Hej!
Kanske hamnade detta ämne i fel forum, hoppas det hamnar rätt i så fall..
Jag sitter och ritar ett hus åt ett par bekanta för tillfället och med det huset följer en hel del specialfall... Så en fråga som ligger lite utanför min kunskap är, hur fungerar det med öppna spisar? Vad kan man göra liksom? Vad behöver man tänka på?
Jag har en tanke om att ha en stor öppen spis som skall fungera på två plan i huset.. Så som man placerar kaminer på två plan och ansluter dem i samma "utförselgångar" (rör, röktunnlar vad det nu heter och är.. )
Kan man göra detta med öppna spisar? Och kan man göra dem i princip vilken utförsel man vill och storlek?
Någon som har tips om hur det fungerar eller vart jag kan vända mig så är jag väldigt tacksam...
Mvh Cissie
 
Varje eldstad skall ha en egen skorsten ut i det fria.
Dessutom krävs det att man sätter in en typgodkänd energikasett eftersom öppna eldplatser dels är slöseri av energi och innebär en större brandrisk.

Att rita egna skorstenar är inte så lätt som man kan tro. Det gäller att få proportionerna rätt för att få ett bra drag i skorstenen. Om man gör fel måste skorstenen kompletteras med en elektrisk fläkt vilket gör att man inte kan elda vid strömavbrott.

Det är som sagt mycket att tänka på och en del som kan gå fel.
Jag tycker ni bör överväga istället att anlita någon som kan det här med eldstäder.
 
W
volvo skrev:
Varje eldstad skall ha en egen skorsten ut i det fria.
Dessutom krävs det att man sätter in en typgodkänd energikasett eftersom öppna eldplatser dels är slöseri av energi och innebär en större brandrisk.

Att rita egna skorstenar är inte så lätt som man kan tro. Det gäller att få proportionerna rätt för att få ett bra drag i skorstenen. Om man gör fel måste skorstenen kompletteras med en elektrisk fläkt vilket gör att man inte kan elda vid strömavbrott.

Det är som sagt mycket att tänka på och en del som kan gå fel.
Jag tycker ni bör överväga istället att anlita någon som kan det här med eldstäder.
Krävs absolut inte att man har en typgodkänd energikasett, rent skitsnack. Går bra med en vanlig öppen spis i istort sett alla komuner i sverige. Däremot e det rätt med en rökkanal per eldstad (inte en skorsten per eldstad).

Är absolut inte svårt att får till en skorsten med drag i. Köp färdiga rör och läs på lite angående grunderna om hur en skorsten fungerar så kommer det att gå kanon. Du kan utforma själva eldstaden lite hur som helst, bolla lite med en sotare under tiden du jobbar så får du bra tips.

Har själv gjort 2 egna eldstäder med tillhörande skorsten och det var inga problem, utan bara roligt.

Lycka till
 
Hemmakatten
Vi har en öppen spis utan kassett i vårt nybyggda hus. Vår öppna spis är byggd enbart för mysfaktorns skull. Hade den öppna spisen varit en del av uppvärmningen av huset så måste man naturligtvis ha en kassett som tillvaratar värmen, det var kanske så volvo tänkte?

Du kan förstås rita två öppna spisar som står rakt över varandra, men precis som de andra skriver så måste de ha varsin rökgång/pipa.

Själva utformningen av spisens yttre kan man göra lite som man vill. Mura en stor bred spis eller långsmal eller vad man nu tycker är snyggt. Dock bör man, som volvo skriver, tänka på att utforma spisen och själva eldstaden så att det blir ett korrektdrag. En öppen spis som är öppen på tre sidortex kräver en djupare eldstad för att få ett bra drag. En sådan spis (med tre öppna sidor) kräver också extra, fördyrande åtgärder för att hålla uppe spiskåpan mm.

Jag skulle vilja föreslå att du tittar på bilder på spisar du gillar, ritar ett eget förslag och sedan tar kontakt med tex murare för att få hjälp med en praktiska utformningen.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har en öppen spis utan kassett i vårt nybyggda hus. Vår öppna spis är byggd enbart för mysfaktorns skull. Hade den öppna spisen varit en del av uppvärmningen av huset så måste man naturligtvis ha en kassett som tillvaratar värmen, det var kanske så volvo tänkte?.
Samtliga kommuner där jag är verksam tolkar att eldstäder skall uppfylla kraven i BBR 6:7411"Kaminer och dylikt" och SS-EN 13240 "Braskaminer för enldning med fast bränsle - Krav och provningsmetoder".
För att kunna bevisa att man uppfyller dessa krav får man redovisa ett typgodkännande i sverige. Alternativt är att isåfall prova en platsbyggd öppen spis om den uppfyller kraven, vilket är både kostsamt och besvärligt.
 
