Står i kö, Lomma tomtkö...Är det den enda kommun som har en hemlig tomtkölista??? Man kan inte få ett rakt svar på vilket nummer man har i kön, varför undrar jag???
Det borde väl inte vara så dj*vla svårt..man har nummer efter när ens ansökan kom in, hur svårt kan det vara???
Det bästa svaret jag fått vart "Ni står inte längst fram, inte längst bak heller, bakre mitten skulle man kunna säga" Jaha??
Vad betyder det egentligen? Att störst kör först? Att enträgen kanske får gå före om han/hon tjatar och ligger i tillräckligt mycket? Att vi är för obetydelsefulla att räknas in när de bra tomterna släpps..Att vi inte har pengar att köpa kommunfolk för? what??Blir så ini helvetes irriterad över "förvirringen" hos Kommunen och de som jobbar med tomt & bygglov etc
Någon som känner igen detta???

tidigare bodde vi i Eslöv ch då fick vi klara besked över vilket könummer vi hade, inget snack - ren fakta. Det tackar man för.
 
Varför vill du vet könumret?
 
Det som bode vara intressant är väl när man får tomten, inte på vilken plats man ligger.
 
Det där med kommunal tomtkö måste den sista riktiga kommunistfasonen kommunerna har kvar så det är klart att det vill hålla den lite hemlig.

Förstår inte hur de kan få hållas.
 
Som regel finns det en massa förbehåll bland dem som står i en tomtkö, annars hade nog vilken kommun som helst sett till att beta av den rätt så snabbt i någon slags planekonomisk anda där man blir tilldelad en plätt, och sedan är det klart.

En del vill kunna bygga si eller så mycket, andra vill ha sjötomt, ytterligare några på norrsidan medans andra vill ha söder om stan etc.

De första 50 brukar ha väldigt specifika krav, mycket lång kötid och gör man ett "vanligt" villaområde är 47 av dem helt ointresserade. Därför spelar ett platsnummer inte så stor roll.

Sedan kan jag hålla med om att det idag kanske inte är kommunernas sak att ha tomtköer.
 
Hej igen, jag tycker det är ganska bra att veta om man har plats 2050 i kön eller 50. Man får ett verklighetbegrepp om det finns en tillstymmelse till lite tur och möjlighet att bli erbjuden tomt eller om man ska tänka om och sluta drömma...
Jag bryr mig inte så mycket på sjötomt, norrtomt, högt eller lågt läge. Jag vill snarare veta läget på tomtkön, först ;-)
 
tillägg: Lomma kommun har väääldigt sällan fribyggartomter därför är det än mer intressant att veta när sådana tomter väl släpps.
 
Men ett nummer i kön säger ju inget om hur lång tid det tar innan ni får en tomt??
 
-MH- skrev:
Men ett nummer i kön säger ju inget om hur lång tid det tar innan ni får en tomt??
Helt rätt, ett nummer säger inget. Imin kommun så var det en kö på omkring 50st för ett par årsedan, flera backade då för kön var för lång :confused: det de inte viste var att kommunen släppte 125st tomter på en gång.
Det jag vill säga är att vilket nummer man har inte spelar någon roll, utan hur lång tid det tar innan man kan få en tomt tilldelad.
 
Bwegär ut kölistan formellt via brev och åberopa offentlighetsprincipen.. Detat är ej uppgift som borde vara sekretessklassad.
 
Har bekanta som stod i kö i Lomma i 30år innan de fick en tomt som mötte deras krav. Inga speciella krav (typ minst 1000kvm, inte direkt granne med motorvägen).
Så det kan bli en lång väntan i en attraktiv kommun.
 
F
Jag tycker att kommunerna skall ha en kö, det är ju vanligtvis kommunal mark som delas ut. Ett utmärkt sätt för komunerna att reglera en överhettad bostadsmarknad om dom är på tårna.... Tycker däremot att det är ett ofog att kommunerna säljer stora områden till stora byggbolag som bygger 80st exakt likadana fågelholkar som dom sen tar lite för mycket betalt för. Dom borde släppa alla tomter utan förbehåll på leverantör.

Göteborg har en ganska bra form av kö. En enda kö för hela kommunen. Köplats och alla tomter som delas ut finns tillgängliga på hemsida där man loggar in. När en tomt eller ett område med flera tomter släpps så anmäler man sitt intresse. Efter anmälningstidens slut så skapas en ny kö med intressenterna för just det objektet. Sen betas den kön av med telefonuppringning. Tycker att det funkar bra och är ett rättvist system.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Jag har svårt att se varför en kö skulle vara så himla bra. Det borde gå att sälja tomter på samma sätt som man säljer hus, till den som bjuder mest (oftast).
 
Flytta till Dalarna:rolleyes: Här har vi tomter nära allt;) till Stockholmsprisnivå...Eller lite mera utanför marker till priser som passar oss dödliga mera..
"dalmasen"
 
Att det är lång kö är ju bara ett bevis på att tomterna säljs för billigt och varför ska kommunerna göra det.
I alla andra fall är det ett ramaskri om kommunen säljer något för billigt eller utan upphandling.
Varför ska det vara en rättighet att köpa en tomt? Jag vill inte vara med och betala för att någon som stått i kö länge ska få en bra tomt jättebilligt.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.