Tjaaa... vad säger man...

Det enda som är positivt i historian är väl att plattsättaren inser att hans kunskaper/skicklighet är otillräckliga eftersom han inte vill göra om det själv...

Dock så måste jag få påtala ett par saker:

- Väggskivornas vinkel vid badkaret kan inte ha varit 90 grader innan han började att sätta kakel. I så fall måste han ha smetat på fix i flera lager längst in i hörnet.
- På bilden med eluttaget vid spegeln ser jag inget direkt fel förutom att dosan är dåligt placerad, men det kan vi väl inte skylla på plattsättaren.

I övrigt så är det så man blir riktigt mörkrädd. Inte ens en sån enkel sak som att lägga en siliconsträng verkar han klara. Stå på er och kräv att det blir åtgärdat av en fackman. Betala inte en krona!
 
Hej!
Personen som gjorde badrummet har benämnts hantverkarn men är i själva verket snickare. Han har dock utgettt sig för att kunna detta och är certifierad. Att väggarna inte är 90 grader och att taket buktar är alltså något som han borde fixat också eftersom han hade helhetsansvaret från rivning till färdigt badrum.
 
Det är skrämmande hur enkelt det går att köpa dessa intyg till certifikat som dessa snickare, mattläggare eller vad det nu är för firmor som är allt i allo. Nä bort med skiten.
 
Hej har min snickare skolat om sig och blivit kaklare :) det ser ju förfärligt ut,ville bara säga att om han märkte att väggen inte va exakt 90grader så skulle han ju byggt upp den med lite fix då?
stå på dig och lycka till.
 
Thomas59
BEDRÖVLIGT!

Det arbete som du visar på bilderna ska du intebehöva betala för.

Man undrar ju hur folk är funtade som kan lämna ifrån sig ett så bedrövligt resultat utan att bara självdö av skam.

Ser ut som en 5-åring har gjort jobbet.

Ta dit en besiktningsman. Reklamera. Kräv att den som gjort jobbet återställer badrummet så att en ny, riktig hantverkare, kan göra om jobbet, helst på den första "personens" bekostnad.
 
Jag har precis haft mattläggare här i dagarna till mitt badrum. Han lyckades inte riktigt 100% på alla ställen vilket gjorde att jag kikade lite på Boverkets och KO hemsida "Om boende". Där står följande:

Tjänsten anses felaktig om resultatet inte blivit vad du har rätt att kräva, till exempel om:
- arbetet inte är fackmässigt gjort.
- resultatet inte blev det ni kommit överens om.
- hantverkaren låtit bli att lämna viktig information, till exempel inte informerat om att bänkskivan du valt till nya kök inte tål vatten

Om resultatet inte stämmer överens med reklamuppgift från företagaren.
- Om det blir fel kan du:
- kräva att felet avhjälps utan kostnad för dig
- kräva prisavdrag om felet inte avhjälps
- häva avtalet helt eller delvis.

Jag tror att min hantverkare, precis som din, tycker att jag är petig och gnällig. Jag har gjort klart för honom att jag kommer att hålla inne på betalning om han inte ätgärdar felet. Jag vet inte om man kan hålla inne allt, men en stor del av summan dock. Jag hoppas du inte betalat i förskott? Man dock alltid rätt att komma med reklamation inom skälig tid, detta är enligt KO ca 2 månader. Hantverkaren kan inte hota med kronofogden då du klart och tydligt talat om att du inte är nöjd med jobbet.

Om du tar nya hantverkare, gör då kontrakt när det gäller så mycket pengar. I mitt fall handlade om 15.000 med jobb och material. Jag skrev kontrakt på vad som skulle göras och vad som ingick!

Lycka till!

Marcus
 
Hej Lars M

Vi har reklamerat, får se hur det går. Detta är det kosmetiska, vi har stora tekniska fel med enligt mig.

Mvh
 
Väldigt trist med ett sådant dåligt utförd arbete. Jag förstår också komplikationen med reklammationer och så vidare i och med att hantverkaren ingår i bekantskapskretsen. Verkligen en jobbig situation. Lycka till.
 
C
Hade jag gjort nåt som såg ut så skulle jag kanske tycka att det var "okej" men inte mer. Och jag har inte satt en kakelplatta i hela mitt liv..
 
Nää, fy vad läskigt!
Står själv i begrepp att bygga ett helt nytt badrum som vi tagit in offert på...
Verkar som att man måste åka och kolla på nåt referensobjekt som hantverkaren gjort innan han får börja...
Hoppas detta löser sig för er!
 
Sowerhill skrev:
Nää, fy vad läskigt!
Står själv i begrepp att bygga ett helt nytt badrum som vi tagit in offert på...
Verkar som att man måste åka och kolla på nåt referensobjekt som hantverkaren gjort innan han får börja...
Hoppas detta löser sig för er!
Ska du anlita någon till ditt badrum så ska du gå på rekommendationer från någon du känner eller så. Det är som rysk rolett annars. Spelar ingen roll hur många fina dekaler de har på bilen eller att de lovar guld och gröna skogar för byggbranschen är som dammsugar försäljare och det säger jag med 25 års erfarenhet av badrumsrenoveringar så jag vet hur det ser ut. Tråkigt men sant.
 
Man blir ju mörkrädd. Särskilt som vi redan råkat ut för en liknande klåpare en gång och nu snart ska göra om ett annat badrum. Dock har vi fått flera referenser på den killen vi ska ha denna gången och han rekommenderades varmt av kakelbutiken här i "stan".
 
BiFuel skrev:
Man blir ju mörkrädd. Särskilt som vi redan råkat ut för en liknande klåpare en gång och nu snart ska göra om ett annat badrum. Dock har vi fått flera referenser på den killen vi ska ha denna gången och han rekommenderades varmt av kakelbutiken här i "stan".
Sen gäller det att få rätt kille från företaget med flera anställda så man inte får firmans klåpare:D För det finns tyvärr klåpare på alla företag.
 
Enmansföretag med egna snickare som han alltid anlitar, så det känns som en försumbar risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.