Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tydligen inte eftersom Svenssons blir lurade av dem gång på gång !!!:rolleyes:

Hur kan du påstå att alla utom asfaltsläggarna är seriösa då... :eek:

Istället för att bara hugga och gnälla när man försöker upplysa folk i all vänlighet så kom med något eget och tillför något i forumet istället... :mad:

Men du har väl antagligen inte så mycket att tillföra inom hantverk eftersom du mest roar dig med att gnälla på andras inlägg i debatterna... :cool:


Tyckte mig dessutom läsa en kommentar om att du gav upp...:confused:
Det hade tillfört mer än dina gnälliga inlägg har jag en känsla av... ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ehh, varför blir dom "helt ointressanta för potentiella kunder"?
För att dom utför ett sämre jobb, är långsammare eller ...?
Varför måste dom ha ett lägre pris för att vara intressanta, tycker du... ?


Hehe, nu satt du dig på pottkanten ... ;) :)
Nej, det gjorde jag inte. Föreställ dig att du ska anlita någon för att bygga om. Dina kandidater blir en svensk och en utlänning, med i bästa fall knackig engelska eller tyska. De tar lika mycket betalt. Jag hävdar att det ur kundens perspektiv inte finns någon anledning att krångla till det, och sålunda väljer han/hon svensken.
 
Ganska logiskt och speciellt med tanke på att engelska och engelska är två olika saker...
Var och varannan kan väl klara sig fram på semestern, men när det kommer till fackliga termer och förklaringar inom bygge eller annat så krävs det lite mer kunskap och den har inte alla Svenssons och absolut inte de utländska arbetarna...

Ni får tycka att jag är hur negativ som helst till den utländska arbetskraften, men det är inte enkelt när man i princip dagligen ser och hör talas om olika katastrofer och där flertalet av dem har utländska arbetare inblandade...

Senast idag pratade jag med en kille som står bakom ett företag som renoverar ett hus i närheten.
Han är svensk med utländsk bakgrund och hans arbetare är i huvudsak utländska samt ett fåtal svenskar.
Det arbete de gör och har gjort vid fastigheten är halv katastrof...

Bl.a har två personer hållt på med att lägga plåt sedan förra fredagen (8dagar nu) och nu har de äntligen fått lagt ena sidan på skånelängan... 13x5m ungefär samt plåtat in ETT takfönster på samma sida.
Det är läktat med 25x25mm och det var felläktat av dem från början så de har fått ändra detta med så nu är där hål genom underlagspappen som dessutom legat som enda taktäckning sedan 5-6 år tillbaka...

Den sidan som ännu inte täckts med plåt är täckt med presseningar sedan ganska lång tid tillbaka p.g.a att det läcker in någonstans...
Vad händer med kondensen som bildas under plåten sen då...läcker inte det in!:eek:

En enorm altan har lagts med 28x120mm,
men det finns inte ett enda cc-mått som stämmer...
De flesta avstånden är allt mellan 900 och 1150mm !! :eek:

Igår och idag har två av hans s.k anställda lagt ca: 22kvm laminatgolv i ett uterum och golvet ligger med otroligt fin passform mot alla väggar...distans 1mm !!
Två dagar på två personer :confused:

Man har behållt en gammal ränna som är gjord för att användas tillsammans med papptak, men de har valt att lägga ett plåttak som de då tvingats nibbla i nedankanten så det ser allmänt konstigt ut...:(

De s.k lådorna är gjorda med råspont där man på ena sidan har låtit underslaget sticka ut så man ser kortsidan fast man på andra sidan låtit frontbrädan sticka ner som man ska göra, men på den har man behållt noten... :surprised:

En del köksluckor har man penselmålat samt målat en del med roller, men även då gångjärn m.m

Byggt in rör och kopplingar med gips m.m.

Renoverat liten toalett på ovanvåningen UTAN tätskikt och med laminatgolv. :rolleyes:

m.m m.m m.m m.m m.m m.m m.m m.m m.m



De har knappt synts till den senaste veckan och idag fick jag förklaringen.

