Vet inte riktigt vad det är för typ av underbrädor och lock som sitter där, men jag hade i alla fall mätt på locket och det var ca 19 mm tjocka och ca 90 mm breda. Så jag köpte mig 22x95 mm klädselbrädor för att byta ut, mestadels lockbrädorna, men även några underbrädor som var dåliga. Nu när jag började riva så visade det sig att underbrädorna bara var ca 14 mm tjocka och lockbrädorna var nerhyvlade i ytterkanterna så på mitten var de ca 24 mm tjocka.

Där jag bara behöver byta lockbrädorna funkar det ju ganska bra, blir nån mm längre ut som de kommer bara. Men hur gör jag där jag även behöver byta några dåliga underbrädor? Tex vid garageporten så blir det knasigt med fodren som hamnar för långt ut. Finns det kanske tunnare klädselbrädor jag kan köpa? Eller hyvla ner de som skapar problem för mig de 7-8 mm som krävs?
 
Redigerat:
Det är ungefär 10 st 220 cm långa underbrädor som jag behöver byta och isåfall hyvla ner dem från 22 mm till 14 mm. Är det något som skulle vara möjligt att utföra med en vanlig elhyvel eller blir det för jobbigt?
 
Svaret är att det går, tar lite tid och blir mycket spån ;) Lånade en elhyvel av en kompis igår och hyvlade till två brödor till rätt tjocklek. Så nu är det bara 8 brädor kvar, tror att jag gör i ordning så att jag kan stå utanför garaget och hyvla istället dock för det blev väldigt dammigt :)
 
Mikael_L
Jag såg faktiskt häromdan, på en lokal såg, ungefär sådan panel du beskriver.

Men här var underbräderna ännu tunnare, tror det var ca 8-10 mm. Och locken var 22-23 mm och "falsen" fräst så den passar underbrädan.
Det var första gången jag såg paneltypen.
 
Har sån typ av panel på gavlarna på huset också, men trodde inte att det var den typen på garaget innan jag började riva :) Funderade på om det var nåt som sparade tid vid byggandet, att det bara var att sätta upp underbrädor och locken så blev det rätt avstånd direkt. Huset är ett Dalahus byggt -75.
 
Mikael_L
Kan ju ha med tiden att göra.
En annan fördel kan ju vara att panelen bygger inte lika mycket men ger ändå lockpanelutseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.