Har aldrig sett den förut... Den ser ut som en ilsken gul mygga så jag skulle tro att den fungerar för hemmabruk. :) Tror dock inte att den fungerar för bra om den ska användas yrkesmässigt.
 
Ser ju kanon ut. Skulle nog köpt mig en själv om jag bara hade någonstans att måla. Har redan rollat hela lägenheten.
 
Vilka fördomar ni har :S De påminner väldigt mycket om Wagner färgspruta för 8000:- Den här pjäsen kostar ju ändå 2500:- så de kan ju inte va totalt värdelös
 
bump!

Nån som hunnit prova denna?
 
Håller med trådstartaren, ser seriös ut, var inne på Jula i Örebro för att slå till men den var slut!
Någon som har erfarenhet av denna???
 
Har en bekant som köpte den, ja var med och packa upp och provkörde. Det var inte mycket som var rätt på denna. Läckte på två ställen pga av fel gänga och konkoppling mot rak-koppling. Stålspån i munstycket, pinnen till avtryckarn var av (plast). Allmänt smäckigt utförande! När den väl går funkar den utmärkt att tex måla staket, fasader m.m. Den är en kopia av dom riktiga yrkespickorna, men kvaliten är lite väl kina-plastig.
 
Har ca 130kvm tak (dock inte allt på en gång, då hade hyra varit ett alternativ) och ca 50 kvm putsad vägg att måla så den där sprutan skulle vara till stor hjälp. Jag vet att man får vad man betalar för, men många billiga verktyg gör ju jobbet, om än inte licka smidigt/snyggt/länge.

Någon fler som provat?
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Jag köpte sprutan i mitten på juni och har målat ca 300 m2 fasad tre varv. Först ett varv beckers grundfärg och sedan två varv beckers perfekt fasadfärg. Jag provade sprutan på en gavel (20 m2) första kvällen varefter jag rengjorde sprutan och återupptog målningen fyra dagar senare. Då jag drog i gång för andra gången läckte sprutan duktigt vid munstycket. Det visade sig att en packning med tillhörande säte var missformad där den sluter an mot själva munstycket och eftersom det är ca 200 bars tryck där så läcker det förstås en del. Varför den började läcka vid mitt andra försök vet jag inte. Endera var det ett fabrikationsfel eller så var jag oförsiktig när jag monterade ihop hantaget efter att ha rengjort det.
Problem uppstod när Jula inte kunde leverera några reservdelar eftersom produkten var så ny att de inte hunnit få hem reservdelar ännu. Jag köpte därför en ny spruta som jag ”lånade” packningen från. Sedan var det bara att köra. Efter ca 100 m2 så blev det glapp i fästet för sugslangen (den som man stoppar ned i färgburken) så då ”lånade” jag den också från min nyinköpta reservdelsmaskin. Vid det laget hade jag en ganska god kontakt med Julas serviceavdelning (som f ö var lättsamma att ha att göra med) så jag talade om för dem att fästet hade gått sönder och efter två veckor så dök det upp packning och fäste i brevlådan. Jag ersatte de lånade delarna hos min ”reservdelsmaskin” och återlämnade den till Jula och fick utan problem pengarna tillbaka. När jag målat drygt 600 m2 så började ventilen med vilken man ställer om flödet mellan munstycke och returslang att krångla. Den har jag inte bytt ut ännu, sprutan fungerar ändå men den måste nog bytas innan jag målar garaget.
Kapaciteten hos sprutan är det inget att klaga på. Vid fullt tryck så skickar sprutan iväg rejält med färg i en jämn och fin stråle, då hinner i alla fall inte jag med. Jag är dock en novis vad gäller målning och jag gjorde så att jag sprutade ca 10 m2 och sen drog jag med pensel efteråt. Det är nog inget som behövs om man kan sina saker och klarar av att hålla konstant hastighet och avstånd på sprutmunstycket. Jag ställde ned trycket för att få lite mer förlåtande stråle och då blev det lättare men ställer man ned trycket för mycket så sprids färgen ojämnt.
Jag målar ca 3 gånger fortare på det sätt som jag använde sprutan än med pensel. Mot slutet när jag började få lite rutin så blev behovet av att använda pensel mindre och då gick det fortare.
Jag är på det hela taget nöjd med sprutan, spruthandtaget är lite klent konstruerat och infästningen av sugslangen är en svag punkt men i övrigt så är sprutan hyggligt robust. Den går snabbt att rengöra, på 5-10 minuter plockar man isär och rengör handtag, slang, sugslang och pump i alla fall om det är akrylatfärg .
 
