Vi anlitade en hantverkare som skulle göra vårt badrum. 2 rum slogs ihop till ett och resultatet skulle bli ett ungefär 10m2 stort badrum.
Tyvärr så var denna hantverkare bättre med hammare och spik än med kakel och klinkers. Vi tyckte inte det blev speciellt snyggt och påpekade detta. Han var själv inte riktigt nöjd med jobbet men vi fick känslan av att han tyckte vi var lite kinkiga. Detta är tyvärr en hantverkare från min tidigare hemort så det finns viss bekantskap med hantverkaren och hans släkt.
Vi tog hem en oberoende plattsättare som vi anlitat för att få ett grepp om vad han tyckte om vårt nya badrum. Han trodde han enbart skulle inspektera fallet på golvet, det var den arbetsbeskrivning han hade fått av sin arbetsgivare. Golvet hade felaktigt fall kom han snabbt på samt han började ställa frågor om vi hade gjort arbetet själva osv. Kontentat var att han dömde ut arbetet totalt. Rena katastrofen. På något sätt var det skönt att någon slutligen faktiskt kunde sätta ner foten och tala klarspråk med oss, samt att vi inte hade inbillat oss om hur dåligt det var utfört. Övriga hantverkare som var involverade gick mest och muttrade och ville inte säga något illa om andra hantverkare.
Vi tog kontakt med hantverkaren som gjort jobbet. Vi frågade om han ville göra om jobbet då vi inte var nöjda med det. Han nekade och sa att han inte trodde vi skulle bli nöjda ändå. Däremot erbjöd han sig sen till att återställa badrummet i sådant skick att en annan plattsättare av vårt val kunde göra om jobbet. Han skulle räkna bort de kostnader han haft och arbetskostnader för fuktspärr, kakling osv. Ytterligare kostnader för att plocka ner badrumsmöbler, blandare, avlopp samt sätt upp igen skulle han ta. Nytt kakel och klinkers likaså. Kostnaderna för den nya plattsättaren skulle vi stå för.
Den kostnad han tänkte dra av är ungefär hälften så stor som vad en plattsättare tar.
Hade det var en större firma som vi hade haft att göra med så hade de fått göra om det hela och om det sen tagit fler timmar att få det snyggt än första gången hade de fått stå för det.

Någon som har erfarenhet av liknande och vad man kan kräva som missnöjd kund? Är det hantverkaren erbjuder tillräckligt bra?
Vi ville bara kunna njuta av vårt nya badrum och nu måste vi kanske bli av med det i ungefär 3 veckor igen och då ska huset förvandlas till arbetsplats igen.Suck!
 
Hej!

Väldigt tråkigt och jag lider med dig.

Har du möjlighet att ta bilder så man får se ur det ser ut?

Annars är det tyvärr bara att göra det bästa utav det som har skett, inte ge sig men se till att få det snyggt för minsta lilla merkostnad. Tyvärr finns ingen rättvisa här, vad andra har fått eller si och så.

Mvh
 
Alltid tråkigt när plattsättningen sket sig, verkar som det är ett tämligen vanligt fenom bland badrumsrenoveringar. Eller ja, iaf klart representerat här på forumet, fast det är klart det nöjda hör vi väl ingenting ifrån.

Hade varit intressant med ett par bilder om det går?
 
Det låter som en bra deal enligt mig pga att enligt vad jag förstår så drar han av för allt och återställer så en annan plattsättare kan bara kliva in och kakla.
Och det gör en plattsättare på två dagar vilket bör inte bli mer än 7760kr.
Hantverkare har jag ochså haft problem med och nu vill min sambo göra köket.
Denna gång skriver vi på avtal där plattsättaren får skriva på att han ska skära plattorna intill perfektion och gör han inte det så får han göra om.