W
volvo skrev:
Samtliga kommuner där jag är verksam tolkar att eldstäder skall uppfylla kraven i BBR 6:7411"Kaminer och dylikt" och SS-EN 13240 "Braskaminer för enldning med fast bränsle - Krav och provningsmetoder".
För att kunna bevisa att man uppfyller dessa krav får man redovisa ett typgodkännande i sverige. Alternativt är att isåfall prova en platsbyggd öppen spis om den uppfyller kraven, vilket är både kostsamt och besvärligt.
Och med "samtliga komuner där jag är verksam..." menar du vilka komuner??? då alla komuner där jag är verksam tillåter vanliga öppna spisar.
Inte ett enda Gert Wingårdh hus i sverige hade kunnat byggas (eller alla andra design hus som har dessa spisar som design element) om det du säger stämmer.
 
Wester skrev:
Och med "samtliga komuner där jag är verksam..." menar du vilka komuner??? då alla komuner där jag är verksam tillåter vanliga öppna spisar.
Det hade varit intressant att låta dessa inspektörer mötas........
Hur resonerar "dina " kommuner när de skall kunna bekräfta att eldstaden uppfyller myndighetskraven??
 
Hemmakatten
Jag tycker att du alltid brukar ha bra och vederhäftiga inlägg. Men detta inlägg om öppna spisar kändes inte helt klockrent.

För mig är det orimligt att egenmurade öppna spisar skall ha några utsläppskrav. Det är dessutom i princip helt ogenomförligt ekonomiskt, praktiskt och tidsmässigt att kunna testa alla egenbyggda öppna spisar. Det faller på sin egen orimlighet.

Jag har därför läst på en del i BBR och även i SS-EN 13240 (gäller braskaminer) samt även i SS EN 13229 (öppna spisar och insatser)

http://www.sp.se/sv/units/certification/product/Documents/SPCR/SPCR%20134.pdf

Reglerna omfattar vedeldade lokaleldstäder. Med lokaleldstad avses braskamin,
spisinsats, insats med omramning, köksspis samt kakelkamin. Reglerna avser även
lokaleldstäder med vattenvärmning.

Kravet på utsläpp av organiskt bundet kol (OGC) gäller inte för öppna spisar och kakelugnar som är främst avsedda för trivseleldning och inte heller för utsläpp
från vedspisar som främst är avsedda för matlagning
”.

Ovanstående kan man läsa på sidan 30 i Boverkets anvisningar 6:7411, länken dit är http://www.boverket.se/Global/Webbo.../BBR_15/BBR_avsnitt6_hygien_halsa_o_miljo.pdf

På Boverkets hemsida; http://www.boverket.se/Kontakta-oss...tionsregler/Avsnitt-6-Hygien-halsa-och-miljo/ under allmänna frågor kommer detta upp igen:
"Varför finns det inget gränsvärde för utsläpp när det gäller trivseleldning?
Vid trivseleldning rör det sig om så små mängder bränsle som nyttjas, varför det inte är motiverat med gränsvärde för utsläpp. I statistiksammanhang (SCB) klassas vedeldning som trivseleldning om man eldar med mindre än en kubikmeter ved om året."

Allt detta är rimligt eftersom en öppen spis eldas i så pass ringa omfattning jämfört med kaminer, insatser mm.
 
Redigerat:
W
volvo skrev:
Det hade varit intressant att låta dessa inspektörer mötas........
Hur resonerar "dina " kommuner när de skall kunna bekräfta att eldstaden uppfyller myndighetskraven??
Lätt, Komunerna behöver inte bekräfta detta då du har fått det hela om bakfoten. Jag tycker att Du ibland har lite konstiga och naiva tolkningar av de regler som finns rörande miljö, tex utsläpp, isolering mm.
Komunerna jag pratar om är Göteborg och kungsbacka.
 
Redigerat:
J
Frågade vår lokala sotarmästare om detta och enligt honom är de i stort sett ointressant vad kommunen säger, det är upp till den lokala sotaren att säga bu eller bä.
 
volvo skrev:
Dessutom krävs det att man sätter in en typgodkänd energikasett eftersom öppna eldplatser dels är slöseri av energi och innebär en större brandrisk.
Wooosh!!! Sedan när blev öppna spisar förbjudna?


volvo skrev:
Det är som sagt mycket att tänka på och en del som kan gå fel.
Jag tycker ni bör överväga istället att anlita någon som kan det här med eldstäder.
Ja nog är det en del som gått fel redan här...
Håller med om att en EXPERT kan vara bra att anlita när man vill ha en öppen spis – och inte en braskassett/braskamin.

/Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.