Är det någon som vet om man kan montera ikeas skjutdörrar direkt mellan golv och tak utan deras garderobsstomme, ikea själv säger "Nej, det kan man inte!" men jag tycker att det borde gå med vissa modifieringar kanske, har inte möjlighet att åka och titta på hur dörrarna ser ut då vi inte har något ikea i närheten.
Är det någon av er som har gjort så?
 
Hej

Jag tror det blir svårt, har precis monterat några IKEA skjutdörrsgarderober. Deras dörrar hänger ovanför skenan i överkant på garderoben och i nederkant går dörrarna ner under monteringslisten. Så jag ser inget vettigt sätt att montera dem utan att ha en IKEA garderobsstomme att skruva i.
Alla mått är givetvis IKEA special och inte kompatibelt med något annat.
 
KristinaRT
Nu var det ett tag sedan jag monterade skjutdörrar men iaf i nederkan bort det gå att montera deras skjutdörrar direkt i golv, om man sätter en "regel" på golvet att skriva fast skenan i. Men å andra sidan är det kanske just det man vill undvika med skjutdörrar. Misstänker att det kan gå att göra något liknande i överkant också.
Sammantaget är det nog enklare dock att köpa separata spår att sätta i golv och tak, och sedan antingen köpa färdig skjutdörr eller göra en själv, än att modifiera IKEAs........
 
Hej
Jag har använd Ikeas skjutdörrar för att dela av ett rum, använde endast den översta skenan, som hänger från taket, undertill har jag små hjul från CO, i golvet har jag limmat trälister som dom löper mellan
 
Vi har gjort precis så. Gjorde en stor garderob i hallen där jag ville ha skjutdörrar pga utrymmet. Såg till att bygga för att kunna fästa över- och underskena på samma sätt som deras egna garderober, dvs inga modifieringar på dörrarna. Det innebär en sockel nedtill men det gjorde inget i vårat fall. Har tjänstgjort i ett par år nu med den äran.
 
Jätteintessant. Jag skulle uppskatta jättemycket att på en detaljerad beskrivning hur man gör detta. Vi köpte en garderob från IKEA med skjutdörrar. Dom upptäckte vi att taket var 2 cm för lågt för att montera dörrarna så vi var tvugna att lämna tillbaka dom. Vi vill ju ha skjutdörrar så det här skulle ju kunna vara en lösning.
 
  • Gilla
Carla
  • Laddar…
Jag skruvade fast överskenan på en trälist (22 x 45) som jag skruvade fast i taket med hjälp av spikplattan, dörrarna köpte jag på fyndet för 199 :- :)
Jag kommer att skruva up vanliga socklar (som under köksskåpen) båda sidorna av överskenan, så synd det inget och liknar skjutdörrar som man kan köpa för 10.000 i byggvaruhandeln...
 
  • uppe2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har också gjort det. Monterade 240höga skjutdörrar framför några befintliga 200 garderober. Nån list i taket som skenan hängdes på samt lite trix nertill.
Mycket mäta blev det.
 
  • Gilla
Xillion
  • Laddar…
y98matan skrev:
Vi har gjort precis så. Gjorde en stor garderob i hallen där jag ville ha skjutdörrar pga utrymmet. Såg till att bygga för att kunna fästa över- och underskena på samma sätt som deras egna garderober, dvs inga modifieringar på dörrarna. Det innebär en sockel nedtill men det gjorde inget i vårat fall. Har tjänstgjort i ett par år nu med den äran.
Hej vi funderar på att göra samma sak 😉 som du med ikeas skjutdörrar! Snälla kan du skicka bilder på hur du har gjort 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.