Jag tycker generellt sett det är lite märkligt när någon som har köpt en produkt såsom ett hus, en bil, en dator etc och sedan känner någon sorts behov av att ihärdigt försvara leverantören av produkten.

Till saken: Det är ju jättebra att du ludde23 är nöjd med ditt hus och inte har haft några problem. Det säger dock inget om Älvsbyhus generellt, mer än att det finns en möjlighet att få ett problemfritt hus med dem som leverantör. Det säger ju mycket mer om dem att prata med någon som har fått problem med sitt hus och få veta hur Älvsbyhus har åtgärdat dessa problem.

Att det finns andra leverantörer som kan göra ett dåligt jobb är det nog ingen som betvivlar. Det är dock inte särskilt relevant i en diskussion kring Älvsbyhus.
 
Det är faktiskt inte konstigt att nöjda Älvsbyhusägare försvarar sitt val när dom läser allt tyckande på detta forum, debatten blir ganska onyanserad och just den här typen av trådar är bland dom sämsta på forumet. Är man intresserad av någon hustyp, Älvsbyhus eller annan, ska man kontakta dom som har byggt och har erfarenheter. Det är facinerande hur många som känner sig kallade att tycka en massa om en produkt som dom egentligen inte har egen erfarenhet av.....

Jo, jag äger själv ett Älvsbyhus och är riktigt nöjd med det.
 
Redigerat:
Ja, och efter att läst och sett om problem som folk har och har haft, samt VDs uttalanden så lär ju inte skaran bli mindre - tyvärr.
 
Jag vet inte varför så många som inte har byggt med Älvsbyhus har så mycket att gnälla på dem om, vi som har byggt Älvsbyhus och har erfarenhet av det måste veta bättre????
Älvsbyhus säljer ju överlägset antal hus i hela norden, att de är så frukansvärt dåliga som ni (som inte har byggt Älvsbyhus) säger vore ju väldigt märkligt eller???

Om det är någon som undrar över hur det är att bygga Älvsbyhus så ska man kanske fråga de som har gjort det, att någon som har byggt Götenhus, Myresjö-, Fiskarheden osv. som för övrigt inte säljer så särsklit många hus har så mycket negativt att säga om Älvsbyhus bygger ju inte på egen erfarenhet.

Låt säga att 100 st som byggt Älvsbyhus är missnöjda så är det ca 0,3 % av alla som har byggt Älvsbyhus, låt säga att Fiskareheden har 100 st missnöjda byggare så motsvarar det ca 7,0 % av de som bygger med dem.
I det område som vi har byggt så är 100% av Älvsbyhusbyggarna nöjda med sitt val och 60% av de som byggt med någon annan hustyp (detta efter egen undersökning i området som består total av 65 hus och alla utom 3 har svarat.

Nu tänker jag inte föröka att försvara Älvsbyhus mer i det här forumet men alla som undrar så kan jag av egen erfarenhet bara tala gott om dem, vi har ju inte haft några som helst problem så det är ju självklart att jag rekomenderar dem.

Tack för mig.
Mycket nöjd Älvsbyhusbyggare.
 
ludde23 skrev:
Jag vet inte varför så många som inte har byggt med Älvsbyhus har så mycket att gnälla på dem om, vi som har byggt Älvsbyhus och har erfarenhet av det måste veta bättre.......
Det kan vara så att de som hänger på forum liknande detta har sitt hus/boende som en hobby eller kär ägosten och därför vill ha det bästa. Och det bästa är ju absolut inte Älvsbyhus och kanske inte det sämsta heller. Jag har vänner som har Älvsbyhus och de är inte missnöjda, men därmed inte sagt att de tycker att det är ett av de bästa husen som finns eftersom de bryr sig inte... de bor bara där inget annat. Under de villkoren så kan det ju vara ett bra val, det är ju trots allt mindre pengar det handlar om vid en nybyggnation. Om man provar att pressa dem så kommer det fram lite synpunkter om Älvsbyhus t.ex ja, de har ju lite tunna väggar och fönstren skulle ju kanske ha suttit längre ut i väggarna osv osv men det är ju ett billigt hus avslutar de alltid med... Och jag tolkar det som att det är plånboken som har valt åt dem, inte kvalitet och känslor....

Men den som säger att Älvsbyhus inte har billiga materialval, dålig kundservice och enbart vinstintresse ljuger....
 
Finns det hustillverkare som inte har vinstintresse?

:confused:
 
ludde23 skrev:
Jag vet inte varför så många som inte har byggt med Älvsbyhus har så mycket att gnälla på dem om, vi som har byggt Älvsbyhus och har erfarenhet av det måste veta bättre????
Älvsbyhus säljer ju överlägset antal hus i hela norden, att de är så frukansvärt dåliga som ni (som inte har byggt Älvsbyhus) säger vore ju väldigt märkligt eller???

Om det är någon som undrar över hur det är att bygga Älvsbyhus så ska man kanske fråga de som har gjort det, att någon som har byggt Götenhus, Myresjö-, Fiskarheden osv. som för övrigt inte säljer så särsklit många hus har så mycket negativt att säga om Älvsbyhus bygger ju inte på egen erfarenhet.

Låt säga att 100 st som byggt Älvsbyhus är missnöjda så är det ca 0,3 % av alla som har byggt Älvsbyhus, låt säga att Fiskareheden har 100 st missnöjda byggare så motsvarar det ca 7,0 % av de som bygger med dem.
I det område som vi har byggt så är 100% av Älvsbyhusbyggarna nöjda med sitt val och 60% av de som byggt med någon annan hustyp (detta efter egen undersökning i området som består total av 65 hus och alla utom 3 har svarat.

