Vad är det som avgör hur stort hus man får bygga på en tomt?

Vissa tomter man ser så är det begränsat till 150kvm + nån biyta och då är tomten ca 1000-1500kvm.

När där jag bor så är det en familj som smäller upp en 300kvm stor kåk på en rätt liten tomt ca 1000kvm samt ett garage på ca 40-50kvm kanske?

Varför jag frågar är för jag själv är sugen på att försöka bygga ett ca 400kvm stort hus där det är kombinerat garage i, alltså undervåningen är garage och boytan är 1plans så att säga.

Någon som har koll? :)
 
Hej,
Det bestäms av Komunen och du kan hitta det i detaljplanen. Många komuner har dessa uppgifter på nätet.
 
Bästa sättet att ta reda på detta är att ringa den avdelning som sköter bygglov i den delen du avser att bygga, ungefär som budski säger. I vissa delar av detta land är det även andra funktioner som har en del att säga till om vad gäller byggprojektet, storlek, 1 eller 1 1/2 plan, bygghöjd osv...

Värt att kolla upp först innan du börjar skissera på ett hus, sparar en del tid:)
 
H
Allt står i detaljplanen för området. 250 m2 är en vanlig siffra för tomter mellan 800 - 1200 m2
 
I de detaljplaner som jag har tagit del av eller hört talas om (inte så många för all del, så hur pass representativt det är vet jag inte) har det varit så att det som begränsas inte är boytan, totalytan eller något sånt begrepp, utan byggytan, d v s den yta (enligt yttermått) som byggnaden upptar på marken. Och i "mina" detaljplaner har det inte varit byggyta i form av en absolut siffra utan som procent av tomtarean.

Den där procenten kan vara olika mellan olika områden, vet inte vad det kan komma sig av men jag antar att det t ex kan handla om att man har haft olika tankar om hur de skulle se ut när de planerades...

Annat som brukar kunna anges i detaljplan:
- Hur många våningar som får finnas
- Byggnadens maximala totalhöjd
- Om det får finnas källare
- Huslivets maximala höjd över mark (sockelhöjd alltså)
- Hur nära tomtgräns man får bygga
- Hur många andra byggnader (garage etc) som får finnas samt deras totala byggyta
 
Tomten vi kikar på (men inte har bestämt oss för) får ha markbyggyta inklusive garage på 25% av tomtens storlek. Dvs 1,5-plan elelr 2-plan får ju vara bra mycket större än 1-plan.
 
detaljplanen är avgörande...

men den kan "köras över"

jag har 225 kvm i total utbyggnad. men det var bara 187 tilllåted.

kunde hävda om att andra hade lika stor ...

lycka till! å så är det det ,med tomten..... 25% eller 20% eller rent av 45%

det är kommunen som sköter....
 
W
Detaljplan om det finns någon, det finns det absolut inte alltid även om alla svar hitils har utgått från att det finns. Något annat som avgör är personerna på komunen samt grannar men ibland kan det var du själv som avgör mest vad du får bygga.
Vissa komuner godkänner vad som helst om du tex är känd, rik, stor arbetsgivare i komunen eller väljer en arkitetkt som Gert Wingårdh mm. Du kan även påverka själv genom din verbala förmåga (eller oförmåga) samt vilka kontakter du har inom komunen mm.

Lycka till
 
O
Problemet med att bygga över detaljplanen är även om du fått bygglov är att det går att överklaga när som helst. Eftersom det strider mot detaljplanen.
 
W
Odjuret skrev:
Problemet med att bygga över detaljplanen är även om du fått bygglov är att det går att överklaga när som helst. Eftersom det strider mot detaljplanen.
Det går ju givetvis även om man bygger efter detaljplanen. Och med närsomhelst är det 10 år du menar hoppas jag. Har man fått igenom ett bygglov större än detaljplanen (om det nu finns någon) så har garanterat grannarna hörts (annars är ärendet inte korrekt handlagt och man förlorar automatiskt vid överprövning) och beslutet har gått igenom trots att de har hörts därför är risken väldigt liten att det skulle överklagas efter flera år och att detta överklagande skulle lyckas då de som räknas som berörda är hörda tidigare och därmed har förverkat sin rätt till överklagande.
 
i en detaljplan är det olika från fall till fall.

Ibland får du bygga ett visst antal % av tomtytan.

Exempel:

Tomt 1000kvm, 20% får användas varav 60kvm skall användas till garage, d.v.s din byggnadsarea (Yta på marken bortsett från skärmtak, om alla skärmtak är max 15kvm) man räknar från ytterväggarnas utsida.

Ibland står det hur mycket du får ha som byggnadsarea, t.ex. 180kvm byggnadsarea 1 plan etc. Ring kommunen där du tittar på tomter, hitta 4-5 tomter du är intresserad av och boka ett möte med en bygglovshandläggare/Byggnadsinspektör så kan dom hjälpa dig!

En detaljplan kan även begränsa:
våningsantal
om du får inreda vinden
hur högt du får bygga
vilken lutning du får ha på ditt tak
om du får ha källare
hur stor bruttoarea du får ha
etc.

MVH!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.