Försöker visa några bilder på vårat halmbalshus som nu börjar bli beboeligt - mer text och bild följer.....
 
  • husgavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Polskiszwed och 2 till
  • Laddar…
Vi skaffade 1000 halmbalar hos en bonde och staplade dem i en regelkonstruktion. Sedan på med lerbruk - utanpå och innanpå. Givetvis med koskit i, vilket skapat många skratt och glada gliringar. P.g.a. utsatt läge på bergssluttning fick vi komplettera med panel på utsidan. F.ö. är mycket av virket och vvs utrustning återanvänt; snokat på rivningar och containers. En del virke har vi också sågat själva med en "logosol". De böjda takbjälkarna ordnades m.h.a. svängda masonit-lättbalkar tillverkade på plats. Sjukt mycket arbete, billiga material och gödsel i väggarna!
 
  • husframifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ostgavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksvy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lekrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sagashane och 8 till
  • Laddar…
Häftigt!
 
Spännande. Det måste du berätta mer om. Har sett på Grand Designs på TV när de byggt halmhus och har funderat på om någon gör det i Sverige.
 
Coolt med annorlunda byggmetod! Lägg gärna ut bilder från byggprocessen.

Huset lär knappast vara mer brandfarligt än en vanlig svensk träkåk. Hoppas bara inte gödselväggarna börjar lukta ;-)

Vad har ni kommit ner i för materialkostnad (kr/kvm)?
 
Tackar! När hambalarna är inputsade med lera brinner de inte; finns bra studier på detta från Danmark. Byggkostnaden för huset blev i runda tal 400.000 inklusive alla el-/värme- och vvsinstallationer, annars ungefär 300.000; räknat på 110 m2 blir det ca 4000kr / m2 eller 3000 kr/m2. Men då är inte mina arbetstimmar inräknade - men man jobbar ju gratis för sig själv. Några bilder från byggprocessenkommer nedan:
1:Vardagsrummet med lerputsade halmbalar - ännu utan det sista finaste lagret som sedan målas.
2: Bild på hallen, lerbruk som spruckit upp p.g.a. för stor andel lera i kombination med snabb torktid.
3: Yttervägg, putsad, innan den klädes med panel för att skydda mot hårt regn som eroderar bort bruket.
4: Barnrummet, innan sista putsen.
5: Bild på lerbruket efter 2 lager; man skymtar halmhacket genom bruket, som jag hade i som armering.
 
  • huset7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mellka och 1 till
  • Laddar…
P.s. torkat lerbruk luktar ingenting, även om det är i en massa sur och läbbig gödsel!
 
  • Gilla
Mellka
  • Laddar…
Mikael_L
Hehe, ni gillar inte raka linjer ... :)

Coolt, jag funderade ett tag på halmbalsbygge, just efter att sett "Grand designs".

Men jag antar att man får jobba så mycket i motlut att jag undrar om det är värt det. Det kan väl vara en annan femma utom planlagt område, då kommunen inte lägger sig i allt på samma vis. :)
 
Nej - raka linjer får jag spader på. Faktum var att huset först hade raka linjer på taket under ritprocessen, men en dag satt jag och skissade slarvigt på huset, och vips - blev det mer liv i linjerna, när de blev litet böjda.

Något problem med kommunen har det inte alls varit, och huset ligger inom detaljplanerat område. Inte heller med byggfelsförsäkringen. Det enda som var buckligt var att hitta en kvalitetsansvarig som inte ville ta ut 10.000 extra för att huset hade en udda byggmetod - men även detta gick tillslut.
 
  • Gilla
Mellka
  • Laddar…
I like :)
Vore kanske nått om man bygger själv någon gång....
 
hej! Vilket häftigt hus! jag får associationer både till nyfunkis, kina, gamla slott och svenska torp ;-)

Kul att någon vågar prova lite andra byggtekniker också, själv bygger vi på konventionellt prefab vis. Men nästa gång så ;-)
 
Mikael_L
Men samtidigt rätt konsekvent i sin stil. :)

Ja, ett riktigt spännande hus. Lite skog, lite troll, lite gamla tider.

Vad är fasaden målad med, järnvitriol?

ps, visst är en av bilderna t.o.m upp och ner ... ;)
 
- märker att jag inte precis har total kontroll på bildhanteringen; Rätt gissat Mikael L, det är järnvitriol, skall bli spännande att se om det klarar av att skydda trät på det vis man har hört....
Här kommer några bilder till:
1 vardagsrum; väggar, tak och golv är målade med linoljefärg, utan terpentin, för att få så litet skadliga gaser som möjligt inomhus
2 bänk i hallen; jag har försökt vara konsekvent med form och material när jag snickrat inredning, därför böj, böj och åter böj... Innerväggarna är råspont, huvudsakligen målade med limfärg
3 frugan har fått vara med på ett hörn, ett försök att bygga upp reliefer på väggarna, i papier maiché
4 huset har egen avloppshantering, en aquatron-fekaliekompost är installerad under huset och gråvatten+BDT går efter slamavskiljare och UV-filter till en rotzon och sedan vidare ut i en sjö
5 det går att kakla på lerbruket när det är utsatta ytor - en fönsternisch
6 som snickarbod under byggtiden, och senare gäststuga byggde jag en bod bredvid huset - för att formen skulle relatera till boningshuset fick taket en konvex form istället för konkavt
 
  • DSCN0076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Husbygge2020 och 3 till
  • Laddar…
Vad häftigt! Får mig lite att associera till Lilla huset på prärien :)
 
Milkshaken
Hur mycket halm har det gått åt egentligen? Och var får du tag i allt? Köpt av en bonde eller?
Har ni handpressat dom, eller är det med halmblock som ni sen har format ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.