roberth_g skrev:
Vi anlitade en hantverkare som skulle göra vårt badrum. 2 rum slogs ihop till ett och resultatet skulle bli ett ungefär 10m2 stort badrum.
Tyvärr så var denna hantverkare bättre med hammare och spik än med kakel och klinkers. Vi tyckte inte det blev speciellt snyggt och påpekade detta. Han var själv inte riktigt nöjd med jobbet men vi fick känslan av att han tyckte vi var lite kinkiga. Detta är tyvärr en hantverkare från min tidigare hemort så det finns viss bekantskap med hantverkaren och hans släkt.
Vi tog hem en oberoende plattsättare som vi anlitat för att få ett grepp om vad han tyckte om vårt nya badrum. Han trodde han enbart skulle inspektera fallet på golvet, det var den arbetsbeskrivning han hade fått av sin arbetsgivare. Golvet hade felaktigt fall kom han snabbt på samt han började ställa frågor om vi hade gjort arbetet själva osv. Kontentat var att han dömde ut arbetet totalt. Rena katastrofen. På något sätt var det skönt att någon slutligen faktiskt kunde sätta ner foten och tala klarspråk med oss, samt att vi inte hade inbillat oss om hur dåligt det var utfört. Övriga hantverkare som var involverade gick mest och muttrade och ville inte säga något illa om andra hantverkare.
Vi tog kontakt med hantverkaren som gjort jobbet. Vi frågade om han ville göra om jobbet då vi inte var nöjda med det. Han nekade och sa att han inte trodde vi skulle bli nöjda ändå. Däremot erbjöd han sig sen till att återställa badrummet i sådant skick att en annan plattsättare av vårt val kunde göra om jobbet. Han skulle räkna bort de kostnader han haft och arbetskostnader för fuktspärr, kakling osv. Ytterligare kostnader för att plocka ner badrumsmöbler, blandare, avlopp samt sätt upp igen skulle han ta. Nytt kakel och klinkers likaså. Kostnaderna för den nya plattsättaren skulle vi stå för.
Den kostnad han tänkte dra av är ungefär hälften så stor som vad en plattsättare tar.
Hade det var en större firma som vi hade haft att göra med så hade de fått göra om det hela och om det sen tagit fler timmar att få det snyggt än första gången hade de fått stå för det.

Någon som har erfarenhet av liknande och vad man kan kräva som missnöjd kund? Är det hantverkaren erbjuder tillräckligt bra?
Vi ville bara kunna njuta av vårt nya badrum och nu måste vi kanske bli av med det i ungefär 3 veckor igen och då ska huset förvandlas till arbetsplats igen.Suck!
 
Min första tanke går då så här. Varför ska han lyckas med fallet gång två, antingan kan man väl de eller inte?
 
Låter som ett mkt dåligt förslag från hantverkaren och ni ska ej gå med på detta. Varför ska ni betala nu klinker och kakel för att han ger sig på något han inte behärskar??? Som tur är finns det lagar kring sånt här.

Reklamera jobbet enligt konsumenttjänstlagen. För er ska det i slutändan inte kosta en krona extra pga hans oskicklighet, allt annat är bara en dålig deal som hantverkaren tjänar på. Vad gäller denna typen av arbeten är ju definitionen av fackmannamässighet ganska solklara, så ni kommer inte ha några problem att driva detta. Läs mer om hur ni gör på konsumentverkets hemsida.
 
Jag ska skicka med några bilder senare.

Plattsättaren tar 1200 kr/m2 och badrummet har ungefär 50 m2 som ska kaklas såå det blir mer än 2 dagars arbete. Fuktspärr ingår då också.

Hantverkaren var extremt stressad då badrummet kaklades så kanske att han kunde göra det bättre om han fick göra det lite långsammare, därför erbjöd vi honom möjligheten att göra om det själv. Han avböjde dock, insåg väl själv sina begränssningar.
 
Om jag förstår inlägget rätt så står din gamla hantverkare även för kakel o klinkers. Den merkostnad du får beror som jag ser det bara på att den nya hantverkaren tar mer än er gamla?

Strikt formellt har du nog rätt att få det gjort rätt till det gamla priset (beror troligen också på vad ni hade för avtal).

Men den deal ni får tycker jag är ganska rimlig, var nöjd med den (om jag fattat förutsättningarna rätt).

Möjligen kan du hitta en firma som gör jobbet lite billigare, samtidigt ökar troligen risken då för en ny katastrof.
 
Tänkte jag kunde ge lite exempel vad våra entreprenörer tycker är ok så ni kan jämföra lite.
 
  • badrumsbygge 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsbygge 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsbygge 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsbygge 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsbygge 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsbygge 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsbygge 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsbygge 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
roberth_g skrev:
Jag ska skicka med några bilder senare.

Plattsättaren tar 1200 kr/m2 och badrummet har ungefär 50 m2 som ska kaklas såå det blir mer än 2 dagars arbete. Fuktspärr ingår då också.