Nu tänker jag inte föröka att försvara Älvsbyhus mer i det här forumet men alla som undrar så kan jag av egen erfarenhet bara tala gott om dem, vi har ju inte haft några som helst problem så det är ju självklart att jag rekomenderar dem.

Tack för mig.
Mycket nöjd Älvsbyhusbyggare.
Du har inte svarat på det jag frågade ang FHVs läckande tak. :)

Siffrorna ovan, hur nöjda folk är, är det baserat på levererade hus/hussatser i år, eller sen tidernas begynnelse?
Med det sagt behöver de ju inte betyda att Älvsbyhus haft problem, som diskuteras nu utan kanske beror på en ev. volymökning som skett i de senaste åren?

För övrigt är jag glad att du är nöjd, men samtidigt så tycker jag det är trist för dom det inte gått fullt så bra för...Men det kanske beror på annat än statistik att just Älvsbyhus nämns ofta i problemsammanhang här på forumet.
 
Och varför måste man förklara sig om man gör ett negativt inlägg angående Älvsbyhus och blir hela tiden bortförklarad med att; du har inte byggt Älvsbyhus och därför vet du inget mm.

1. Jag har varit inne i ett Älvsbyhus, ofta får man kommenataren- har du verkligen varit inne i ett älvsbyhus och sett.


2. 1997 byggde vi ett Älvsbyhus, jag kommer från norrbotten och känner till firman och att det var billigt, inte för att det var det bästa huset.

3. När vi flyttade till skåne och byggde nytt här då var inte älvsbyhus ett alternativ, vi har andra värderingar idag och om man vill ha ett hus med högre standard så finns bättre än Älvsbyhus. Huset utan tillval är väl billigt, men om man gör mycket tillval finns det andra hus med både platta på mark och totalentreprenad .

4. tyvärr har mina grannar haft problem med älvsbyhus, kan nu berätta att Älvsyhus har målat min grannes gavel, men det var mycket diskussioner innan de gjorde det...
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
Finns det hustillverkare som inte har vinstintresse?

:confused:
Jag bollar tillbaka och frågar dig om det finns hustillverkare..???? :confused:

Visst blir det galet ibland när man inte läser hela meningen... så om vi backar tillbaka till mitt inlägg så skrev jag "enbart vinstintresse".

Jag har även skrivit tidigare i den här tråden där jag mer beskrivit detta.... http://www.byggahus.se/forum/874134-post144.html
 
Redigerat:
Nöjda kunder har ofta inte samma behov av att diskutera på internet som de missnöjda...

Sedan skulle jag tro (som någon redan varit inne på) att de som väljer Ä-hus gör det för att få ett bra, billigt och funktionellt boende och är egentligen inte speciellt intresserad av sitt hus som hobby, vilket många på just det här forumet är...

Det dåliga ryktet är klart överdrivet men man ska vara medveten att man får precis vad man betalar för. Förväntar man sig mer kommer man bli besviken.
 
Lika roligt att gå in här och läsa varje gång. ÄH ägare är inte intresserade av sina hus utan bara bor där. De har heller inget hobbyintresse för sitt hus och är inte intresserade av det heller. Är ju som att läsa Se&hör om sig själv. Alla vet ju hur ÄH ägarna är utom de själva.

Jag är själv i snickeribranchen som möbelsnickare och jag kan säga att möjligheterna att kunna ha sitt ÄH som hobbyintresse är stora. Att ha ett hus där man själv har möjlighet att rusta upp det man vill själv kallar jag stort hobbyintresse. Jag har aldrig varit intresserad av att köpa ett "state of the art hus" svindyrt där jag inte behöver göra något själva. Allt är ju redan fixat. Det kallar jag inte för att ha ett hobbyintresse för huset.
 
Bonan: Även jag har ett Ä-hus (om det nu kringgått någon) och är väldigt intresserad av att pyssla på med diverse byggprojekt. Jag tror däremot att FLERTALET Ä-hus ägare inte är jätteintresserade av annat än ett funktionellt boende och är mycket nöjda med sitt val. Kontentan i mitt inlägg är att de "missnöjda" kunderna hörs mest på det här forumet (en eller två) och att de flesta som är nöjda helt enkelt ger fullständigt fan i vad som skrivs på internet...

Lustigt nog är det alltid någon som känner någon som tror att eller har hört... osv.

Vi byggde med Ä-hus för att vi tyckte det är bra hus samt att ingen annan hustillverkare (i ungefär samma prisklass) kunde leverera ett hus som skulle godkännas av bygglovshandläggaren iom den relativt strikta detaljplan som gäller för vårt område.

Det bör tilläggas att vi är jättenöjda med vårt val, vilket knappast heller kringgått nån...

/ Magnus

Hellre ett Ä-hus på landet än att sitta i en lgh inne istan (även om toan i lgh var kaklad).
 
ludde23 skrev:
Min bror byggde med platta på mark, efter 3 år fick de en vattenläcka som inte upptäcktes förrän det var för sent (hade aldrig hänt om de haft krypgrund) det finns för och nackdelar med allt!!:surprised:
på ett ä-h hade vattnet lagt sig i trossbotten samt i grunden,inte bättre där vill jag lova.
 
nybyggd skrev:
på ett ä-h hade vattnet lagt sig i trossbotten samt i grunden,inte bättre där vill jag lova.
jadajadajada... det har det gjort på en smålandsvilla till en kollega till mig också så det är nog skitsamma vilket tillverkare det rör sig om... Det viktiga är hur tillverkaren bemöter felen. Där är tyvärr Ä-hus inte i världsklass...

/ Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.