Hej jag håller på att renovera och tilläggsisolera en bod på 21kvm som svärmor kommer att husera i på helgerna året runt .
Nu till frågan hur löser jag varmvattnet mest ekonomiskt.
varmvattenberedare som står på hela tiden , varmvattenberedare som man ställer ner tempen på när hon inte är där ,varmvattenberedare som stängs av och på när hon är där eller inte .
Eller sådan där apparat som värmer vattnet direkt.
Det kommer alltid att vara min temp på 10- 12 gr på vintern i boden/huset när hon inte är där

Mvh Pär H
 
Alltid på, beredaren hjälper till med grundvärmen om du placerar den klokt.

Protte
 
Beror ju på hur boden värms, är det elelement så kan den ju stå på jämt, är det vattenburen värme är det tveksamt. En programmerbar termostat tror jag på, programmeras så den slår igång vvb på fredagen och stängs av på söndagen.
 
Min 100 liters elberedare har stilleståndsförluster på ca 60W/dygn, det blir inte så många kronor på ett år.
Låt beredaren stå på året om och låt svärmor betala en extra tjuga på årshyran för elen som beredaren drar när hon inte är där.
 
Jag kommer att börja med el element för att se hur mycket det drar i uppvärmning
sen får tiden visa om det blir ekonomiskt försvarbart med en luft luft värmepump.
placeringen blir nog i badrumet
Hur stor beredare tror ni det behövs ?
och det säljs en del begagnat på blocket hur gamla vågar man köpa.
Kan man räkna på hur mycket en beredare drar om man stänger av och sätter på den oj det blev många frågor

Mvh Pär H
 
Har du elvärme så är det inte lönt att starta och stoppa beredaren. Blir det för varmt inne i badrummet då finns det pengar att spara (inte en chans).
Den största driftskostnaden för beredaren är allt varmvatten som tappas ur.
35 Liter räcker för dusch o disk för en person.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.