Jag som missade lite. Skåpen var skruvat i gipsen, men utan plugg eller ankare. Det var dessutom en hel rad väggskåp som endast var monterat i gipsen.

Lite osäker om det var med el arbete, men det var iaf. utan vvs. arbete.
 
screamin-daemon skrev:
Jag som missade lite. Skåpen var skruvat i gipsen, men utan plugg eller ankare. Det var dessutom en hel rad väggskåp som endast var monterat i gipsen.

Lite osäker om det var med el arbete, men det var iaf. utan vvs. arbete.
Betalade din kompis verkligen för detta, och hur många dagar hängde de skåpen kvar...:eek::eek:

Otroligt vad det finns klåpare på marknaden.

Var det verkligen en som påstod sig driva en seriös firma för köksmontage och hur fick din kompis i så fall tips om detta företaget...vilket gjorde att han valde dem. :confused:
 
Det var inte min kompis som anlitade dom, utan förra ägaren.

Min kompis har senare ringt och frågat om kostnaden. Det var styrelsen som hade rekommenderat företaget. Förra ägaren såg inte så bra och litade därför 100% på hantverkaren.
 
Vi beställde ett Ballingslöv kök för ca 100,000kr, monteringen skulle kosta enligt säljaren max 20,000kr.
Efter avslutat arbete blev kostnaden 83,000kr
Det som stör mig mest är två saker:
1. Säljaren till köket som har det som arbete och ändå komma med så felaktiga uppgifter. Har ringt och pratat med honom där han lovade att återkomma vilket han inte gjort
2. Rörmokaren som tog 5500kr för att dra ett nytt rör på en meter till vattenutkastaren samt koppla ihop under diskbänken. 2 timmars arbete och ett rör på en meter, resten ingick i köksleveransen

Elektrikerns arbete helt ok samt snickerifirmans arbete som var snyggt utfört
Dyra läropengar
 
smack skrev:
Vi beställde ett Ballingslöv kök för ca 100,000kr, monteringen skulle kosta enligt säljaren max 20,000kr.
Efter avslutat arbete blev kostnaden 83,000kr
Det som stör mig mest är två saker:
1. Säljaren till köket som har det som arbete och ändå komma med så felaktiga uppgifter. Har ringt och pratat med honom där han lovade att återkomma vilket han inte gjort
2. Rörmokaren som tog 5500kr för att dra ett nytt rör på en meter till vattenutkastaren samt koppla ihop under diskbänken. 2 timmars arbete och ett rör på en meter, resten ingick i köksleveransen

Elektrikerns arbete helt ok samt snickerifirmans arbete som var snyggt utfört
Dyra läropengar
Skulle verkligen varit intressant att se en kopia på den fakturan och lite bilder på hur det ser ut hos dig och hur det såg ut innan naturligtvis...

Kan inte på något vis i världen föreställa mig att monteringen skulle bli mer än 20000:- så ska du hänga någon blir det nog den enormt dyra hantverkaren du lyckades anlita...
Någon offert med fast pris på såg du tydligen inte heller till att be om.

Vad gäller vvs så borde det ingå mer än det du nämner i de pengarna...eller... :confused:
Bortkoppling av det gamla ?
Inkoppling av det nya med ev. nya kopplingar ?
Anslutning av diskmaskin ?

Gjorde du detta själv ?
 
Jag gjorde inget själv
 
ska coppa mina räkningar!!!!!!!!
 
I morgon½!!
 
Ja det skulle vara väldigt intressant om du vill dela med dig av detta och någon bild eller så, för det låter sjukt felaktigt alltihop om det bara handlar om en enkel köksmontering...

- Det får mig nämligen att känna det som typ så här...:

Enligt försäljaren ska en ren montering av inredningen landa på 20´...
Sen tillkommer el och vvs vilket man sällan kan förutsäga på samma sätt.
Tillkommer sen utrivning av gammalt kök/vvs/el kommer det ju till också.

Kanske något extraarbete med någon vägg eller liknande som ändrats eller någon gips som bytats ut efter att ev. kakel rivits bort...
Någon form av extraarbete som inte kan räknas ingå i en Montering...
Nytt golv eller kakelsättning etc.

Annars ska det vara fysiskt omöjligt att komma upp i denna summa utan att man kan kalla det bedrägeri på riktigt hög nivå om det bara avser den rena monteringen av köksinredningen...

