Hej !

Har en krypgrund på 115kvm som det är lite för hög fuktighet i, och har bestämt mig för att installera en avfuktare! Har kollar runt lite på nätet och hittat dessa 2 som verkar ok. Finns det nån som har nån erfarenhet av nån utav dom!

//Ulven80
 
Ulven80 skrev:
Hej !

Har en krypgrund på 115kvm som det är lite för hög fuktighet i, och har bestämt mig för att installera en avfuktare! Har kollar runt lite på nätet och hittat dessa 2 som verkar ok. Finns det nån som har nån erfarenhet av nån utav dom!

//Ulven80
Jag har en PD-250 och är mycket nöjd.

Munters och AceTec har ungefär samma kapacitet.
Acetech har färre rörliga delar då den skanar motor, drivrem mm vilket bogar för lång hållbarhet, Den omsätter dubbelt så mycket luft och har två torrlufts utblås vilket är bra om du har flera rum. Acetec drar mindre el.
Har även sett att acetec just har kommit ut med en ny förbättrad variant sen jag köpte den och den har ngn slags styrning på hygrostaten som sänker energiförbrukningen mer än den jag har:
Läs mer här:
http://www.lfs-web.se/acetec-produktuppdatering.htm
och här tex:

http://www.lfs-web.se/fordelar med acetec.htm


Har heller aldrig läst om ngn som varit missnöjd med Munters homedry heller.
Munters var väl först ut med sorbtionsavfuktare till vettiga priser och företaget brukar förknippas med kvalitet.
 
Varför vill du välja dessa dyra avfuktare? Enkla kondensavfuktare fungerar helt OK till ett betydligt lägre pris.
 
Varför jag inte valde kondensavfuktare:
-Jag vill inte avleda vatten från avfuktaren
-En kondensavfuktare fungerar inte bra i lägre temeperaturer, kolla med ägare av Älvsbyhus. Det finns en anledning att dom nu har gått från kondensavfuktare till Acetec PD-250.
 
Mattias

Att avleda vatten är väl ungefär lika svårt som att avleda den fuktiga processluften.

Känner inte till att Älvsbyhus gått från kondens, men kanske har att göra med alla fördomar som finns om kondensavfuktare.

Vad gäller funktion vid låga temperaturer - jag, som de flesta andra, har inga som helst problem med fukt på vintern. Jag kör på fjärde året nu. Fick byta avfuktaren efter ett år på garantin, annars inga problem.
 
Hej, har med intresse läst mängder av era värdefulla synpunkter och erfarenheter

Är i läget att jag bara loggar mätdata från krypgrunden förnärvarande (känns torr, luktar inget alls, syns inget konstigt på virkesdelarna)

Det ligger byggplast sedan huset byggdes för 20 år sedan och så här års kan man se att det finns kondens under plasten

Var inne på en Trygghetsvakt men nu lutar det starkt åt
- vintermatta för att öka isoleringen -> höja tempen
- 2 st kondensavfuktare KCC-610HA (en i varje skepp placerade närmast norra gaveln) samt täta ventiler
- 1st dräneringspump från ClasO

Läste om energimyndighetens test. Vill inte ha sorptionsavfuktare men undrar om det inte är någon som reagerar på att Munters har så låg verkningsgrad (l/kWh). Den kanske plockar ut många liter men till priset av många kWh

Min granne gjorde om lite efter eget huvud och har nu följande lösning: Han skaffade en luft/vatten värmepump för 100kkr. Frånluften fläktar han nu ner i krypgrunden istället för i skorstenen! Jag skall kolla med honom hur det går men vad jag förstår av vad jag läst här skapar han en situation som snabbt ger jätteproblem....

25grader/50% (daggpunkt 13.8 grader) ner i kall krypgrund...mums...åtminstone tills grunden värmts upp ordentligt. Men här kommer nog problemen att flyttas från sommar till vinter istället

PS Borde man inte mäta hur långt man befinner sig från daggpunktstemperaturen???

Vad behövs för säkerhetsmarginal?

mvh Walter
 
rollo: Jag tänkte göra som du och köra med kondensavfuktare om somrarna framöver. Vad jag kan se utifrån fuktmätningarna i vintras låg RF på 60-70% utan avfuktare och med alla ventiler öppna, så min förhoppning är att fukt, som många här påpekar, mest är ett problem vår-höst. Nackdelen med mina två kondensavfuktare är att de är av "konsumentmodell" och tänkta att stå i ett rum, dvs de är deisgnade (vem bryr sig i krypgrunden ;) ) och för höga (min grund är bara knappa 50 cm hög); detta gör att de måste stå placerade direkt under inspektionsluckorna. Tittade på AceTec PD-250 och den är, vad jag kan se i broschyren, mycket smidigare att placera (mindre än Munters HomeDry)...
 
Kondensavfuktare har inte bara högre effektivitet mätt som avfuktat vatten/kWh. All energi stannar kvar i krypgrunden och leder därmed till högre temperatur, medan sorbtionsavfuktare blåser ut varm luft vilket ger energiförluster.

kan man inte gräva en grop i grunden för att få plats med en avfuktare?
 
rollo skrev:
Mattias

Att avleda vatten är väl ungefär lika svårt som att avleda den fuktiga processluften.

.
Inte direkt, jag vill gärna ha fukten/vattnet utanför grunden och den fuktiga luften dras enkelt ut genom en befintlig ventil. Vart gör du av vattnet, under plasten?
 
Att en kondensavfuktare inte fungerar optimalt (den fungerar fortfarande) i lägre temperaturer är inget problem eftersom den relativa fuktigheten i grunden blir låg vid låga temperaturer. Detta under förutsättning att man inte har något allvarligt fel på grunden som gör att vatten läcker in underifrån. Väldigt få grunder (jag har aldrig stött på någon) har problem med att träkonstruktionerna ackumulerar fukt vintertid.

I min egen grund använder jag en kondensavfuktare som jag köpte på Silvan för 990 kronor för fem år sedan. Vattnet leder jag rakt neravloppet via ett vattenlås. Min grund tar ofta in vatten under sen höst och tidig vår. Detta är svårt att åtgärda eftersom huset står på berg och botten på grunden är väldigt ojämn. Trots att vatten läcker in har jag ett maximalt loggat värde på relativ fukt som ligger under 65% vilket jag skulle karaktärisera som överambitiöst. Trots detta förbrukar kondensavfuktaren mindre än 300 kWh per år.

Mitt hus är litet med 90 kvm krypgruns så ni med större hus kanske måste köpa två billiga kondensavfuktare men att köpa avfuktare för många tusen verkar i mina klart onödigt. Å andra sidan är det bra att ANDRA håller konsumtionen uppe :)
 
Jag samlar kondensvattnet i ett kärl där jag har en dränkbar pump som via timer töms en gång per dygn genom ett smalt rör som passerar genom en igensatt ventil Kan varje morgon se några liter vatten pumpas ut som ett kvitto på att det fungerar. Krävdes bara lite rörmockeri för att greja adaptern från den tjocka slangen på pumpen till den vanliga trädgårdsslangen som går ut genom ventilen. Tjänade väl en 10.000 kronor på det. Plus att jag tjänar några 100 kr per år i minskad energiförbrukning.
 
rollo skrev:
. Tjänade väl en 10.000 kronor på det. Plus att jag tjänar några 100 kr per år i minskad energiförbrukning.
Sparar menar du väl? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.