P
Hej! har tänkt att bygga ett staket runt huset som blir ca 80-100m. finns det någon ritning på olika staket. så har tänker jag mellen varje plint så ska det vara 2m. har en överliggare och en underliggare det blir väl bra med en regel med dom??? eller blir det för tjockt?? alt två är ju att bara ha 120x21 uppe och nere?? vill gärna ha lite synpunkter på det:. sen gäller det plitarna måste man gjuta eller räcker det att man slår ner en regel??? om jag gjuter plintar vad ska man ha för bräda där???? finns det någon bra ritning någonstans??? blir lite klurit att skriva tacksam för alla svar mvh
 
M
Använd jordankare istället för plint. Mycket enklar när du ska snygga till staketet, när det börjar luta eller skjuta upp. För det kommer det med tiden att göra....

magentis
 
Jag har ca 46m framsida som ska staketas, minus 2st infarter på 6 resp 5m.
Tanken är att det ska bli ett vitmålat staket med smala spetsiga ribbor, typ 21x45 med 45mm mellanrum och ca 110 cm högt.
Målsättningen är att ha markfästena på 2m mellanrum.

Tror ni det kommer att använda 70x70 jordankare (galvade, spetsiga med stolpfäste) som går 60cm ner i marken?
Marken verkar bestå av lera om min bedömning är korrekt. :)

Jag lånade hem ett jordankare och bankade ner och det känns helt ok, vad de gäller stabiliteten.
 
C
Lär blir tillräckligt stadigt, bara du får ner dom. :)
 
Det ska ju inte bli nå påkörningsskydd direkt :)
Utan mer en tydligare gräns för tomt och väg, samt hindra småbarn att komma för nära vägen.
Känslan efter att ha provryckt lite i provstolpen är att det kommer funka, men det känns lite för enkelt för att de ska gå vägen..? :)
 
Fortsätter med en fråga i den här tråden.. :)

Jag har en ide om att snickra till 2par egna stolpar, varav det ena paret ska bära upp en dubbelgrind (varje grinda ~2m lång).

Hur bör man fästa dessa stolpar?

Om man låter de 2 liggande staketbärlinorna (eller vad man ska kalla dom) fästas i grindstolpar så bör ju staketet till viss del staga upp så länge man har båda grindarna stängda.
Värre blir de väl när en eller båda öppnas..
Kan ett 900mm jordankare funka, eller bör det gjutas och armeras tro? Läste ett förslag om att gjuta som ett stort U som stolparna fästs i?

Vikten på grindarna är svårt att uppskatta, men spontant känns det som om det kommer gå i samma stil som staketet, alltså 21x45 ca 1m långa med 45mm mellanrum. :)

Stolparna är tänkt att göras genom att utgå från 95x95, på med gles eller liknande för att få dom att se större ut och slutligen kläs med panel, uppskattningsvis 130cm höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.