Hej,

Folk säger att vi bor i byns fulaste hus, nån har till och med sagt världens fulaste hus! Det har byggytan 18 x 11 meter ungefär där 7 x 11 meter är i två plan och resten i ett plan. Det ser ut som en kyrka ungefär. Taket är platt och svagt lutande.

För att försköna huset funderar vi på att bygga till ett sadeltak på den del som har två plan, så att vi kommer upp i 2,5 plan. Där är byggytan alltså 7x11 meter.

Just det, pricken över i:et är att huset har eternitfasad. Detta är något som också kommer att kosta en del att åtgärda men det tar vi en annan gång.

Vad kan det här kalaset komma att kosta?
 
Ett par bilder också:

untitled2.JPG

untitled3.JPG
 
Jag är tyvärr beredd att instämma med RobbanB. Tycker själv att funkishus är väldigt fula men det här huset skulle inte bli snyggare med sadeltak.
Snygga till fasaden så blir det nog bra.
 
Jag vet ett hus i närheten av oss som var ett trist gammalt fyrkantigt funkishus med eternit (såg ut ungefär som ert om man tar bort den låga delen). Ägarna till det har totalrenoverat det och det har nu ljusgul rappad fasad och nya fönster och dörrar - det blev verkligen jättesnyggt! Vill du kan jag knäppa kort på det och skicka till er, ni kanske kan få lite inspiration därifrån!
 
Behåll eterniten! Det är ju för sjutton noll poäng i taxeringen!! ;)

Nä, satsa på attt försköna huset utan att konstruera om det...det blir nog bäst.
 
Tack för responsen. Det känns bra att höra att det i alla fall är någon mer än jag som gillar småhus i funkisstil.

Både jag och (lyckligtvis) min andra hälft gillar funkishus, så idén att behålla den karaktären är bra. Huset byggdes i mitten av 30-talet. Bottenvåning och källare innehöll då konsumbutik + lager och övervåningen hade en lägenhet för butiksinnehavaren.

Har också spanat in husen i Södra Ängby. Det var en artikel i DN om området som gjorde mig uppmärksam på det. Ju mer jag tittat på olika funkishus desto vackrare tycker jag att de är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.