Någon som har erfarenhet av vad som kan tänkas vara bäst, det är ett paneltak som går genom hela övervåningen i hall, korridorer och hela vardagsrummet.

Snyggast, mest praktiskt, andra synpunkter. Alltså matt eller högglans, kanske till och med mellanglans...

/M
 
Ett tak ska målas matt - kan bli irriterande med blänk om det är målat med glans.
Minst praktiskt, då det är svårt att torka av, men snyggast i mitt tycke.
Hade det vart ett kök så hade det varit ok med mer glans.

mvh
//Daniel
 
Matt är väl vanligast i tak?
Vill du kunna torka av det (kök?) så kanske lite glans är bra.
Högblankt tror jag blir konstigt. Då blänker det ju i taket.
Vi har blivit rekommenderada att använda V-slip (utan någonannan färg ovanpå). Den är riktigt vit och ganska matt.
 
jag instämmer i att ett tak ska vara matt
 
tack för era synbpunkter!
Vi har också alltid tänkt matt men sen har vi fått för oss att vi sett nått inrednings prog där de målade om med blankt... Dessutom har vi målat första vändan nu (med matt) och känner att det nog skulle funka med blankt...
Det kommer inte vara kök utan hallar och v-rum.
Hmm, ingen som målat med blankt? Det vi har målat först med är glans 3

/M
 
När det inte inkluderade köket så är nog en mattare variant att föredra,max 7 glans.
Vet ej om du rollade första vändan utan att släta ut med pensel?
Om så var fallet har du inte mycket till val anser jag,blanka ytor skall slätstrykas för bästa resultat.
 
Snickerifärg med glans 10-70 skall det vara!!!!!


Allt annat kommer se ut som hemmapul. Själv föredrar jag relativt matta paneltak, glans 15 typ.
 
nu börjar det hända saker... mer tankar och åsikter. Bring it!
Vi rollar inte utan det stryks med pensel.

/M
 
emjay skrev:
Dessutom har vi målat första vändan nu (med matt) och känner att det nog skulle funka med blankt...

Hmm, ingen som målat med blankt?
/M
Låter som om du har besvarat din ursprungliga fråga själv...
Tycker det verkar som om du är inne på blankt och då ska du givetvis måla blankt - det är ju du som ska bo där.
Sen är det ju lite beroende på hur inredningen är i övrigt, allmoge, 70-tal eller modern - har ingen info om det...
Skulle inte gå över glans 40 eller 50 i alla fall - det du kallar "mellanglans"(?).

Vardagsrum skrev du... Tv´n där inne? Typiskt ett sånt ställe där det kan bli störiga blänk i taket med blank färg.

Måla ett litet rum eller en liten del av taket (ex. ett par brädor) - blir det skit kan du ju matta ner lite med fint papper och sen måla matt igen...

//Daniel
 
Kanon DeEss, bra synpunkter.
Tack!
 
pinebar skrev:
Matt är väl vanligast i tak?
Vill du kunna torka av det (kök?) så kanske lite glans är bra.
Högblankt tror jag blir konstigt. Då blänker det ju i taket.
Vi har blivit rekommenderada att använda V-slip (utan någonannan färg ovanpå). Den är riktigt vit och ganska matt.
Hoppsan Kerstin!

Det kan väl inte bli så snyggt eller?
Bara grundfärg i taket blir väl lite väl matt. Då får ni tvätta taket väldigt ofta om det ens går.
 
Snickerifärg på panel, förstås, men glansen var frågan.
Vi målade paneltaket i köket med 40-glans för att det skulle vara lättavtorkat (jämfört med mattare alltså). Tyckte det såg bra ut så jag fortsatte med samma i v-rummet där teven står och upplever inte att vi får irriterande blänk.
Jag skulle dock inte gå blankare än 40 för det föreställer jag mig (dock utan att ha sett det i verkligheten) skulle kunna se litet konstigt ut.

Ett slätt tak skulle jag inte måla med annat än matt färg men jag tycker att det är skillnad med panel.

Anyway överflödiga råd egentligen - Daniel har redan sagt det, pröva på ett par brädor så får du se!
 
Har inte provat V-slip själv än, men t.ex inlägg 5 här har gjort det och är nöjd.
Dessutom har jag fått den rekommendationen av en yrkesmålare som jag har stort förtroende för.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jo, jag tror man ska skilja på släta tak och panelade tak.

Släta tak brukar väl målas helmatta, glans 2-3 nåt. Förutom tvättstuga, kök och likn utrymmen, där det brukar bli glans 20.

Men på panelade tak kan man /ska man väl ha lite högre glans?
Jag kan inte några glanstal här.


Eller är jag ute med trehjulingen nu ??? :surprised:
 
I vårt fall handlar det också om panelat tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.