Han hade fått renoverat sin privata tvättstuga med dusch i förrförra veckan och det hade blivit en sådan katastrof så han hade själv tillsammans med ett par av hans svenska killar fått göra om allting förra veckan.

Men inte kan väl de som gjorde vid den första gången ha varit utländska arbetare... för de är ju såååååå duktiga.
Precis som de som gjort alla ovanstående fina arbeten... ! ;)

************************************************************************
Men visst....fortfarande finns det både dåliga hantverkare med svensk och utländsk bakgrund, men det är inte lätt att låta bli och vara negativ när man dagligen är med om sådana här saker...:surprised:
 
Redigerat:
Skall låta det vara osagt om utländsk arbetskraft är mindre kompetent än svensk, men jag har en känsla av att de flesta inlägg på forumet som handlar om katastrofer och felaktigt utfört arbete beror på arbeten utförda av svenska hantverkare. Kan självklart bero på flera orsaker, framför allt för att majoriteten av arbete utförs av dessa. Men ändå, på rak arm kan jag inte påminna mig om så många inlägg som handlar om katastrofer + utländsk arbetskraft.
 
bonnier skrev:
Skall låta det vara osagt om utländsk arbetskraft är mindre kompetent än svensk, men jag har en känsla av att de flesta inlägg på forumet som handlar om katastrofer och felaktigt utfört arbete beror på arbeten utförda av svenska hantverkare. Kan självklart bero på flera orsaker, framför allt för att majoriteten av arbete utförs av dessa. Men ändå, på rak arm kan jag inte påminna mig om så många inlägg som handlar om katastrofer + utländsk arbetskraft.
Naturligtvis inte då det precis som du själv skriver är ganska många fler svenska hantverkare än utländska som arbetar i vårt land...
Alltså ganska logiskt... ;)

Dessutom är jag personligen mycket tveksam till att de som först klankar ner på svenska hantverkare och sen väljer utländsk arbetskraft...skulle stå upp rak i ryggen och erkänna öppet här om det hade blivit katastrof... :D:D;)
 
Jag själv 'jagar' en plåtslagare och 2 grund/entreprenadfirmor som ska komma och kolla och sen lämna offert på dränering av huset..
Plåtslagarn går nog att jaga hit, men dom andra 2 verkar ha för gott ställt.. vore jag inte i behov av deras tjänster så...iofs borde de ju gå att hindra som kan räkna på vad det kostar att gräva och dränera om osv.

Men jag tycker det är j_ligt märkligt att det ska vara så svårt att komma förbi, för båda firmorna lät intresserade?!
 
Hmmm! Undrar vilken kategori jag tillhör, utländsk inblandning men svensk medborgare:surprised:
Svensk/tysk/tjeckisk/ungersk och en litenliten del fransos, det känns som jag består av något måndagsexemplar av pyttipanna.
"byggare i dalarna"
Håller även med "Staff...torp" han har en bra poäng i sina inlägg, dock verkar du lite bitter(läs det som skittrött på idioter, men vågar inte skriva det för att då blir jag tillrättavisad av just dessa. Därför skriver jag det inom parantes enbart för din ögon:rolleyes:)
 
J
huset här hemma fick 2 badrum samt tvättstugan renoverad av ett svenskt företag med svenska hantverkare som var behöriga våtrumsinstallatörer och allt vad bransch organisationerna hittar på och ändå har man bakfall i samtliga våtrum ;)

De ryssar jag däremot haft nöjet att arbeta med tidigare har varit väldigt duktiga, sen måste man inse att kan man inte förklara vad man vill ha och hur det ska göras så får man se till att vara med och visa speciellt om man anlitar "arbetskraft" från öst då dessa kan vara vad som helst där hemma, sophämtare eller raketforskare tex;)
Anlitar man däremot riktiga hantverkare från östländerna (som är just hantverkare i sina hemländer) så är de enligt min erfarenhet bra mycket skickligare och trevligare än de svenska hantverkare jag stött på där man ibland undrar hur många klasser de fick gå om i skolan. Dessutom har de viss yrkesstolthet till skillnad från svenskarna.
 
