Hej!

Jo, ni som köpt en sommarstuga och sen byggt ut osv, hur lång tid har det tagit, hur mkt har ni byggt ut och vad har det kostat er? (ni som bor permanent)


Vill vara anonym då det är hemligt att vi funderar på att köpa.


Vi betalar idag 7-9000kr/mån totalt för vårt boende, en 3rok på 70kvm, bostadsrätt (ink ränta, lån, avgift och el). Lån ca 600.000kr.


Vi har nu blivit tipsade om en sommarstuga, omgjord till permanent bostad, 77kvm, tomt å hela det köret. Jätte söt, ligger ute på landet som vi vill bo då vi har barn å hundar. 300.000kr. (har även 2 gäststugor)
Det blir ca 1,5mil att åka in till dagis och extra till jobbet, vilket inte är så farligt tycker jag.

Problem:

1. Mulltoa, vad kostar det att dra avlopp till huset?
2. Vad kan det kosta att bygga ut ett-två till sovrum om man gör detta själv?

Vi vill nämligen ha en 1-plans villa och inte bygga en våning till.
 
1. Mulltoa kostar mellan 5-14 000 kr, beroende på vad du ska ha. Ska ni bo permanent rekommenderar jag minst mulltoa 60. Annars finns det andra typer av toaletter, förbränning eller aquatron (som verkar bra). Till dessa toaletter byggs inget speciellt avlopp utan mer rör till tank.
2. Detta pris varierar, beroende på vad ska ha för grund (plint,betong, kryp), priset för väggarna är väl lika oberoende på grunden, sedan tillkommer tak, isolering, fönster, inneväggar, golv mm. Priset går att få billigt eller jättedyrt. Ett tips kan vara att köpa ett modulhus och sedan "bygga" in detta till huset. CAboden har moduler till bra priser http://www.caboden.se/ Men annars, klart du kan bygga detta själv om du har nåågon form av vana, gäller bara att tänka sig för och göra rätt från början + att det tar längre tid än vad man tror. =D
 
Knasboll skrev:
Hej!

Jo, ni som köpt en sommarstuga och sen byggt ut osv, hur lång tid har det tagit, hur mkt har ni byggt ut och vad har det kostat er? (ni som bor permanent)


Vill vara anonym då det är hemligt att vi funderar på att köpa.


Vi betalar idag 7-9000kr/mån totalt för vårt boende, en 3rok på 70kvm, bostadsrätt (ink ränta, lån, avgift och el). Lån ca 600.000kr.


Vi har nu blivit tipsade om en sommarstuga, omgjord till permanent bostad, 77kvm, tomt å hela det köret. Jätte söt, ligger ute på landet som vi vill bo då vi har barn å hundar. 300.000kr. (har även 2 gäststugor)
Det blir ca 1,5mil att åka in till dagis och extra till jobbet, vilket inte är så farligt tycker jag.

Problem:

1. Mulltoa, vad kostar det att dra avlopp till huset?
2. Vad kan det kosta att bygga ut ett-två till sovrum om man gör detta själv?

Vi vill nämligen ha en 1-plans villa och inte bygga en våning till.
Jag tror ni måste tänka ordentligt på minst två saker:
A. Hur "rustikt" kan ni tänka er att bo - en sommarstuga med "permanentstandard" är ofta bara en sommarstugas med lite mer isolering :). Det är dessutom ofta ganska dyrt och krångligt att isolera upp till riktig standard, dra in vattenburen värme (direktel brukar bli mkt dyrare att köra med i längden !), riktig WC osv
B. Hur mycket måste göras på det huset ni köper - är det läge att först köpa och rusta upp och sedan flytta ? Iof fanns det gäststugor så ni kanske kan bo i dom - annars är det inte kul att bo i totalkaos :)

Ang era "problem" :)
1. Dra in VA kan kosta alltifrån 80-300000+ kr till att det inte går alls (beroende på om det är egen brunn, kommunalt osv) - kolla med kommunen om vad som är är tillåtet.

Iof kan man bo även permanent med separett/frystoa eller liknande - så det kan ju vara ett alternativ. Men att det finns vintervatten + DBT-avlopp är väl ett minimkrav ?

2. Ganska svårt att svara på - beror på stugans konstruktion. Om vi säger att det är lätt att bygga ut och stugan står på plintgrund, räknat på ca 20-30 kvm utbyggnad så: Normalt räknar man med 10000-20000 kr/kvm - men gör ni allt själv så kan man komma under 10000 kr/kvm - och eftersom det inet är ngn VA och troligen inte mkt el så kan jag tänka mig att det landar på kanske 100000-300000 kr ca - som en uppskattning (dvs ca 5000-10000 kr/kvm)

/K
 
H
Riktigt att sommarstugorna kring stockholm är svårsålda och därför har priserna fallit.
Är det framdraget kommunalt vatten o avlopp så är prisläget ett annat för då är det plötsligt en villatomt.
Är stugan byggd före enegikrisen så räkna med att isoleringen är dålig.
Efter omkring 1977 brukade man isolera rätt bra.

