Hej,
vi håller på att renovera ett hus i Italien och har bestämt oss för att installera ett fastighetsstyrningssystem. Allt ljus kommer att vara centralstyrt och nu letar vi efter strömbrytare (som t ex Gira E2) för att switcha och dimmra ljuskretsarna.

Är det någon som kan rekommendera knappar eller insatser för att göra detta? Eftersom vi inte kommer att skicka starkström genom kretsarna behöve vi endast någon form av fjädrande torr-kontakter ("normally open") så att kretsen sluts enbart när knappen är nertryckt.

Har blivit helt förvirrad av kron, trapp, jalusi, kors, etc, så all hjälp eller förslag är välkommen...

Klas
 
Kör med KNX istället. Framtidssäkert och mycket stort utbud.

/jbr
 
det vanligaste är att man sätter in en returfjäder(inpulsfjäder) i en vanlig lampbrytare. då de flesta är växlande kan du få både brytande o slutande inpulskontakt.
 
jbr skrev:
Kör med KNX istället. Framtidssäkert och mycket stort utbud.

/jbr
Jag håller med. Som det ser ut idag skulle jag inte valt något annat. Men om tio år.. vem vet.

/ Erik
 
Jag har redan kollat på EIB/KNX och tyvärr räcker det (enligt min mening) inte riktigt till när man börjar gå in på integrering av audio/video i samma system som el, larm, etc. Tycker dessutom att kostnaderna för dimmers och andra KNX actuators är relativt höga...

Jag var faktiskt helt inne på KNX just pga den kraftiga standardisering som sker, tills jag såg en demo av ett "riktigt" centralstyrt system och det ger helt klart fler möjligheter.

Tack i alla fall.

Klas
 
Brytartypen heter momentan eller återfjädrande.

Protte
 
kgoth skrev:
Jag har redan kollat på EIB/KNX och tyvärr räcker det (enligt min mening) inte riktigt till när man börjar gå in på integrering av audio/video i samma system som el, larm, etc. Tycker dessutom att kostnaderna för dimmers och andra KNX actuators är relativt höga...

Jag var faktiskt helt inne på KNX just pga den kraftiga standardisering som sker, tills jag såg en demo av ett "riktigt" centralstyrt system och det ger helt klart fler möjligheter.

Tack i alla fall.

Klas
Jag förstår inte riktigt din förklaring till varför du väljer bort KNX. Att integrera audio/video/larm/belysning/ventilation/värme/display/övervakning/fjärrstyrning mm är ju fullt genomförbart med KNX. Du väljer bort ett decentraliserat system och väljer ett centraliserat, och du använder dig inte av bussledning. Hur kan ett sådant system ge fler möjligheter? Jag är beredd att hålla med dig att KNX artiklar är dyra. Något som jag stör mig på när tekniken i apparaterna är gammal, och tillverkningskostnaderna bör vara relativt låga. Kan du specificera dig vilka möjligheter du får, som KNX skulle sakna!

/ Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.