Hallå. Jag tror ni håller på att tappa tråden här lite grand. Ursprungsfrågan är ju att många av våra svenska hantverkare har så mycket att göra så att de börjat behandla kunderna som undersåtar, -vilka skall vara tacksamma om de över huvud taget befattar sig med en. Och börjar man andas något om dokumentation eller offert ser man aldrig skuggan av dem igen. (Det finns undantag - JAG VET!)

Låt oss leka med tanken att svenskarna har lite bättre kunskaper än utlänningarna I GENOMSNITT. Inte helt omöjligt kanske. MEN! - detta är inget stort problem eftersom utlänningarna HÅLLER SÅ MYCKET LÄGRE PRISER ATT DET ÄR VÄRT EV. RISKER. Tar vi dessutom jobbet svart - är det småpengar. Menar, några formella garantier har man ju inte med svenskarna heller...Båda grupperna verkar ju bara få jobben via kontakter.

Efterfrågan är större än tillgången på folk - därför blir också utlänningarna fler och med tiden bättre och bättre, som Isolde påpekade. Det kallas GLOBALISERING. Det har vi inom tillverkningsindustrin levt med i över tio år nu.
 
Summa summarum: Det går i nästan alla förekommande fall betydligt fortare och blir betydligt billigare att lära sig att göra jobbet själv istället för att anlita hantverkare. Oavsett om man är fullblodsakademiker med tummen mitt i handen eller hyfsat händig. I och med att fler och fler lär sig detta, får hantverkarna mindre och mindre jobb. Denna tes bevisas av rotavdraget. Får få är intresserade av att betala svenska hantverkare deras hutlösa priser, eftersom dom ändå inte kan sköta sitt jobb. Vad göra? Sänk priserna genom subventioner.
Sorgligt, men inte mycket att göra åt. Och om en duktig ryss eller polack skulle erbjuda ett lägre pris för ett ordentligt utfört jobb skickar vi facket på honom.
Underbart.
Lär er snickra, måla, rörkröka och dra el själva istället. Hur illa kan det bli? En fullständig utbildning i sådant och själva utförandet efteråt lär både gå snabbare och bli billigare. Förmodligen bättre också. I synnerhet om det handlar om att bygga ett helt hus åt sig själv. Och vilken investering sen! Efter den betan kan man ju det mesta och slipper utlämna sig åt idioter.
 
Pagno skrev:
Hmmm! Undrar vilken kategori jag tillhör, utländsk inblandning men svensk medborgare:surprised:
Svensk/tysk/tjeckisk/ungersk och en litenliten del fransos, det känns som jag består av något måndagsexemplar av pyttipanna.
"byggare i dalarna"
Håller även med "Staff...torp" han har en bra poäng i sina inlägg, dock verkar du lite bitter(läs det som skittrött på idioter, men vågar inte skriva det för att då blir jag tillrättavisad av just dessa. Därför skriver jag det inom parantes enbart för din ögon:rolleyes:)
Tack ! :)

Det kan ju också vara så att eftersom man har ganska mycket närmre till kontinenten här nere i södern så är det säkert ganska mycket vanligare här nere också med denna typ av arbetskraft som diskuteras.
Detta gör ju säkert också att det här nere finns betydligt fler lycksökare. :rolleyes:


major skrev:
Summa summarum: Det går i nästan alla förekommande fall betydligt fortare och blir betydligt billigare att lära sig att göra jobbet själv istället för att anlita hantverkare. Oavsett om man är fullblodsakademiker med tummen mitt i handen eller hyfsat händig. I och med att fler och fler lär sig detta, får hantverkarna mindre och mindre jobb. Denna tes bevisas av rotavdraget. Får få är intresserade av att betala svenska hantverkare deras hutlösa priser, eftersom dom ändå inte kan sköta sitt jobb. Vad göra? Sänk priserna genom subventioner.
Sorgligt, men inte mycket att göra åt. Och om en duktig ryss eller polack skulle erbjuda ett lägre pris för ett ordentligt utfört jobb skickar vi facket på honom.
Underbart.
Lär er snickra, måla, rörkröka och dra el själva istället. Hur illa kan det bli? En fullständig utbildning i sådant och själva utförandet efteråt lär både gå snabbare och bli billigare. Förmodligen bättre också. I synnerhet om det handlar om att bygga ett helt hus åt sig själv. Och vilken investering sen! Efter den betan kan man ju det mesta och slipper utlämna sig åt idioter.
För egen del kan det där rotavdraget gärna försvinna snarast möjligt och jag önskar att det aldrig dykt upp om jag ska vara ärlig.