Mulltoa är ingen bra åretruntlösning. Det vanligaste bland åretruntboende i sommarstuga är kombinationen borrad brunn och avloppstank.
Norrtälje kommun som är störst på sommarstugor tillåter trekammarbrunn och infiltration för tvättvattnet men toalettavloppet måste gå till ett slutet system som töms med slamsug.

Uppvärmningen är också något att tänka över. En tillbyggd sommarstuga med många små rum är inte så lätt att värma med luftvärmepump och direktel blir dyrt.
 
Det är inte självklart att man får dra vatten och avlopp till sommartstugor som inte har det i Stockholm.
Det är inte heller självklart att man får bygga ut dem till större än 70 m2.
Kolla det först med kommunen.
 
Frågan gällde "vad kostar det att dra avlopp till huset", då får man förutsätta att det redan finns vatten indraget - det är ju trots allt permanentstadard! Vad jag vet kan inte kommunen hindra avlopp, endast ställa krav på vilken typ som är tillåten, i värsta fall ett helt slutet system.
 
Avlopp så ville jag kollat om man får lägga markinfiltrering. Ett koplett paket med trekammarbrunn och dom delar som hör med har som faktisk paket pris på rundt 13000, så då har något som du kan köra ned alla avlopp i.. Inte bara "Toa"..
Woody bygghandel kör med en "Drive" på 12995 för ett slikt paket..
 
Raptor50 skrev:
Avlopp så ville jag kollat om man får lägga markinfiltrering. Ett koplett paket med trekammarbrunn och dom delar som hör med har som faktisk paket pris på rundt 13000, så då har något som du kan köra ned alla avlopp i.. Inte bara "Toa"..
Woody bygghandel kör med en "Drive" på 12995 för ett slikt paket..
13000 är iof billigt - själva brunenn är ju också det billigaste - tillkommer en del grävning, bygglov osv dock- så 50000 - 250000 kr får man nog räkna med - OM man ens får ha 3-kammabrunn - finns som sagt ställen där endast tank är tillåten...

/K
 
Jag har min stuga i Hagfors komun. Där kostar det 3250 för söknad för att installera avlopp, grävning gör jag själv med en minigrävare, (rundt 2000 för en helg) och sand finns det hur mycket som helst av på tomten, så det blir nog inte så jä... dyrt skulle jag tro..
 
Raptor50 skrev:
Jag har min stuga i Hagfors komun. Där kostar det 3250 för söknad för att installera avlopp, grävning gör jag själv med en minigrävare, (rundt 2000 för en helg) och sand finns det hur mycket som helst av på tomten, så det blir nog inte så jä... dyrt skulle jag tro..
Lägg till lite avloppsrör osv för 1000-3000 - nej kan man gräva gratis och har en tomt av sand så blir det ju genast lite mindre pengar :)
Rpkar man ha berggrund och inte tillgång till en grävare så får man nog en annan budget dock
/K
 
Ja heldigvis så har jag lite tur så..:)

Knasboll..
Jag kom över en lagskrift som säger så här.. : (Källa Boverket..)
I områden som saknar detaljplan kan kommunen besluta om områdesbestämmelser. De reglerar grunddragen för markanvändningen och frågor som till exempel bebyggelsens utformning och den maximala arean för fritidshus. Även områdesbestämmelsen är bindande och därför avgörande i lovprövningen. Vänd dig till din kommun för att få information om de planbestämmelser som gäller för din fastighet.
 
Redigerat:
Knasboll skrev:
Vi har nu blivit tipsade om en sommarstuga, omgjord till permanent bostad, 77kvm, tomt å hela det köret. Jätte söt, ligger ute på landet som vi vill bo då vi har barn å hundar. 300.000kr. (har även 2 gäststugor)
Det blir ca 1,5mil att åka in till dagis och extra till jobbet, vilket inte är så farligt tycker jag.
Hus på 77kvm med åretruntstandard i Stockholmstrakten för 300 tusen? Det måste finna en hake nånstans...
 
Håller med Raptor! Gör det inte svårare än det är. Kolla lagstiftningen i området och tillgången av vatten. Gräv ner en brunn, inte så märkvärdigt. Finns det vatten, så köp, för f-n! Billigt och bra boende! Perfekt för ungarna!
mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.