Hejsan!

Vi skall bygga ett lösvirkeshus. Vi kommer vara byggherrar, men en snickare skall vara totalentrepenör och kommer att sköta hela byggprocessen, från grund till färdigställande.

Hur gör man med försäkringar? Vi har pratat med vårt försäkringsbolag och de meddelade att vi skall ha en byggförsäkring.

Men vad skall vi kräva att snickaren har för försäkringar?? ???

Någon som vet?

//Helena
 
Som byggherre bör Du ha en byggherreförsäkring som dels täcker Ditt ansvar för ev. skada mot utomstående (kan gälla sprängning, trädfällning o.dyl.) samt dels eventuell skada på Din egendom m.m. If skadeförsäkring har en sådan som de kallar Villabyggareförsäkring. Den är heltäckande och bra.

Din entreprenör skall ha dels en allriskförsäkring för skador på entreprenaden och dels en ansvarsförsäkring för sin entreprenadverksamhet.
Jag förmodar att Du tecknar avtalet med entreprenören med ABS 95 som grund. I dessa bestämmelser finns detta angivet. Begär att få se ett intyg på att entreprenören har dessa försäkringar.

Utöver nämnda sakförsäkringar kräver Lagen om byggfelsförsäkring att Du skaffar en färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring. Dessa lämnas bl.a. av försäkringsbolaget GAR-BO och skyddar Dig om entreprenören skulle gå i konkurs.
 
carlssoni skrev:
Utöver nämnda sakförsäkringar kräver Lagen om byggfelsförsäkring att Du skaffar en färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring.
Lagen om byggfelsförsäkring (1993:320) kräver bara byggfelsförsäkring - färdigställandeförsäkringen är frivillig. I alla fall fram till 1 januari 2005 för då ska också den enligt ett förslag bli obligatorisk.
 
Ska man ha en byggfelsförs. för varje entreprenör? t.ex. en för vvs, en för elektrikern... ???
 
Som Bo D uppger kräver Lagen om byggfelsförsäkring
iofs inte färdigställandeförsäkring men du bör även ha en sådan. Båda momenten ingår i det försäkringspaket som t.ex. GAR-BO tillhandahåller. Vad gäller just färdigställandet är det viktigt att man inte betalar för mer än vad som entreprenören utfört.
Byggfelsförsäkringen skall finnas för samtliga entreprenörer utom möjligen målningsentreprenören eftersom GAR-BO inte försäkrar ytskikt.
 
carlssoni skrev:
Som BoD uppger kräver Lagen om byggfelsförsäkring iofs inte färdigställandeförsäkring men du bör även ha en sådan.
Jag blir lite nyfiken på dina tankebanor bakom det påståendet. Varför menar du att man bör ha en sådan? Det har ju konstaterats i andra trådar att färdigställandeförsäkringen har såna villkor att den är tämligen tandlös för att uttrycka det milt.
 
En sådan försäkring täcker de merkostnader som uppstår om entreprenören går i konkurs och inte kan färdigställa entreprenaden. Merkostnaderna kan exempelvis utgöras av ökade kostnader för en ny entreprenör såsom extra etableringskostnader m.m. Att få någon att träda in efter någon annan brukar bli dyrt.

Har man betalt entreprenören för mera än vad denne utfört kan man naturligtvis inte få ersättning för detta. Det är uppenbarligen det "fel" som de som inte fått full ersättning gjort.

Fr.o.m. 2005-01-01 kommer en ny lag "Lag om byggfelsförsäkring m.m." att ersätta den nuvarande lagen om byggfelsförsäkring. Enligt denna nya lag kommer alltid en färdigställandeförsäkring att krävas vid småhusentreprenader.
 
Vi bygger ju visserligen inte nytt utan renoverar/bygger till ett gammalt hus men vår entreprenör har en försäkring som enligt statsbyggnadskontoret träder in om vår entreprenör skulle gå i konken under entreprenadens gång! Dessutom kan jag inte låta bli att tycka att det är märkligt att det i vissa kommuner trycks oerhört hårt på att byggfelsförsäkring måste finnas medan det i andra (vår t ex) hävdar att byggfelsförsäkringar ska främst sådana som bygger hus de inte själva ska bo i ha!
 
En tolkning av lagen innebärande att det bara är byggherrar som inte själva skall bo i huset som måste ha byggfelsförsäkring är felaktig.

Men min erfarenhet är också att det finns olika bedömningar från kommun till kommun. När det, som jag nämner ovan kommer en ändrad lag från 2005-01-01 finns dock inget tvivel om att alla hus måste ha byggfelsförsäkring.
 
Jag tror det kommer från lagen om byggfelsförsäkring där det står att försäkringen ska tecknas av "näringsidkare" och alltså inte av den som normalt är byggherre.

Sen: Det är lagkrav på byggfelsförsäkring dels vid nybyggen och dels vid ombyggnader av permanentbostäder som kräver bygglov. Då är det lite konstigt om en del kommuner inte kräver det...
Observera att den här lagen inte har nåt som helst med "konkursförsäkringar" att göra - i alla fall inte förräns nästa år.
 
fråga:
om den nya lagen gäller från årsskiftet måste man då skaffa en färdigställande försäkring även om man börjat byggga 2004 och inte är färdig?

hur mycket av byggnationen måste vara påbörjad i så fall? bygglov? platta på plats? eller vad?

/Jonas
 
Enligt förarbetena (propositionen) till lagändringen gäller de nya reglerna för sådana objekt där bygganmälan lämnas in efter 2005-01-01.
Har Du redan fått bygglov gäller således de gamla, nuvarande reglerna.
 
byggfels försäkrningen teckans den av mig som byggherre eller av "byggaren". Lagen inträder
2005-01-01 om färdigställande. Hur räknas det då? Om mitt bygge börjar före årsskiftet men avslutas efter, måste jag teckan en ändå?
 
oj då! Såg att fråga redan var ställd och besvarad :D
 
BoD Vid vårt byggsamråd fick min man informationen som jag redogjorde för tidígare (att bara de som bygger hus de inte själva ska bo i behöver byggfelsförsäkr.). Vi bygger ju ut nu utan byggfelsförsäkring på kommunens inråda. Så här i efterhand kan jag konstatera att det vore bra om vi hade tecknat den där byggfelsförsäkr. om inte annat för att kontraktet då varit ok. Kan man stämma kommunen för att de vilselett oss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.