Iochmed bytet av taket på vår gård från slutet av 1800-talet slogs jag av hur olika och inkonsekvent vi resonerar ibland.

Vid tegelbyte pratas det ju ofta, specillet vid byte på äldre hus, om att lägga gammalt tegel för att man då skulle få en patina på taket som är vacker. Att lägga nytt lertegel är inte riktigt lika fint, för då ser det för "nytt" ut.

Om vi bortser från den funktionella aspekten och bara tittar till utseendet borde vi då inte resonerar likadant när det kommer till målning av huset? Var vi konsekventa skulle ju knutbrädor och annat inte målas om, även om det görs med linoljefärg, eftersom vi ville behålla den gamla patinan....

En fundering i all enkelhet?

/Martin
 
Visst är det härligt! Stoppa tillbaka penseln i linoljeburken, luta dig tillbaka och byggnadsvårda! Så gör vi hela tiden hemma!
 
Eller lägg på en "grön umbra"-lasyr ovanpå som du torkar av!!!

;)
 
Bra förslag, Nu la ju jag nytt tegel, ve och fasa, och tänker därmed måla allt nytt också. Men tanken slog mig speciellt eftersom jag fick en del propåer om att nytt tegle inte var tillräckligt fint av någon anledning.... :p
 
Det finns faktiskt ett namn på detta! Hitlers och Görings arkitekter utvecklade "ruinmetoden" för att få alla konstiga nybyggda nazi skrytmonument att verka gamla som gatan....

:D
 
Jag som trodde det var kriget i sig som utvecklade ruinmetoden (sorry) ;)
 
Så ytligt!:D:D Skämt åsidå så är väl ändå vitsen med gammalt tegel att få ytan av ett handslaget tegel och inte ett stränggjutet. Vi har båda varianterna på vart och ett av två bostadshus och det är skillnad. (jag är ruinromantiker....gör det mig också till nåt annat då.....)
 
Jag är inte ett dugg romantisk. Ändå blir jag rörd när man hittar gamla fingeravtryck i handslagna tegelpannor. Och då kommer man till ett vägval: Ska man förvandla sitt hem till ett museum?

Efter att ha räknat på biljettintäkterna svarar jag NEJ. :D
 
Det är värt att fundera på.. vi har gjort det...funderat alltså. På det där med att allt kommer se nytt ut fast som det gjorde förr på vårt hus oxå. Vi har lagt begagnat tegel på taket nyligen (fast inte handslaget) och nu ska vi börja med panelbytet och fönsterbytena. Och allt blir nymålat ...och det kommer det vara ett tag. Men jag tror inte på att patinera saker för hur ser det ut när det sen fått patina på "riktigt"

Och faktum är att förr när husen var nya ville man ju inte att de skulle se gamla och slitna ut utan nya och fina...
 
Om man ser på gamla foton på gamla hus, så framgår det att det nog inte målades om så vidare värst ofta, jämfört med vad som är norm i dag. Patina eller förfall, välj själv. Däremot är jag övertygad om att när man målade så ville man att det skulle synas att det var nymålat.

Finns det något fånigare än låtsaspatina? :D. Som när viss kändisinredare målade ett skåp och sedan torkade bort färgen vid kanten av dörren för att det ska se slitet ut. För det första ser det aldrig äkta slitet ut, för det andra så målar man väl för att det ska se nymålat ut.......

Gillar man patina så ska man välja material som åldras med patina. Linoljefärg eller slamfärger som blir lite flammiga när dom vittrar och som ger en levand yta om man bara låter naturen ha sin gång.
 
I ett hus och ett hem blandas nya och gamla ytor. Med eller utan vad vi kallar patina. Det som är ett museum för någon är det inte för en annan. Gränsen är lika svår att dra som att definiera begreppet byggnadsvård. Så frågan är om att ha ett slätt homogent färgat nytt taktegel eller ett begnat, av påväxter melerat tak. Det är en smaksak egentligen för om det rör sig om ett äldre hus(minst 100 år) i ett område där lertegel är vanligt så är det just frågan om att ta just lertegel och inte att välja ett annat material, som tp20 eller plåt som är präglat som taktegel. Dvs att materialvalet är som originalet eller en värdig eftersträdare . Vi har t.ex valt bort spåntak, som så många andra. Man måste välja sina strider även inom byggnadsvård, lite oromantisk men det är väl smällar man får ta.
 
Ja, man bör välja sina krig. Och man bör resonera och fundera i termer av både teknisk, ekonomisk och geografisk historia.

Slamfärg anbringades från första början ovanpå timmerfasad för att förlänga dess livslängd. Ursprunglig patina försvann, sörjd och saknad av få, åtminstone på den tiden man kulörsatte fasaden första gången.

Att taktegel får påväxt räknas bland allvarsamma byggnadsvårdare som ett problem, eftersom det förkortar yttertakets livslängd. Avrinning stoppas upp och frostspränger lerteglet. Och påtal om tak: Dagens kopparplåt blir aldrig grön. Den förblir svart, därför att den inte har samma kvalitet som beklädnadskoppar för så sent som ett halvsekel sedan. Ska man lägga grönlackad stålplåt på huset bara för det?

Nej, jag tycker takpanneprofilerad takplåt är fult som stryk. Man bör undvika material som låtsas vara något som de faktiskt inte är. Ibland undviker jag också korrugerad plåt, därför att det är ömtåligt och inte tål att gå på. Bandtäckning med rejält undertak är både vackert och hyggligt beständigt. Trots att det inte fanns på landet på 1700-talet. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.