Duktiga svenska hantverkare finns det faktiskt än om ni får det att låta som att det inte finns någon som kan sköta sig och göra bra arbeten.

Just av den anledningen hade jag önskat att rotavdraget inte införts eftersom vi som är duktiga och skötsamma ändå har arbeten...

Gnälla för att rotavdraget införts, för att vi som ni säger måste subventioneras för att få jobb eftersom vi är såååååå dåliga är ju en sak...
Men sen är ni snabba att utnyttja rotavdraget ändå... :D:D
 
Hantverkare du också?:D:D:D
"byggaren som älskar dalarna"
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Naturligtvis inte då det precis som du själv skriver är ganska många fler svenska hantverkare än utländska som arbetar i vårt land...
Alltså ganska logiskt... ;)

Dessutom är jag personligen mycket tveksam till att de som först klankar ner på svenska hantverkare och sen väljer utländsk arbetskraft...skulle stå upp rak i ryggen och erkänna öppet här om det hade blivit katastrof... :D:D;)
Poängen var att det finns rätt många "svenska hantverkare" som orsakar katastrofer också.

Paul-Staffanstorp skrev:
Just av den anledningen hade jag önskat att rotavdraget inte införts eftersom vi som är duktiga och skötsamma ändå har arbeten...

Gnälla för att rotavdraget införts, för att vi som ni säger måste subventioneras för att få jobb eftersom vi är såååååå dåliga är ju en sak...
Men sen är ni snabba att utnyttja rotavdraget ändå... :D:D
Synd att du tänker vi och ni, det här är ändå ett forum för konsumenten.

För övrigt börjar denna tråd likna en gammal Johnny Cash sång...det går om och om och om och om och om och om och om igen....
 
bonnier skrev:
Poängen var att det finns rätt många "svenska hantverkare" som orsakar katastrofer också.


Synd att du tänker vi och ni, det här är ändå ett forum för konsumenten.

För övrigt börjar denna tråd likna en gammal Johnny Cash sång...det går om och om och om och om och om och om och om igen....
Självklart var Det Din poäng eftersom det är de man ska klanka ner på här. :D

Motargumentet är där ju ingen som kunnat svara på och det kan man ju bara tolka på ett sätt... :D;) ...ingen vågar stå upp...:cool:

Konstigt att man blir trött när det påstås saker som att...

-Rotavdraget infördes för att de svenska hantverkarna gör så dåliga jobb ! :eek:

Nu får ni ju ge er...konsumenter eller inte...ALLA är vi komsumenter !!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart var Det Din poäng eftersom det är de man ska klanka ner på här. :D

Motargumentet är där ju ingen som kunnat svara på och det kan man ju bara tolka på ett sätt... :D;) ...ingen vågar stå upp...:cool:

Konstigt att man blir trött när det påstås saker som att...

-Rotavdraget infördes för att de svenska hantverkarna gör så dåliga jobb ! :eek:

Nu får ni ju ge er...konsumenter eller inte...ALLA är vi komsumenter !!
Jag läser inlägg från dig i andra trådar och vet att du är medveten om dåliga och otrevliga "svenska hantverkare". De som det "klankas" på är dessa (samt ev. utländsk arbetskraft om dessa gör ett motsvarande dåligt jobb), om det skvätter över lite till de övriga så är det synd, generelliserande inlägg som drar alla över en kam förekommer tyvärr men inte så ofta väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.