Hej,
Jag tänkte bygga en vedbastu i en friggebod av okänd ålder (minst 20år).
Väggarna är 2 tum knuttimrade furu "stockar".
Golvet är oisolerat och har golvspån + plastmatta.
Taket oisolerat med råspont, papp och plåt. Innermåtten är 382x243cm.
På ena långsidan finns dörr + fönster.

Jag tänkte bygga en mellanvägg som isoleras mellan fönstret och dörren och använda fönsterdelen som bastu och den andra delen som avsvalknings- omklädningsdel. Nya väggen kläs med granpanel.
Taket reglas ner, isoleras och kläs med granpanel. även avsvalkningsdelen.
Golvet rivs bort i bastu delen och under bastuugnen tänkte jag gjuta en betongplatta och resten av golvet blir ett vanligt trägolv. Golvbrunn givetvis eftersom jag behöver kunna tvaga mig i bastun.

Hur jag ska göra med de befintliga väggarna har jag inte bestämt mig för ännu. I hörnen lyser solen igenom och en hel del kåda finns redan på väggarna.

Är det okej att bara slå dit en spikläck och sedan granpanel?
Kan man sätta granpanel bara den delen där lavarna ska vara och strunta i resten?

Är jag helt galet ute i mina tankar eller?

Vad rekommenderar ni för bastuugnar?
Jag har tidigare haft en Kastor och en Harvia i en stuga i Finland.
Kastorn höll i över 20 år, ingen rost, snabb uppvärmning och skön värme.
Sedan rev vi den bastun och byggde en ny. I nya ville vi inte sätta in en gammal ugn utan det blev en Harvia och den är jag inte lika nöjd med.

Visst vill jag att de ska se bra ut i bastun, men det viktigaste är att den funkar som bastu och att det inte blir för dyrt.
 
Kota är riktigt bra bastuugnar med bra kvalitet!
 
Hej,
Kan inte säga om du tänker fel men kan berätta hur vi gjorde och är nöjd med resultatet, hittills i alla fall...

Utgångsläge: Befintlig friggebod 15kvm, stående panel dvs färdigreglat så att säga på insidan. Råspont golv+tak
Mellanvägg reglades upp med hål för bastudörr. Bastudelen kläddes in med bastufolie väggar +tak och på med bastupanel, gran i väggar o tak. Även bastupanel på utsidan av den nya mellanväggen. La plastmatta och tog ut hål för golvbrunn ( vi tvagar oss också i bastun...) La några lecablock och murade in som golv åt kaminen samt murade upp en liten tegelvägg som skydd bakom den. Sen bara såga ur i taket för skorstenen
dvs ingen isolering i bastudelen (eller i mellanväggen) men jag får återkomma efter vintern hur det har funkat :)
Har f.ö en Helo 16kW (+ "varmvattenberedare" och Harvia skorsten) som verkar helt ok!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.