delar sand än två. För utomhusbruk tror jag mer på det 1:1 bruk som finns med i Knut Åkessons 'Kalkputs'-böcker men det finns många åsikter om den saken...
 
definitivt inte gips på en murstock! Gips smulas sönder av höga temperaturer.

Förvattna ordentligt ytor som skall putsas innan du lägger puts på. Kalkputs är inte så svår att hantera om man inte försöker kasta den på vägg som en proffs gör.
Betrakta den mer som spackelmassa som du lägger på så går det lättare :).
Elda inte för tidigt! Kalkputsen behöver tid att härda.
lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.