I vårt hus som vi köpt så har de på 70 talet tagit bort några fönster och ersatt med 4 stycken glasbetongklossar.
Nu har vi köpt ett fönster för vi vill ha möjlighet att vädra.
Tyvärr så har det blivit felmätt....suck! En kille hjälpte oss och nu står vi där med ett fönster som är för stort.
Det delvis igenmurade gamla hålet är 94 långt vårt fönster är 99 (här kanske man kan ta upp lite extra i grundmuren eller?

höjden är 40 och kommer hamna under marknivå :(
Hur gör man då?
Kan man mura nån kant runt fönstret som skyddar runt som en ficka framför fönstret.....
Killen som hjälpte oss att mäta och fixa finns inte längre att få tag på......
Vore tacksam för förslag.....
Det går inte att flutta fönstret uppåt för att där tar grunden slut.

Hjääälp...:eek:

Fönster är inte gratis som alla vet å de kommer inte i morron om man beställer nya idag heller....suck!
 
Mariante skrev:
I vårt hus som vi köpt så har de på 70 talet tagit bort några fönster och ersatt med 4 stycken glasbetongklossar.
Nu har vi köpt ett fönster för vi vill ha möjlighet att vädra.
Tyvärr så har det blivit felmätt....suck! En kille hjälpte oss och nu står vi där med ett fönster som är för stort.
Det delvis igenmurade gamla hålet är 94 långt vårt fönster är 99 (här kanske man kan ta upp lite extra i grundmuren eller?

höjden är 40 och kommer hamna under marknivå :(
Hur gör man då?
Kan man mura nån kant runt fönstret som skyddar runt som en ficka framför fönstret.....
Killen som hjälpte oss att mäta och fixa finns inte längre att få tag på......
Vore tacksam för förslag.....
Det går inte att flutta fönstret uppåt för att där tar grunden slut.

Hjääälp...:eek:

Fönster är inte gratis som alla vet å de kommer inte i morron om man beställer nya idag heller....suck!
Frågan är ju vad ni vill göra och om ev. bygglov spelar in ?
Vill ni ha de större fönstren så går det troligen att fixa.
Det är ju oftast inga större problem att gräva ned en bit om det handlar om såpass små domensioner, och jag har sett många hus från 70,80 talen, där man gräver ned en "grop" som man klär med tegel eller betong eller liknande som en ficka utanför ett källarfönster.

I storstäderna är detta rätt vanligt för att få ned ljus till källaren.
Sådana ljusgluggar kan bli helt ok - och man får ju definitivt in mer ljus därnere...

/K
 
Ja precis såna små "gropar " jag menar!
Hur gör man?
Bara gräva ur, skaffa lämpliga tegelstenar och sen är det bra?
det går en dränering i rabatten precis utanför. Denna rabatt ska läggas igen å det ska bli grus ända fram till husgrunden, eller gropen då om man kan lösa det så.

Nej bygglov ska väl inte behövas antar jag när dessa förnster finns på orginalritningen. de har bytt ut till glasbetongklossar å det verkar inte finnas inskrivet någonstanns. Så här hamndlar det om att återställa till orginalskick.
Höjden minskas på fönstret till 4 ist för 5 bara.

TACK för ditt supersnabba svar!
 
Mariante skrev:
Ja precis såna små "gropar " jag menar!
Hur gör man?
Bara gräva ur, skaffa lämpliga tegelstenar och sen är det bra?
det går en dränering i rabatten precis utanför. Denna rabatt ska läggas igen å det ska bli grus ända fram till husgrunden, eller gropen då om man kan lösa det så.

Nej bygglov ska väl inte behövas antar jag när dessa förnster finns på orginalritningen. de har bytt ut till glasbetongklossar å det verkar inte finnas inskrivet någonstanns. Så här hamndlar det om att återställa till orginalskick.
Höjden minskas på fönstret till 4 ist för 5 bara.

TACK för ditt supersnabba svar!
Handlar det inte om mer än några decimenter så torde det inte behöva vara så avacerat.
Gräv ned ca 20 cm mer än vad som behövs - och lägg dräneringsrör och singel.
Sedan kan ni mura eller gjuta längs väggarna - rakt eller med vinkel.
Eftersom det inte lär vara så stort marktryck från 20-50 cm jord så behöver ni troligen inte tänka på det - tegelstenar, leca eller betongstenar klarar nog det. Blir det mer får man gräva in L-element. Det kanske t.o.m finns färdiggjutna grejjer att använda för er ?
Eller så kanske man kan ta typ två smala L element liggande ned så dom formar ett U runt fönstret eller nått ?

Här såg jag ngn som höll på med samma sak:
http://spriddaskurar.bloggsida.se/hus-och-hem/forberedande-av-ljusinslapp

/K
 
Tackar å bockar!
 
De här har gjort fina också.
 
Det där såg bra ut......
Men hur har de gjort???
 
Mariante skrev:
Det där såg bra ut......
Men hur har de gjort???
Dom har i princip bara tagit vanliga kantstenar (sådana som sitter längs med gator).
Sedan verkar det som om dom satt ihop dom genom att borra ett hål i vardera sten och sätta in en stålpinne eller liknande.

Jag vet att starka sten har beskrivningar på ljusbrunnar annars - mha deras sten.

Men om ni använder leca eller tegel eller mindre gårdsstenså kan ni bara mura upp en mur. Leca bör ni kanske putsa sen dock för utseendets skull :)


/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.