Var hittade du hantverkarna... ?
Kontaktade du några referenser... ?
Kom du inte överens om ett pris...fast eller löpande... ?
 
Redigerat:
Utöver själva monteringen av köket så fick taket och väggar ny gips, nytt golv, kakling i köket samt nydragning av el (fler kontakter) montering av nya maskiner.
Hantverkarna blev jag rekommenderad av säljaren, priset var löpande.
 
Vi fick offert på 125000 (före ROT) för uppbyggnad av vårt kök (3 x 3.5 m). Då ingick allt utom rivning, inklusive att bygga upp en hörnspislösning. Vi tyckte det var väl så saftigt och kommer göra det själv istället.
 
smack skrev:
Vi beställde ett Ballingslöv kök för ca 100,000kr, monteringen skulle kosta enligt säljaren max 20,000kr.
Efter avslutat arbete blev kostnaden 83,000kr
Det som stör mig mest är två saker:
1. Säljaren till köket som har det som arbete och ändå komma med så felaktiga uppgifter. Har ringt och pratat med honom där han lovade att återkomma vilket han inte gjort
2. Rörmokaren som tog 5500kr för att dra ett nytt rör på en meter till vattenutkastaren samt koppla ihop under diskbänken. 2 timmars arbete och ett rör på en meter, resten ingick i köksleveransen

Elektrikerns arbete helt ok samt snickerifirmans arbete som var snyggt utfört
Dyra läropengar
Det du skriver ovan är ju en sak...och det du skriver nedan är ju något helt annat:eek:
Säljaren av köket har ju knappast påstått att allting nedan skulle ingå i de 20000:- när han har pratat om en ungefärligt kostnad för montering av köket.

smack skrev:
Utöver själva monteringen av köket så fick taket och väggar ny gips, nytt golv, kakling i köket samt nydragning av el (fler kontakter) montering av nya maskiner.
Hantverkarna blev jag rekommenderad av säljaren, priset var löpande.
Det du nämner ovan är ju ganska mycket mer arbete som ligger helt och hållet utanför det man kan kalla montering av köksinredning från Ballingslöv.
Dock kan jag fortfarande tycka det kanske är lite i överkant, men det är svårt när man inte sett hur det ser ut och hur det har sett ut innan.
 
rln skrev:
Vi fick offert på 125000 (före ROT) för uppbyggnad av vårt kök (3 x 3.5 m). Då ingick allt utom rivning, inklusive att bygga upp en hörnspislösning. Vi tyckte det var väl så saftigt och kommer göra det själv istället.
DET var ju ganska kraftigt måste jag säga, men samtidigt så är ju frågan...

VAD ingår i "allt"... :confused:

Bila bort gammalt klinker...
Fräsa bort gammal fix...
Lägga golvvärme...
Flytspackla...
Nytt klinkergolv...
Nya golvlister...
Riva bort gammalt innertak...
Regla ner för nytt innertak...
Montera nytt innertak...
Fälla in spotlights...
Riva gamla gipsväggar och kortla väggarna...
Nygipsa väggarna... ev. med OSB bakom...
Mycket elarbete med många lampor och annat...
Stor ombyggnad av vvs...
Spackling och måleriarbete...
Köksmontering...
Kakelsättning...
Bortforsling av avfall...
m.m m.m m.m m.m m.m

inklusive material...:confused:

Du förstår kanske var jag vill komma...;)

Det är alltså nästan omöjligt att svara på om det är rimligt eller inte när man inte vet VAD som ingår i det hela...

Är det bara uppbyggnaden av hörnlösningen och en ren montering av köksinredningen så är det ju totalt bedrägeri !!! :mad::eek:
 
Själv tar jag 800 per stomme för att montera ett ikeakök.
I detta pris ingår allt utom VVS,kakel och el.
Ifall det gamla skall rivas så tillkommer detta samt om passbitar och takanslutning överstiger 160mm.
 
ikeahantverkaren skrev:
Själv tar jag 800 per stomme för att montera ett ikeakök.
I detta pris ingår allt utom VVS,kakel och el.
Ifall det gamla skall rivas så tillkommer detta samt om passbitar och takanslutning överstiger 160mm.
Inkluderat avemballering och ihopmontering av stommarna då eller...

Inklusive moms antar jag då du här vänder dig till konsumenterna... ;)

Bara lite nyfiken... varför är det dyrare att såga till anslutningar större än 160mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.