Ett svar till Billy_baver - Det priset vi pratade om från början var mellan 30-70k, det är ett bra steg upp till 300k. :)
 
Hej! Nu vet jag inte riktigt vad det är för priser i närmaste bygghandel där ni bor. Om ni tänkt att renovera ett fritidsboende som ni inte är i akut behov att iordningställa på en gång och utföra arbetet själva då räcker det gott och väl med 300kkr. Kul och lycka till men försök hålla sams när irritationen kommer krypande.......Det tar längre tid än man tror att bygga :)
"Byggare på heltid"
 
Cyberfru skrev:
Tack för alla svar! Jag har nu varit med husets ägare och kollat en gång till på huset och förstår nu att det är mkt värre än jag först trodde. Det luktar jordkällare och mögel i hela huset och jag fick genast kliande ögon och svårt att andas, så att behålla huset är nog inte att tänka på tyvärr. Visst vore det bra att utnyttja den infrastruktur som redan finns och bygga nytt, eller kanske rent av flytta dit en liten stuga någon annastans ifrån. Men vi kommer nog inte komma överens om priset på den tyvärr..

Får du sådana akuta symptom på mögel så tror jag ni gör rätt som hoppar över affäran.

Vad skulle ni få köpa den andra tomten för då ?

Avstyckning + bygglov behöver inte springa iväg alltför mkt. Och om ni sen bygger ett litet torp/stuga på säg 30-50 kvm, och nöjer er med torrtoa och enkel el (inkoppling kan kosta ett par tiotusenlappr dock) eller solpaneler, så är nog 300 kkr inte ouppnåeligt

/K
 
Steget mellan 30-70 och 300 är lika med 230-270 Kkr. Om jag uppfattat saken rätt ska denna mellanskillnad finansiera ett lyft till åretruntstandard. Och isåfall är "mellanrummet" minst sagt blygsamt...

;)
 
billy bäver är en kraxande olyckskorp! Har jobbat byggsnickare 30 år. Det mesta går att fixa. Man får inte ha för bråttom! Gå inte in som en bulldozer i alla projekt! Faktum är att mycket är värt att bevara. Bestäm först vad målsättningen är. Perfekt året runt boende med perfekt standard? Då har billy bäver rätt! Men om du vill ha ett trevligt sommarboende, så kan du komma mycket billigare undan.
Självklart är det vattnet som underminerat huset. Detta måste åtgärdas. Du har stängt av vattnet, och därmed förstörelsen. Se till att du får stabil grund och väg upp huset. Domkraft eller L70, eller vad som helst. Öppna dörrar och fönster är en bra idé.
Sedan kan du själv avgöra hur lyxigt det skall bli.
Luktar det mögel, är det förmodlingen mögel. Men i alla fall av mögel beror det på dålig ventilation. Har huset legat på backen, är det självklart att det möglar! Men det torkar bort vid god ventilation. Ska man riva alla felbyggda hus som drabbas av mögel?

Kan hända att bästa lösningen är att bygga nytt. Men eftertanke är bra.
mvh Johan
 
Om man har brått och måste basera ett beslut på någon sorts snabb kalkyl finns det ingen orsak att göra kalkylen roligare än den RISKERAR att bli.

Har man tur så har man tur, men först måste man kallt beräkna priset för lottsedeln. ;)
 
bara köp mark tillverkas inte längre
 
Klart ni ska köpa - allt går att fixa, det tar bara lite tid. Jag köpte sjäv något liknande dock har jag inte lyxen men vatten och avlopp och el ,vilket gör att det tar lite tid att fixa iordning huset. Är ni någolunda händiga och kan fixa lite själva och har TID till att fixa iordning så är det bara köra... men som sagt för att renovera (om man inte har masssssor av pengar) tar det helt enkelt tid
 
+ vet du hur mycket virke du får för 300k ... =)
 
Goda hus får man av icke allenast "virke"...
 
"Vi hade tänkt att inte göra det så "märkvärdigt" från början, det här kommer bli mer som ett testboende, för att se om det är värt att ha fritidshus här, det är en bit bort från där vi bor och vi vill se om vi kommer orka med resor och dylikt."

Frågan är nog inte om ni orkar med resorna dit :)

Jag håller på att bygga nytt och timmer är dyrt.. men fint. Ska ni ha vatten och el så kommer det bli ännu dyrare.

Fick jag gå in och peka med hela handen, så skulle jag råda er att köpa din drömtomt bredvid. Om ni är så händiga att ni tror ni kan renovera huset, då kan ni köpa en timmerstomme billigt på blocket, gjuta en grund och smälla upp det! Det finns massor att spara på ett sådant projekt.

Sparsamhet:
- Lägg ett grästak (billigt och riktigt välisolerande)
- Stommar finns på blocket (Hittade en ny 40kvm timmer för 115k i somras)
- Byggmax Fönster
- Gasoltub PC10 + gashäll, PC6 + gasolkamin = 4500sek
- Solcellsel! (fr. 10k -25k för ett schysst system (inkl. kablage, batterier, solcell, lampor ALLT). Kostnaden är inköpspriset!)
- Byggmax egna trägolv

PANG! Så har du ett ganska billigt sommarboende som inte kräver speciellt mycket underhåll eller uppmärksamhet. Men mysfaktorn är total, det är egenbyggt och ju bättre ni planerar desto bättre blir resultatet!

Med en rejäl solcellsanläggning är ni inte långt ifrån den vardagslyx vi är vana med!
http://www.mypaper.se/show/sunwind/show.asp?pid=345277468966173&initPage=164




Hälsningar
Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.