C
Våran platta har gått på 34000 för 37,8 kvadrat (8,4x4,5) utan golvvärmeslang, så det hade väl landat på ganska precis 1000:-/kvadraten om vi hade köpt slang och gjutit in.

Då inkluderar det L-element, 200mm cellplast, typ 30 cm makadam, grävning och utläggning av makadam, samt 5 kubik självkompakterande betong. Och armeringen givetvis, 4 mattor och 60 löpmeter 12mm järn tror jag, nåt sånt.
 
betalade just 63000 för ca 70 kvm platta (varav 1 platta (ca 14 kvm) tillhör inte garaget

där ingick alla markarbeten (exkl traktor) makadam, kantbalkar
det tillkommer avlopp, golvvärme, betongen...



så jag skulle tro slutnotan hamnar på ca 100000
 
Jag bygger ett garage som är 6,6x10.8 meter, dubbelport, välisolerat (120+45), gips, stående lockläkt panel, två dörrar, fyra fönster, en stor port m.m m.m.
Jag har inte grävt och gjutit själv, annars är det eget arbete.

Hur som helst, för mig så är det grävning/schakt/underarbete och själva gjutningen som spräckt budgeten.
Sen kommer det alltid under byggets gång sånt som man tycker är småposter (spik, nån extra plåt, tumstockar som knäcks, knivar som misshandlas, lite virke som fattas, fogskum, m.m .m. :surprised: ), men som tillslut är mycket pengar.
Glöm inte heller färg, dörrtrycken och lås, något verktyg som behövs och liknande.
Jag har haft turen att få låna ställning vilket har varit grymt, kan vara värt att lägga med några tusenlappar i budgeten och hitta nån begagnad.

Jag hade räknat på ca 180k :- +kanske 20k :- i extra utgifter, men det blir nog i slutändan 20-30k :- ytterligare.
Så om jag skulle lägga en budget idag så skulle jag säga min. 200tusen om du vill ha "ny" standard, är villig att förhandla priser (för det finns mycket att spara på att göra rätt inköp...) och gör mycket själv! :) Men om du gillar att bygga, känner att du orkar och kan så kör hårt! Det är skitkul! :D (...nästan alltid.... :rolleyes: )

Om du är intresserad så finns min tråd här:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/120139-projekt-garagebygge.html
 
136m2 botten och 40m2 övervåning.

Räknar med ca 180'

men då var 80m2 byggnaden ståendes. dock bara ramen.

Jag och farsan gör allt själva.
Ska ha 95 i vägg och 190 i taket. (isolering)


plattan kostade ca 35k i totalpris. o.s.v

Förra helgen gjorde vi innerbalken i stål. 1.5 dagars svetsande och den kommer klara ett antal ton. enda kostnaden på den var t ex svetsmaterialet. Men då känner vi skrotnissen i stan.
 
Är snart färdig med vårat garage som är 9,50 * 8 meter yttermått.
Har tagit i med takhöjden som är 3,05 innvändigt. Och det landar på ca: 200tkr.
Då har jag gjort allt själv med lite hjälp av släkt och vänner. Har iofs inte blandat betongen själv.
Tänk på bara att begära in offerter från bygghandlare så du inte åker och köper allt på Byggmax. Samtliga som jag begärde in offert ifrån spöade Byggmax priser med tusenlappar. Det som gjorde att bygget drog iväg lite i pris var att jag valt ett par stora portar med måtten 2800* 27500.
Om du väljer standardmått på takhöjd och portar så kan du nog komma ner någonstans mellan 100-150tkr.

Finns lite bilder på bygget på http://garagenorrdalen.blogspot.com/
 
H
har själv byggt ett garage på 64 kvm. Fullisolerat med ett litet föråd, dörrar fönster samt port med automatik. El med 3-fas samt belyning. Sula med 200 isolering gjutna efter grundblock. med allt bygglov, markarbete, gjutning, isolering, färg, el mm så gick detta på 200000:- år 2004. räkna med ytterliggare 40000 för ökade priser. I priset ingår även en luftvärmepump för 10000:- allt köptes nytt elen gick på 25000:- men då gjorde jag lite av detta själv. Gjorde även takstolarna själv dock med hjälp av en pensionerad byggmästare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.