Har så långt klarat mig utan någon fastsättning av styrskenorna till TS55an o OF1010 men förra helgen fick jag ett litet retfullt släpp o skenan förflyttade sig några mm.

dax o fixa fastsättning.

Läser jag på festools hemsida så tolkar jag det som att det finns:

2 tvingtyper snabb/skruv
vakum Gecko
"Snabbspännare"

Tvingarna kräver väl att material o skena är i princip lika långa
Vakum, fäster det på allt???
Snabbis, hur funkar det??

Please dela med er av era erfarenheter.
 
Redigerat:
Materialet och skenan behöver inte vara lika långa. Tvingarna kan skjutas fram och tillbaks i spåret på undersidan av skenan så du kan placera dem var du vill.

De två vanliga tvingarna: Skillnaden är lika enkel som den verkar - den ena spänns fast genom att skruva och den andra som en snabbtving (påminner mycket om http://www.besseytools.com/products/wood/ActionLever.php). Vilken man väljer beror till viss mån på hur lat man är. Personligen föredrar jag den traditionella skruvtvingen då jag tycker att det är lättare att känna hur hårt man spänner, vilket är bra om man använder tex frigolit som såga-och-släng-underlag (annars böjer man skenan och arbetsstycket eftersom frigoliten sviktar). Det är inga våldsamma krafter som behövs för att hålla skenan på plats, i normala fall räcker det med ett litet halvhjärtat spänn

Rapid: Istället för att spänna fast skenan ner mot materialet så hålls den fast genom att "nypa" mot materialets kanter. En fördel med denna lösning är att du bara behöver spänna på ett ställe eftersom det "bakre" (längst ifrån dig) anhållet bara håller emot kraften som appliceras då det "främre" spänns. En annan fördel är att den kan användas när en tving inte når runt materialet, tex om du skall såga eller fräsa i en hopmonterad köksstomme. En begränsning är att materialet måste vara någorlunda vinkelrätt mot skenan (kraften riktas ju i skenans riktning).

Gecko: Har jag inte testat, så jag låter någon annan fylla på här... men jag kan tänka mig att det blir problem med tex MDF eftersom det läcker luft som ett såll (testa att sätta en bit MDF mot munnen och sug in luft genom den så förstår du vad jag menar).

Jag hade börjat med de vanliga skruvtvingarna - de kommer man långt med. Och de är snällast mot plånboken med...
 
Bra sammanställning bygga_bo!

Jag har också bara de vanliga skruvtvingarna, och tycker att de fungerar utmärkt. Jag köpte biltemas snabbtvingar (bessey-kopiorna) i syfte att slipa till dem så de passar i spåret på skenan, och därför fungera som festools snabbspännare, men det lär inte bli av, då jag tycker att festools vanliga tvingar fungerar så bra (och biltematvingarna är väldigt trevliga som de är också).

Angående rapid så har jag inte provat dem, men jag vet att det har diskuterats att de har en tendens att lyfta skenan från underlaget.
 
Gecko kan du stryka från listan. Den kräver ett underlag som är helt slätt, tätt och dammfritt och är därmed inget bra allround-alternativ.
Jag kör också med skruvtvingarna och är nöjd. Jag tycker inte att skillnaden med snabblösningen ger tillräckligt med pang för pengen.
 
Tackar tackar!

Det är inte så ofta billigast är bäst och samtidigt kommer från Festool.

Synd att inte Geckon funkar bättre, den låter ju i teorin väldigt smidig.
 
Har både skruv, snabb och rapid tvingarna.
Snabbtvingarna som jag använder i 9 fall av 10 är helt underbara, snabba och ett jävla grepp.
rapid:en är grym om du tex ska korta ner dörrblad, bara att stätta ner skenan och spänna åt.

Geckon:n är trevlig att arbeta med på tex melamin och andra fanerade skivor.
 
Någon som känt behov av 30cm tvingarna.?..tycker själv att 12 alt 16cm borde räcka.

Känns som det börjar bunkra upp sig för en inköpsraid hos Holzfachmarkt Gerschwitz i helgen.
 
Nimajneb skrev:
Någon som känt behov av 30cm tvingarna.?..tycker själv att 12 alt 16cm borde räcka.

Känns som det börjar bunkra upp sig för en inköpsraid hos Holzfachmarkt Gerschwitz i helgen.
Kan inte påstå att jag hittills har känt något större behov av 30 cm varianten. Skulle inte förvåna mig om de hade varit i vägen oftare än de hade kommit till nytta.

Ett aningens speciellt fall som poppade upp i skallen på mig... Jag använder skenorna mycket i verkstaden och jag har planer på att bygga en "torsion box" för att få ett stabilt och plant arbetsbord i "fullskiveformat" (ett slags jumbo-MFT). Den dagen det händer kommer inte de korta tvingarna att räcka för att spänna fast skena+material i bordet, så då får jag skaffa den längre varianten. Ett alternativ är förstås att lämna ett litet överhäng på arbetsskivan (dvs göra boxen lite mindre än en fullstor skiva). Men som sagt, ett specialfall som du kanske inte behöver bry dig om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.