Någon som kan tipsa om ett prisvärt prefab hus?
Har kollat och pratat med www.http://www.arvidhus.se/. Deras fritidshus 80+50 kostar 485 000 kr, 20 000 kr i frakt, 55 000 kr för stomresning och ytterligare ca 55 000 kr för tak och annat utvändigt.

Totalt 615 000 kr, någon som kan tipsa om ett hus i samma prisklass?
 
Ingen?
 
F
Verkar svårt med alternativ. Har du köpt tomten ännu?

Mitt förslag är annars att du funderar på om Arvid 80+50 är ett bra alternativ och i sådanafall gör en realistisk kalkyl med det som bas. Får du ihop kalkylen så går du vidare till byggnadsnämnden och kanske länstyrelsen (om du vill riva eller flytta bef. torp) och pratar med dom om placering av huset. Sen efter att du köpt tomten så kan det vara läge att titta runt efter andra leverantörer. Du har antagligen en ganska gedigen uppgift att göra en realistisk kalkyl och hämta i ungefärliga prisuppgifter/offerter på markarbete, grund, invändiga snickerier, kök, badrum, vitvaror, golv, el, VVS, kanske lite trädgårdsåterställning mm så det är i mina ögon lite fel läge att leta alternativa basleverantörer. Det viktiga är att få ett grepp om den totala kostnaden (och sen lägga på ungefär 25% eller är det bara jag som gör glädjekalkyler???)
 
Jag har lagt bud på tomt och det är ingen annan som har bjudit över. Får se under morgondagen vad som händer då det är en sista visning ikväll. Jag har en kalkyl på 2,5 miljoner.... Hoppas att den går att håll :)
1,150 000 kr för tomt + 615 000 kr för huset, Då har j ag 735 000 kr för grund, avlopp, reningsverk och invändigt + lite själv som jag kan skjuta till, bör räcka... Får all hjälp med att dra el + bra pris från en röris. Kommer att göra allt invändigt själv.

Torpargrund eller gjuten platta, någon som vet om det skiljer mycket i pris?
 
F
Klart att det skiljer i pris till krypgrundens fördel men nog katten väljer man gjuten platta till ett nytt hus om det alternativet finns??

Material till gjuten platta lite höftat (på färdig makadambädd) .

Kantelement 400mm höga: 12000:-
300mm cellplastisolering: 22000:-
Betong 18-20000:- (ren gissning, vet inte hur långt det är till betongstation ?)
Armeringsjärn tillkommer, har ingen aning om priset på armering.
+ eventuellt nån form av radonspärr och lite annat s
+ Arbetskostnad

Finns många olika varianter på krypgrundsbalk. 1000-1100kr /löpmeter har jag sett för färdig balk Ca 40000kr för det huset. Bjälklaget om man väljer torpargrund kostar 33000kr extra enligt hemsidan.

Mer material och markarbete till gjuten platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.