Ska installera uttag för motorvärmare och matar stolpen med EKLK 5G* 1,5. Uttaget är ett utanpåliggande 3vägs uttag. I uttaget finns dock bara en plint för L, en för nollan och en för jorden. Eftersom jag vill kunna använda alla tre uttagen samtidigt utan att säkringarna löser(3*10c) undrar jag om jag kan koppla alla tre faserna till L plinten.
Tacksam för svar
 
Absolut inte då kommer det flyga säkringar för dig.
Har du bara ett L så är uttaget bara konstruerat för en fas, du får byta uttag om du vill köra 3-fas.
 
Om jag uppfattar dig rätt så kommer säkringen gå om du kopplar så.

//Patrik
 
tack för svaren,det var som jag trodde.....tyvärr
 
Viktor90 skrev:
Ska installera uttag för motorvärmare och matar stolpen med EKLK 5G* 1,5. Uttaget är ett utanpåliggande 3vägs uttag. I uttaget finns dock bara en plint för L, en för nollan och en för jorden. Eftersom jag vill kunna använda alla tre uttagen samtidigt utan att säkringarna löser(3*10c) undrar jag om jag kan koppla alla tre faserna till L plinten.
Tacksam för svar
Kan du inte skaffa tre envägs-uttag och lägga dem få var sin fas?
 
Jo jag har nu köpt tre envägs uttag ist. Dock så var trevägs uttaget snyggare, därav valet av uttag från början.
 
Skall man kanske passa på med en varning. Det finns åtminstonde 2 vägs uttag med separat matning som rent praktiskt skulle fungera om du vill. MEN man får inte göra så att man matar de 2 uttagen med olika faser.

För mellan faserna har du 400V, och uttagen är oftast bara godkända för max 250V.

Dvs du får fortfarande bara ut 230V i uttaget till bilen, men internt i uttaget kommer du att ha 400V mellan olika delar som inte har isolering som är godkänd för den spänningen.
 
Men jag kan väl sätta tre separata en vägs uttag utan den risken?
 
Japp, men dela först upp i en dosa till 3 kablar

Protte
 
Kan jag inte göra det i uttaget?
 
Läs vad Hempularen skrivit, är uttaget godkänt för 400V?

Protte
 
Hittar bara en beteckning på det som har någonting med det att göra och det är 16A/250
 
16 Ampere 250 Volt.
Nada 400 V

Protte
 
vad är det som kan hända då?
 
Troligen inget mer än att du hamnar i fängelse om det sker en olycka med uttagen, typ...

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.