Har satt OSB i hallen efter byte av fönsterstorlek och ytterdörr samt utbyte av gammal isolering inifrån. Det finns fyra innerhörn, där jag kommer sätta plåtprofil LP50 utanpå OSB innan gipsskivorna ska upp, och två ytterhörn där jag kommer sätta hörnskydd i plåt. Ni vet såna med en liten upphöjd kant att spackla mot längst ut på hörnet och stansade skruvhål.

Frågan är nu vad som är bäst att fästa hörnskydden med. Det finns ju ett specialverktyg för detta ändamål, och som kostar skjortan (över 1 tkr) och därmed inte känns aktuellt. Jag fick tips att använda montageskruv, men jag tror att skruvskallen kommer hamna precis i spackelytan trots att de har rätt låg profil. Pappspik kanske kan funka, men det känns klumpigt och okontrollerat att spika. Så kom jag på att det kanske skulle funka med vanlig gipsskruv. Vad tror ni? :confused:

När det gäller innerhörnen är jag inne på att montera LP50 med montageskruv genom OSB in i underliggande träregel. Vad tror ni? :confused:
 
Hej,

Jag körde med gipsskruv, men med blandat resultat. Hörnlisten bockas lätt av skruven och blir omöjlig att få snygg vid spackling.

Numera använder jag PL400 och limmar upp dem. Mycket bra.

/Jörgen
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,

Jag körde med gipsskruv, men med blandat resultat. Hörnlisten bockas lätt av skruven och blir omöjlig att få snygg vid spackling.

Numera använder jag PL400 och limmar upp dem. Mycket bra.

/Jörgen
Tack för snabbt svar! Har aldrig använt PL400. Hur mycket behöver man lägga på? Sätter man skruv för att hålla hörnskyddet på plats medan limmet torkar eller hur gör man?
 
B
ta vanligt montagelim. PL400 är lite speciall.
men det limmar bra och överallt. ska kolla upp ett bra alternativ så att kostnader hålls ner lite granna
 
B
förresten.
plåt under gipsskivan??
 
byggare henke skrev:
förresten.
plåt under gipsskivan??
Ja? Har du något annat förslag? Alltså, inte på ytterhörnen utan i innerhörnen.
 
Mikael_L
Jag satt också lite sådana plåtprofiler där det hade missats så det saknades regel bakom.
Funkar fint, och räddar hela situationen ibland.
 
I innerhörn behös ingen plåt. I Ytterhörn skall plåten monteras utanpå gipsen, och gispskruv funkar utmärkt.
 
B
brukar finnas L vinklar.
gipsvinkeln kan va klen till det där
 
byggare henke skrev:
brukar finnas L vinklar.
gipsvinkeln kan va klen till det där
Pratar du inner- eller ytterhörn? LP50 är ju en "L-vinkel" och det är till innerhörnen jag har tänkt dem.
 
B
bli nu inte sur.
jag har dyslexi.
ta och limma dit bara.(jag fick låna en sån där special verktyg av min leverantör)
 
Redigerat av moderator:
För ytterhörn kör du plåt med gipsskruv utanför gipsen. Men för innerhörn är jag inte riktigt med, varför plåt?
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
För ytterhörn kör du plåt med gipsskruv utanför gipsen. Men för innerhörn är jag inte riktigt med, varför plåt?
Om det saknas regel bakom.
 
B
han verkar ha missat lite i sin konstruktion. så L plåten stagar upp lite.
smart att sätta dit också så kanske det inte blir någon glipa mellan väggarna
 
byggare henke skrev:
han verkar ha missat lite i sin konstruktion. så L plåten stagar upp lite.
smart att sätta dit också så kanske det inte blir någon glipa mellan väggarna
Huset är byggt 1971, så konstruktionen är liksom som den är. Men vissa förbättringar är ändå gjorda i det aktuella rummet när ändå gipsskivor och isolering varit borttagna. Bl a har jag kompletterat reglarna i innerhörnen, så det ska finnas regel att skruva i överallt. Väggarna är prefabricerade från början, så jag har märkt att det inte alltid finns regel på bägge sidor om innerhörnen. Lite knixigt att sätta ord på men ni fattar säkert vad jag menar. :)

Trähus rör ju på sig en del. Det finns en hel del sprickor i en del hörn. Även gammal tapet som krullat ihop sig. Därför fick jag tipset, trots att det nu finns regel att skruva i överallt, att sätta LP50 mellan OSB och gips. En liten bakgrund bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.