Vi har ett dubbelgarage som jag är i full färd med att bygga om.

Nuvarande byggnad är ca 7,2 meter lång (portsidan + baksidan) och 6,5 meter bred. Plattak med ca 4 grader lutning från portsidan och bakåt, papptak. Garaget sitter ihop med huset som utgör större delen av ena kortsidan.

Nuvarande bärande konstruktion är takbjälkar 195 mm som går tvärsöver garagetaket (från huset och ut till kortsidan som är av tegel). Väggarna är reglande med 70 mm reglar. I mitten av garagetaket på insidan går en stålbalk, I-profil (dvs under takbjälkarna för att stötta upp dem) och balken har två mindre friståendepelare som den står på (plus då i väggen på vardera sida). Det verkar som att takbjälkarna är skarvade ovanför stålbalken, dvs de ligger omlott.

Nu vill jag plocka bort de två pelarna som håller upp balken och ersätta dessa på något sätt. Hur gör jag det på enklast sätt?
 
Ett sätt som dock kräver lite jobb är att byta till sadeltak med fribärnade takstolar, då slipper du alla stolpar.

// Per
 
Mikael_L
Det finns två sätt.
1. Byt ut I-balken mot en en kraftigare samtidigt som stödjepunterna mot golv/mark vid ytterväggarna förstärks, då lasten där nu blir dubbelt så stor.
Men stål eller limträbalken kommer garanterat bli rent löjligt stor, så i realiteten är det kanske inget alternativ.

2. Beställ takstolar av en takstolstillverkare, detta borde gå att lösa med fribärande fackverkstakstol både som pulpettak och med klassiskt sadeltak.
Kan du öka taklutningen är det en fördel hållfasthetsmässigt för takstolarna.
 
Tack för svar.

Tanken är att med takstolar bygga nytt plåttak men grannen vid sidan om garaget säger nej, ska testa söka bygglov iaf. Men om jag inte får bygglovet så känns det meningslöst med takstolar om jag inte får till någon vettig vinkel (hade tänkt 9-10 grader iaf).

Går det att sätta fler balkar under bjälkarna och avlasta? Testade räkna lite på moelvens hemsida och det verkar som om jag sätter tre stycken balkar så blir de marginellt klenare än bara 1. Går det att på ovansida taket på något sätt sätta balkar som jag sedan på något sätt sätter fast bjälkarna som ligger under?
 
Mikael_L
Finns det plats på höjden ovanför bjälklaget kan den bärande balken placeras i vindsutrymmet, och med lämpligt arrangemang "lyfta" bjälklaget Men tänk på att den bärande balken antagligen kommer vara ganska hög.
 
Verkar som jag får bygglov för att lägga takstolar och plåttak, så då ryker gamla taket inkl balk och pelare. = )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.