Vårt lokala energibolag skall gräva ned en ny högspänningskabel på vår fastighetsgräns. I samband med detta skall man ställa upp ett kopplingsskåp på vår mark och har överlämnat ett servitutsavtal för godkännande.
Vad behöver man tänka på?
Är det praxis att man får ngn ersättning för markupplåtelsen?
 
För många år sedan när jag gjorde värnplikt så skulle vi ut och fixa en grej med en militär kabel som bla. låg över ett antal villatomter. Då tittade jag i en pärm med servitutshandlingar som hade upprättats när kabeln grävdes ner. En av villaägarna hade lyckats få med ett tillägg att servitutet skulle upphöra (automatiskt) när kabeln inte längre behövdes för rikets säkerhet.

Det var skrivet ngn. gång på 60-talet.

Jag tycker det var ganska framsynt, utan att veta det (jag är för gammal) så tror jag att kabeln ifråga inte längre behövs för militära ändamål.

Parallellen kan ju vara att försöka få med att ert servitut skall upphöra om kopplingskåpet inte längre behövs för högspänningsledningen.

Det är iofs möjligt att det är betydligt svårare att få in ändringar idag, och den militära kabeln kan också ha varit känsligare att hålla borta från ev. domstolsförhandling (förvånad att villaägarna överhuvudtaget fick reda på att den var militär).
 
Tror som du att det kan vara svårt att få in denna klausul.
En civil högspänningskabel kommer nog att bestå ett bra tag framöver.
Antar att man skall lägga krut på att få en vettig placering av stationen så att den inte stör. Energibolaget säger att den inte heller är helt ljudlös så det gäller att få en placering långt från huset!
Ang ev. ersättningsfråga skall jag kolla med en jurist på LRF, dom borde veta vad som gäller (om jag nu inte får ngt svar i detta forum).
 
Visst får man något för upplåtelsen av mark, men inte är det mycket. Hur stort är kopplingsskåpet?
 
Mått enl ritning:
l=2,8m / b=1,8m / h=2,6m
Vad menas med "inte så mycket"?
/gs
 
En mindre transformatorkiosk låter det som.
3000-5000 spänn har jag för mig, i engångsavgift.
 
Saker du bör tänka på:

*Jag hade ALDRIG skrivit på ett servitutsavtal. Tvinga dem att ha ett arrendeavtal, annars får de söka sig någon annanstans.
*Om du nu ändå tänker tillåa dem ett servitutsavtal, se för f*n till att det inte står följande text. "Detta avtal får ligga till grund för ledningsrätt". Den texten betyder att du aldrig kan säga nej i framtiden om de vill ha en ledningsrätt.
*Begär en skälig ersättning. De kommer kanske erbjuda dig ca 3-10 tkr. Kräv minst 20 tkr på ett 25 års arrendeavtal.

Som sagt, jag hade ALDRIG gett tillåtelse till ett servitut!
 
Man skriver sällan servitut för elledningar nu, det är ledningsrätt som skrivs.
 
bax skrev:
Man skriver sällan servitut för elledningar nu, det är ledningsrätt som skrivs.
OM det inte finns något etablerat på plats redan idag så brukar man använda sig utav ett servitut eller ett nyttjanderättsavtal. Varför?

Jo för det tar minst 6 månader innan lantmäteriet behandlat en ledningsrättsansökan och innan dess får man inte göra något arbete. Sen om fastighetsägaren motsätter sig det hela vilket han troligtvis gör då man skrämmer med lednignsrätt så överklagas beslutet och det tar flera år...

Därför vill jag hävda att det är extremt sällsynt med att komma dragandes med en ledningsrätt vid nyetableringar för att inte tala om hur fruktansvärt otaktiskt det är... :) (För den som vill ha en etablering)
 
Många bolag ger liten extra peng som komplement till intrångsersättningen när fastighetsägarna ställer upp frivilligt. Men när det krånglar så kan man tvingas ta till ledningsrätt även vid nya linjer.

Att däremot få en ersättning i stil med 20 kkr och få det som ett 20 årigt arrende kanske går i vissa nät, men definitivt inte i alla. Det finns en "branschstandard" för ersättningar som kan anses skälig. Den kan dock variera över landet beroende på markbeskaffenheter m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.