Hej,

har vindavledare i wellpapp i alla ventilerade fack på krypvinden, nu har flertalet av dem rasat ner och vilar på lösullen, jag har ju bara en enkel landgång i mitten av ett lågt och brett sadeltak så det är omöjligt att krypa fram och häfta upp dem igen. Är detta något att bekymra sig om?
 
När jag läser ditt inlägg så tänker jag på att jag köpte sådana vindavledare, utan att titta närmare på dem. Men när jag sen skulle sätta upp dem insåg jag att de aldrig skulle hålla. Tydligen hade jag rätt. Fast det hjälper ju inte dig.
Jag tror att de bör sättas upp igen, men det kan som du beskriver det bli ganska knepigt. Man kan kanske lägga ut nån platta att krypa på så det går att komma åt dem?
 
Verkar onekligen vara en korkad lösning, snickarna har fäst en tunn bärläkt mitt på varje wellpappskiva också och spikat upp i råsponten, det är inte en enda av dessa läkt som sitter kvar i råsponten utan de tynger ner skivan.. så det är väl en bidragande orsak att pappen släpper, det är möjligt att de har gjort "rätt" men lösningen känns som sagt sådär... jag ser inga möjligheter att kunna fästa upp dem på nåt vettigt vis (om det nu är värt att krångla med?)
 
Milkshaken
Vi skruvade läkt i takstolarna och skruvade även läkten på mitten i råsponten. Detta håller ju mycket bättre än spikar.
 
Hej!

Om du bestämmer dig för att sätta upp dom igen så får du göra en gång i isoleringen och gå på takstolen. Tryck inte isoleringen åt sidan utan lyft den. För att isoleringen inte ska minska sin isolerande förmåga så får den inte packas.


Mvh Alexandersson_1
 
Jag kan inte se att det skulle spela någon roll. Luften tar ju sig från takfoten och upp över isoleringen och det är ju det som är hela tenken med luftspalten så den fyller ju fortfarande sin funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.