Redigerat:
Hej.Jag köpte spruttan,och skulle måla tak.Men den la av efter ca 15kv.m.Körde till Jula och ville fa ut pengar,efter som den vart köpt dag inan.Men dom ville inte betala,utan tog den till service.
Under tiden tog jag rulle och rulat på.
Sjalva spruttan riktig biligt gjort.Tryck slang köns som ett plast rör,svårt och böja.
Ingen jag rekomenderar.Hyr ut et profs maskin istelet.
 
Hej.

Är en flitig besökare/läsare på detta forum.

Vill bara delge min erfarenhet av denna spruta från jula.
Då jag jämför med dem sprutor(graco mfl) som jag använt som målare måste jag säga att denna inte är så himla dålig.vad förväntar man sig av en produkt som kostar 1/5 av en proffsmaskin.

Jag har målat slamfärg/stugfärg/inne panellack med denna. Utan några större överaskningar.
Måhända kan man behöva köpa till mindre munstycken (för tynnre färger ex panellacken).
Visst ser jag många genvägar i material och kvalitet, men som sagt, den gör jobbet och för en spottstyver. Sedan är det upp till den som håller sprutan att få på rätt mängd färg på ytan(vilket inte alltid är det enklaste). Sen bör man ha i åtanke att alla högtryckssprutor kräver en del TLC. för att fungera bra.

Min bedömning är att man bör kolla kopplingar/gängor och trycktesta maskinen med vatten/nafta när man köpt den för att säkerställa att den fungerar ok.
Är den inte ok, lämna tillbaka utan färg eller fläckar=pengaran tillbaka.

Måtten på delarna är std mått och passar marknaden övriga utbud till högtryckssprutor, vilket gör att man kan byta vissa delar som är underdiemsionerade rent kvalitetsmässigt ex, spruthandtaget eller slang . Eller tom. köpa till ett svärd som underlättar att nå långt.

Överlag ett billigt alternativ för hemmafixaren

ps Målade 3st 15m timmer lador + ett antal timmerstugor i somras med denna och det
gick som på räls. ds

/P
 
  • Gilla
Neo111 och 1 till
  • Laddar…
Yliaho skrev:
Min bedömning är att man bör kolla kopplingar/gängor och trycktesta maskinen med vatten/nafta när man köpt den för att säkerställa att den fungerar ok.
/P
I katalogen står det för användning av vattenbaserade färger, men funkar det med nafta är det ju kanon.
 
Fann mitt gamla inlägg
Missade att skriva att iom. att sprutan inte har jordning, så kan det bildas statisk elektrisitet vilket i kombination med stängda utrymmen/dålig ventilation/lösningsmedelsbaserad färg kan ge en antändning. Vilket har skett, har för mig att det skedde en olycka på sent 90-tal sist.

-Löses enkelt med jordning av maskinen....

/Yliaho
 
  • Gilla
Henrik Jynnesjö
  • Laddar…
Köpte en på rea på Jula för 1500kr. + två lansar för att få räckvidd. Funkade utmärkt tillsammans med Göranssons rödfärg av sprut-kvalitet (som för övrigt är helt lysande. Mycket fin nyans. Aningens ljusare än Falu röd. Inga problem med stopp för regöring av sprutan).

Ännu ingen tendens att partiklarna i slamfärgen har slipat sönder sprutan - bra tryck och sprutbild. Får se hur det ser ut några hundra kvm senare...

Så långt mkt väl använda 1500kr.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Det som gick så bra till att börja med. Men ganska per omgående in i omgång tre så sprack pumphuset i aluminium. Först hörde man hur motorn gick tungt, ville inte slå av, men innan jag hann stänga av sköt den ut färg ur sprickan i pumphuset.

Kan möjligen ha varit tryckregulatorn som lade av med övertryck som resultat??

2.5-3h sprutning av 110 kvm blev till 22h slit med pensel. Pust! Stön! Stånk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.