Hej,
Jag och min sambo har ett gammalt timrat stall på en betongplatta där de undre timmerstockarna var så ruttna så att vi blev tvugna att ta bort dem. Nu har vi bytt ut dessa mot lecablock (från Byggmax) upp till ca 1 meters höjd. Som murbruk i fogarna har vi använt murbruk B från Byggmax.

Nu är frågan hur man ska göra med puts och färg. Behöver jag använda nät när muren slutar under fönstren? Hur mycket nät behövs isf, ska man täcka hela ytan? Vilken typ av puts ska man ha? På paketet från Byggmax står det bara murbruk B, och på ett paketet från Bauhaus stod det både puts och murbruk B. Kan jag använda det från Byggmax till puts?
Kanske en dum fråga, men behöver man puts överhuvud taget? Lecablocken är väl vattentåliga som dom är? Vad är meningen med putsen förutom att det ser bättre ut?:)

På insidan mot boxarna tänkte vi sätta plywood för att skydda lecablocken mot ev. sparkar. Behövs det puts eller färg på lecablocken då?

Oj vad många frågor det blev. Hoppas att någon kan hjälpa mig med iaf någon av dom:)
 
Hej, I egenskap av stallbyggare, (ok byggare kanske är att ta i men jag har byggt 4 häststall så här långt i karriären iaf) så kan jag kanske bidra med något iaf :)

Jag hade putsat med B-bruk på utsidan (Mur & Putsbruk B från Byggmax om det är där ni handlar), det behövs säkert inte nätas på leca, putsbruket har bra fäste på leca. Själv så nätar jag dock i princip alltid när jag putsar, men det är väl mest för att jag alltid bygger efter principen "så säkert som möjligt även om det inte är nödvändigt".
Om ni inte putsar så har Leca en tendens att suga upp en hel del vatten, vilket kanske inte är så bra om ni målar på insidan. Här är jag ingen expert på området så jag kan inte riktigt säga hur det skulle påverka att ha en oputsad fasad, det enda jag märkt är att leca kan ta upp en hel del vatten, även om lecablocken i sig själva inte tar någon skada av det vad jag vet. Någon mer påläst ang. leca kan förhoppningsvis komma med lite mer förankrad fakta i ämnet.

Insidan hade jag definitivt nätat (när du nätar så täck hela ytan, skarvar omlott iaf 10cm). Med tanke på hur mycket kraft det är i en hästspark (ca 10kN (1 ton)). Efter lite rundfrågning och konsulterande satta vi också A-bruk (Cementbruk A, eller vad det nu kan stå på påsen, finns dock inte på byggmax) på insidan. Hårdare bruk för att tåla den relativt grava misshandel det kan få av hästarna.

Ops, såg att ni tänkt sätta plyfa på insidan, ja, det borde fungera. Har klätt ett stall med plywood i boxarna, för att "spara" på den egentliga träplankorna som utgör boxväggarna och som skulle vara mycket krångliga att byta (kräva total demontering av boxen). Vi lackade även dessa skivor med ett par lager båtlack för att vara extra tåliga och lätta att göra rent, och det är dom verkligen. Stallet går riktigt fort att blåsa rent med högtryckstvätten, och det blir riktigt rent snabbt utan ansträngning eller gnuggande. Tämligen praktiskt och hållbart i längden, dessutom enkelt att byta vid behov (har inte behövt byta än på 7 år!)

Ska tilläggas kanske att vi valde björkplywood som är ganska mycket hårdare än den vanliga furuplywooden. Dyrare, men det har nog lönat sig i längde då samtliga skivor fortfarande är i mycket gott skick, trots att det bara är 8mm plywood.

Plywood funkar alltså kanon, men jag hade nog ändå tänkt en gång extra, det blir inte så kul att fästa upp plywooden i lecablocken, iaf inte om ni hade tänkt sätta plyfan dikt an mot lecan. Det blir rejält mycket borrande och pluggande, för att tåla slitaget tror jag den måste sitta fast ordentligt med tämligen tätt mellan skruvarna. Ett alternativ med att bulta fast ett par reglar på väggarna för att få något att skruva i går nog också tyvärr bort, om ni får luft mellan plywooden och väggen kommer den aldrig att tåla en hästspark. Det är dessutom alltid lite lurigt att få plugg att sitta riktigt rackarns bra i leca, visst det sitter inte direkt dåligt, men det är ju inte som att plugga i betong.

Hade jag gjort det själv hade jag med andra ord förmodligen putsat både in och utsida enligt ovan. :)


mvh Peter // på väg mot sitt 5:e stall (hästgalna föräldrar och flickvänner tar ut sin rätt.....)
 
tack snälla för så utförlig info! då får det bli B-bruk på utsidan och A-bruk med nät på insidan helt enkelt=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.