Man tackar :)
 
Var rädd om grannsämjan !!!
Någon skrev om att plantera pilträd.
Klura ut nån bra lösning o fixa.
Låter som om du redan blivit lite ovänner med grannarna?
Bestämm dig för om du vill fortsätta kriga, men om du kommer fram till att det kanske inte är så farligt så skulle jag kontakta grannen o " ursäkta" dig för ditt något överilade misstag.
Då kanske både pilträd o en bra grannsämja innfinner sig...

Anders
 
  • Gilla
Ror-mok
  • Laddar…
Ja, grannar kan vara bra att ha. Dessbättre att icke vara ovän med dom.

Min fru fick hjälp av grannen med att stänga av vatten, medelst huvudkran förra veckan...

 
Så här ser det ut:
ompalompatak1.jpg
ompalompatak2.jpg


Ingen vacker historia. Oavsett ålder och eventuellt bygglov måste man kunna kräva en hängränna som leder in vattnet på ägarens tomt. Och hursomhelst kan väl aldrig ett svartbygge bli lovligt om det hänger in över grannens tomt...?
 
En bild säger mer än tusen ord....

Lite snyggare tak som passar till byggnaden skulle vara bättre också.

Jag skulle nog irritera mig litegrann på detta också, inte för att det hänger in. Bara för att det faktiskt inte är särkilt snyggt gjort.
 
;) ... här har vi tyckt till & hävdat vikten av grannsämja innan vi fick se bilden ... och visst förstår vi er nu  ... kör hårt! Helt enkelt anskrämligt! Egendomligt att man inte reagerat när husets placering ritades in - eller var man inte på plats då?


Takkonstruktionen och plasten ser inte vidare gammal ut - inte kan den vara tio år inte?
 
Hejsan, jag var lite orolig för om jag skulle få mer eller mindre förståelse för problemet, men nu förstår ni vårt lilla dilemma....
Det är ju inte direkt vackert....

Tack än en gång K12 för hjälpen med bilderna :D

Hejs Stefan å Jenny
 
Grunden till huset har stått på plats sen i April så granngodkännandet lär vara påskrivet.....

Pratade med ansvarig person på stadsbyggnadskontoret och hon berättade för mig att sådana här ärenden brukar ta flera månader, suck!

Hejs Stefan å Jenny
 
Jag hade planterat stoooora buskar mot väggen och fått dem vattnade automatiskt....
Finns busksorter som växer fort som f-n.
 
Efter att ha sett det så skulle jag själv absolut propsat på att grannen skulle få fixa till det. Mindre utstick och snyggare. Visst ska man tänka på grannsämjan, men det gäller för båda parter - alltså får den andra parten bjuda till. Ser det ut som ovan har de knappast bjudit till. (F.ö. tycker jag att det ser ut som kvalificerat skitsnack att det inte går att riva det som sticker över Er tomt.)

Bättre att säga till direkt än att bara låta tiden gå.
 
fanns det ingen annan tomt att välja på så hade ni sluppit fulbygget
 
efter att sett bilderna så kan jag inte mer än backa på det jag skrev (det är RIKTIGT fult)...

finns det inte nåt snabbväxande träd / buske som man kan plantera som växer in å pajjar skjulet?

OJ vilken tabbe att vi satte den just DÄR på VÅR tomt :)
 
Men hallå? Träd och grenar som sticker in på ens tomt är väl lovligt byte, så det gäller väl allt annat också? Det är ju ER tomt, inte får någon annan ha saker på ER tomt? Och som du säger så ska dom ta hand om vattnet också, vilket väl knappt ens är möjligt utan att utnyttja er tomt?

Jag tycker att ni har gjort rätt. Skiten ska bort. Synd bara att det tar så lång tid eftersom ni knappast kan agera på egen hand. Hade det varit en bra granne så hade dom åtgärdat utan minsta knorr.

Jag lider med er.
 
Ser ut som att ni skulle kunna spika fast en hängränna och sedan leda vattnet in under taket, över väggen, in i grannens skjul...

Berit
 
Berit skrev:
Ser ut som att ni skulle kunna spika fast en hängränna och sedan leda vattnet in under taket, över väggen, in i grannens skjul...

Berit
:D Perfekt för grannsämjan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.