Jag har ett 110mm-rör (orange avloppsrör) mellan garage och hus, ca 40 meter långt.
I detta rör har jag både el- och datakabel, samt tryckluftsslang. Datakabeln ligger inuti en 16mm PEM-slang.
Denna PEM-slang kommer ut ur 110-röret och går åt sidan ett stycke från el-kopplingsdosorna. Datakabeln funkar utan problem med 100 mbit/s.

Jag vet inte vilken spänning PEM-slangen klarar av att isolera. Blir det problem kan jag alltid dra nya kablar i 110-röret.

Ett tips: Om du bygger nytt och ändå gräver ner kablar m.m., lägg ett 160-rör för att kunna lägga i kulvert-slang senare, och minst ett 110-rör för övriga kablar som el, data, tryckluft m.m.
 
C
Det är redan gjutet och klart för länge sen, bara så ni vet. Jag la ett 50mm gulrör, det får allt räcka. Jag ska varken ha igenom nån tryckluft eller nåt annat, utan möjligen en datakabel och eventuellt kablage till en kameraövervakning, men det känns tramsigt, det kan man köra över nätverk..
 
Dra oskärmad kabel till garaget, i samma rör.

Eller power Lan.
 
C
Måste bara få fråga; vad är det för fel på skärmad kabel?
 
Risk att det blir lite knas med olika jordpunkter.
Potenitalskillanden mellan garage och hus.
 
C
Är det inte därför man potentialutjämnar? :)
 
1. Den är dyrare
2. Den är jobbigare att jobba med
3. Skärmjorden är en möjlig felkäla.

Skärmningen är avsedd som störskydd men det är onödigt i en hemmiljö och nästan alltid onödigt ända upp i industrimiljö, där lägger man dessutom fiber vid tveksamhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.