Skall inreda ett rum i ladugård. Rummet skall inredas i ett gammalt stall som jag delar av på mitten med en isolerad vägg. Rummet kommer till att vara uppvärmt hela året. Frågan är :

På insidan sätter jag förstås plast mot isoleringen, sen spånskiva, sen panel.....klart.

På "utsidan" av väggen hadde jag tänkt mig spånskiva direkt mot isoleringen, alltså ingen luftspalt eftersom det ju faktiskt är inomhus ( i det gamla stallet ). Visserligen blir det minusgrader i detta gamla stallet vid långvarig kyla ute, men inte fan blir det någon kondens innanför spånskivan i detta fall. Eller?

Vad är det korrekta att göra här?
 
J
Lär ju inte vara någon nackdel att ha luftspalten..
 
Mikael_L
Sätt inte spånskiva på utsidan, iaf om det är ouppvärmt utrymme där med delvis utomhusklimat.
Använd asfaboard eller utegips istället om du verkligen vill/måste ha en skiva där.

Var tänkte du luftspalten?
Mellan spånskivan (som du inte ska använda) och isoleringen, eller mellan spånskivan (som du inte ska använda) och panelen eller vad du nu tänkt klä väggen med?
 
Ja, luftspalten skulle isf vara mellan spånskivan (som jag inte ska använda) och isoleringen.

Varför inte spånskiva?

Gips går bort, utrymmet utanför det inredda rummet skall användas till någon slags snickeriverkstad. I detta fall tyckte jag spånskiva va ett hyfsat bra val eftersom hyllor mm går att skruva dit. Hadde också tänkt måla spånskivan med någon sorts icke vattenbaserad färg.

Pratade med en målare som sa att : anv jag oljebaserad färg så tränger evt fukt :cool:ut igenom spånskivan isf.......om, det nu blir någon fukt.

Meeen, jag kanske är fel ute här !!!!!
 
Principen är ju att ha ett tätare material på insidan än utsidan och det fixar du ju med plasten, om den blir fäst riktigt. Jag kan inte se vitsen med luftspalt mellan yttre spånskiva (eller annat material) och isolering, så länge yttermaterialet har en ånggenomsläpplighet som är lägre än plasten (vilket skulle kunna vara t.ex. plåt). Luftspalt är ju också befogat om det rör sig om en yttervägg där panelen kan bli blöt av regn m.m.- dock var ju detta inomhus.

Spånskiva eller inte handlar väl om att den tappar "formen" om den blir fuktig, som det kan bli inne i ett stall / lada o.s.v. Kanske råspont kunde vara en idé? Eller masonit av en tjockare kvalitet (finns ju t.ex. 8 mm konstruktionsmasonit!).
 
F
Byt ut spånet mot nåt som tål lite fukt om det skulle behövas och som går att skruva i. Spånskiva suger att skruva fast saker i. Jag köpte på mig 60 st begagnade avskrivna formningsplyfa (1200x1200) relativt billigt av en betongformningsfirma i samband med att jag hyrde stämp till gjutningen av mitt valv. Tål fukt nåt så förbannat bra och helt magiska att skruva i. Jag har ersatt spånskivan bakom gipsen på utvalda ställen där jag vet att tunga saker skall skruvas upp.

Fö så hade jag gjort luftspalt (fast jag håller med om att det behövs antagligen inte).
 
Mikael_L
I den tradionella ytterväggen är det ju en vindpapp, väv, utegips, asfaboard som står för diffusionsöppet vindskydd. En viss uppgift att hålla tätt mot flytande vatten som tagit sig förbi panelen pga slagregn eller snödrev har ju även detta skikt.
Det är ju aldrig en luftspalt mellan detta skikt och isoleringen så därför kan jag inte se någon vits med att du inför en sådan luftspalt.
Luftspalten ligger ju mellan asfa/utegips/vindväv och panelen, som du ändå inte tänkt ha någon.

Så jag röstar för - ej luftspalt.

Har du tillräckligt torrt i utrymmet så att två st spånskivor som står tätt mot varandra där år ut och år in inte skulle börja mögla mellan varandra eller börja slå sig av fukt, så funkar säkert spån där. Jag förstår nu att asfaboard inte är ett alternativ för dig.

Är det ibland fuktigare än så, skulle jag välja spontat trä, ex råspont. Jag skulle också försöka undvika att slå ihop den toktätt, alternativt sätta upp den i något fuktigt tillstånd (hur man nu ordnar det?), allt för att inte väggen ska gå i vågor när luftfuktigheten ökar.

Din målare har nog rätt, använd inte en diffusionströg färg, för du vill att väggen ska lätt kunna lämna ifrån sig fukt åt det hållet.
Har du inget emot faluröd (det kritar av sig...) så är den både billig och väääldigt diffusionsöppen.
 
B
spånskiva är som en svamp, suger gärna åt sig vatten om den inte är målad runt om.(eller annan beklädnad)
 
Okay, har fått lite å fundera på, fukten i verkstan blir förmodligen inget större problem, det är timrade väggar i detta gamla stallet, och har inte upplevt att fukten "dryper på väggarna" precis.
Och kanske, kanske, om jag får tid och råd om några år, så blir det en mindre tillägsisolering i verkstan så det iaf blir frostfritt. Men det ligger som sagt längre fram. Skall iaf kolla upp det här med formningsplyfa/råspånt, och nej, är inte så förtjust i Falu rödfärg (kritar av sig, vet du ;)), blir nog vit oljefärg här

Får se hur jag gör här, men TACK SÅ MYCKET Mikael_L och alla ni andra också förstås, för all hjälp och tips här. Schysta killar här på forat. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.