Ska platsbygga en bokhylla. Hyllplanen kommer att vara 380x1000. De ska alltså spänna 1m. Klarar jag mig med 16mm eller måste jag gå högre än så?
 
MDF är i mitt tycke inget material för hyllplan, lika lite som andra träfiberskivor, och en meters spännvidd är mycket trots ganska stort djup. Limträskivor vore nog att föredra där. Ska du köra på MDF, vilket ju din fråga gäller, tror jag 25mm kan vara lämpligare, men det finns säkert andra uppfattningar om den saken.
 
Jag håller med Handyman ang materialval. MDF ska vara vertikalt, annars verkar det ha en inbyggd önskan om att böja sig.

Det funkar ju på tex bordskivor (eller om det nu är HDF) med en sarg under, så det är kanske en väg att gå. Minst en list under varje hyllplan i ytterkant, och färstpunkter längs hyllplanen i bakkant.
 
Om du limmar en kantlist runt skivan får du 1) mer lättjobbade kanter 2) mindre svikt. Annars får du göra en fullösning med en list under...
 
Materialtjocklek 16 mm. c - c avstånd mellan konsoler 600 mm. Sen har Du hyllor för allt i bokväg och under många år. Bra förslag att förse synliga kanter med en trälist och den kan gärna vara mer än 16 mm. När jag sågade till mina hyllor använde jag slipade spånskivor.

Du anger måttet 380 mm. Med få undantag är 310 mm fullt tillräckligt och då passar en Sparringkonsol med längden 260 bra.

per
 
Redigerat:
Skippa MDF-planerna helt! Kör på limträ eller liknande, ingen träfiberskiva klarar din typ av belastning speciellt bra över tiden. Surt när snygga hyllan börjar få häng...
 
MDF behöver stöd. När det gäller bärkraft för bokhyllor finns det en formel (som jag dessvärre inte kommer ihåg nu) som anger hur mycket de påverkas av att lägga till i tjocklek på hyllplanet jämfört med att bredda det. 38 cm är starkare än 31 cm, det säger ju sig självt för övrigt.

Sen är det klart att det har betydelse vad man vill lägga på arbete och pengar, men gör man en möbel själv tycker jag att det är en poäng att överträffa masstillverkade spånskivemöbler. Sen finns det också en viktig aspekt av just bokhyllor eftersom de ofta står fyllda med böcker i åratal så behöver de spänstiga material.
 
Om jag tolkar er rätt så är limfog 18mm att rekommendera. Var köper jag det billigast? Biltema har 18mm hyllplan i lite olika storlekar.
 
Den där tycker jag om, men jag har svårt att hitta furu.
Så här långt har jag kommit:
Pinus sylvestris = Scots Pine (finns inte med)

Då furu har en torrdensitet på 450-500 kg/m3 tror någon att man skulle kunna använda western red cedar (450-650kg/m3) som även den verkar vara mjuk?
Eller finns furu med på listan och jag missat den?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.