Hej
Skall spika upp asppanelen nästa vecka, men är inte riktigt klar ännu vad skall jag ha för värmeskydd bakom spisen...

Harvias plåtskydd är ju bara så ful
Fiberskivorna också

Jag har klinker på golvet, 33 x 33 cm, nu funderar jag om jag ska inte ha 2 rader på varje sida iomhörnet, kommer detta att funka ?, trillar dom av av värmet ?, skall jag ha en luftspalt bakom ?
Alla råd är välkomna
 
Kanske bara en svart plåt med luftspalt mot väggen? Det har jag fungerar bra
 
Tjena Kalle, låter ok, bara sotarn godkänner... du har ingen bild ?
 
År det nån som har koll på högt ovanför spisen som värmeskyddsplåtarna ska täcka?
 
Harvias egen skyddsmantel är 24cm högre än kaminen, medans de säger i instruktionen till aggregatet att det skall sticka upp 60cm högra än kaminen
 
Redigerat:
Jag har Harvias KL20 agg och kör med dubbla värmeskydd enligt Harvias instruktioner, dvs det första värmeskyddet (minerit) med 3 cm luftspalt från väggen och sedan ytterligare 3 cm luftspalt och sen har jag svartplåt som ytmaterial. Dubbla skydd innebär att jag kan ha spisen ca 5 cm från plåten vilket sparar en hel del plats.
Jag lät plåtslagaren kapa till plåtar som går hela vägen upp till taket men det var mer av estetiska skäl än att man måste ha det så högt.
Man kan självklart ha annan plåt också, rostfritt, aluminium eller varför inte kopparplåt, snyggt men dyrt. Jag tog svartplåt för att jag tror det kan bli snyggt när den blir lite ytrostig med tiden, har man en blank rostfri t ex så blir det nog mycket putsande.
 
Vad har ni under aggregatet?
 
Jag fick ändrade planer, jag murade upp en vägg istället av siporex, detta pga jag köpte efter mycket velande en Harvi av tunnelmodell, dvs jag eldar från relaxen, kan vara mysigt sitta där en vinterdag, med en kall öl i handen, och se på lågorna medans bastun värms upp, man slipper dessutom söla med ved inne i bastun, så bastun håller sig mycket renaren, själv har jag klinker, så tänker inte ha ngt under aggregatet
 
"Vad har ni under aggregatet? "



Jag har en fem cm tjock skifferplatta under aggregatet, och klinkerplattor av skiffer på resten av golvet. Dels tycker jag det är snyggt med en stor stenplatta som avgränsar spisen och sen läste jag att det finns risk för att fogarna spricker av värmen om man har vedeldat direkt på klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.