Vi plockar bort el-radiatorer och vill fylla det resulterande hålet i pärlspontpanelen med mer pärlspont av samma typ. Problemet är att vår panel har en profil som jag inte vet hur jag ska få tag i. Se bifogad bild.

Skillnaden mot de flesta andra profiler är att "pärlan" är större och föregås av en liten plan fas i nivå med fjädern. Dimensionen är 13x90.

Huset står i en by söder om Umeå och panelen är troligtvis hyvlad på något hyvleri i trakten. Panelen sattes i slutet av sjuttiotalet och troligen var den ny då.

Hur ska jag hitta mer sådan panel? Ligger det en hög någonstans?

Jag vet att jag kan beställa tillverkning på lite olika hyvlerier, men med de ställkostnader det innebär blir det dyrt för de få metrar jag behöver.

/Richard
 
  • IMG_3533.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Har du kollat Englunds i Vännäs.
Ser ut som den dom har.

MVH Kindblom
 
Hej.
På många brädgårdar (inte bauhaus eller liknande) så har de möjlighet att ta fram just den profil du vill ha. Den kan dock kosta en del och blir billigare ju mer man köper.
 
kindblom skrev:
Hej!

Har du kollat Englunds i Vännäs.
Ser ut som den dom har.

MVH Kindblom
Jag har pratat med en kille på Englunds och de har profilstålen som tydligen kommer från ett annat nu nedlagt hyvleri. Han trodde dock inte att de hade något färdighyvlat och de planerar inte att hyvla det annat än på beställning. Det blir tydligen dyra brädor...

Jag ska dit i ett annat ärende och ska höra hur många tusen de vill ha för två kvadrat.
 
Mitt lokala hyvleri tar 500:- för att ställa om hela maskinen. Sen är det meterpriset som gäller. Så så oerhört dyrt borde det inte bli.
 
Nu har jag varit på Englunds och handlat. Det hade rätt profil förutom att brädan är 120 istället för 90 mm. Det blir en lätt match att klyva de fyra brädor jag behöver och fräsa ny not.

För övrigt är det till Englunds jag åker för att handa dörr- och fönsterfoder med västerbottenskrus vilket är den typ vi har i vårt hus.
 
Järna Trä har 70mm och 120mm pärlspont i lager
 
P
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.