Hantverkaren var extremt stressad då badrummet kaklades så kanske att han kunde göra det bättre om han fick göra det lite långsammare, därför erbjöd vi honom möjligheten att göra om det själv. Han avböjde dock, insåg väl själv sina begränssningar.
Någonstans känns det som att ni blir riktigt blåsta.:surprised::cool:

Då ni är privatkunder så antar jag att de 1200:- du nämner inkluderar moms vilket på 50kvm blir 60000:- för jobbet.
En normal hantverkare ligger på någonstans mellan 350-400:- i timmen och räknar vi på det dyra alternativet då så blir de 400:- inkl. moms istället 500:-/tim.
60000:- / 500:- = 120tim
Vilket är riktigt riktigt maffigt för det jobbet han ska göra tycker jag.

Menar du att materialet för tätskiktningen ingår i de pengarna så kan man ju räkna bort ca: 10000:- för det då och ändå återstår det 50000:- / 500:- = 100tim

Detta är också rent för mycket tid för dessa momenten och framförallt för en renodlad plattsättare.
 
Tyckte först när jag läste att det lät som en bra deal men kom sedan på att det enda rätta är att han ska stå för alla kostnader. Dvs. att ni ska få ert badrum till det pris ni har fått av honom, han får stå för kostnaden för ny hantverkare.
 
Här kommer lite bilder.

badkar.jpg
Visar att väggarna ej är 90 grader. Badkaret står tätt intill den andra väggen. Vi har ett gammalt hus, men dessa 2 väggar har tilläggsisolerats på insidan vid renoveringen och borde vara vinkelräta.

badkarsblandare1.jpg
Täckplåten täcker ej hålet i kaklet. Hantverkarn skyller på firman som gjorde all vatteninstallation.

badkarsblandare2.jpg
De 2 kakelplattor som sitter bakom blandaren är inte raka. Glipa bildas mellan täckplåt och ena kakelplattan.

duschfall.jpg
Det ska egentligen sitta en duschdörr vid duschen men firman som skulle installera den ville inte gärna sätta upp den då det skulle bli fult med dessa småplattor utanför väggen.

dörrkarm.jpg
Själva karmen som satts upp är snygg men den ligger ej an mot väggen utan en stor springa bildats. Kakelplattorna på väggen sitter ojämnt långt ut från väggen. Detta gör att en springa uppstår för de plattor som sitter djupare i fixen.

eluttag.jpg
Missat att foga tillräckligt bra. Täckplasten runt tändknappen täcker ej hålet.

fönster1-4.jpg
Närbilder på hur fult det blev kring fönster. Närbild på siliconsträng. Kakelplattor som sitter lite hur som helst.

Det finns fler bilder men jag nöjer mig med dessa.

Det nya innertaket buktar ner precis vid en vägg. Det blev visst bara så för att det gamla taket var sådant.
Fula silicondragningar mellan kakel och tak. Dessa gjordes ett försök till att dölja med lister men det blev sådär.
Taket skitades ner med fog. "Bara måla över igen".
Flytspackel rann rakt ner i källaren i pannrummet och försörde en del saker. Skulle ersättas sa han då. Skitsnack säger han idag. Vi borde ha rensat upp bättre innan samt att det läcker alltid en del när man flytspacklar. Troligt!

När man pratar med hantverkarn så känns det som om vi är petiga, taskiga och beter oss märkligt. Man får verkligen intala sig själv att det faktiskt är han som har gjort ett dåligt arbete som vi får lida för och har skapat denna väldigt olustiga situation.
Jag vet inte riktigt varför vi inte redan har reklammerat allting via ARN. Får nog bli så.
 
Bilderna kom visst inte med av någon anledning
 
  • badkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badkarsblandare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badkarsblandare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • duschfall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dörrkarm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • eluttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönster1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönster2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönster3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönster4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bambi skrev:
Tänkte jag kunde ge lite exempel vad våra entreprenörer tycker är ok så ni kan jämföra lite.
Bambi, har ni godkänt detta jobb eller reklamerat?
 
roberth_g skrev:
Bilderna kom visst inte med av någon anledning
Herre gud vad ska man säga. Vilken jävla gris till plattsättare totalt utan känsla rena medelhavs stilen. Fy fan du ska inte betala en krona.:mad::mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.