Någon som kan ge oss tips och råd när det gäller lösningen på plattan?
Vi planerar bygga ett etagehus i 3 plan, vad är smidigast/enklast och minst kostsamt, alt 1 eller 2?

Hur fungerar ALT 1 med golvvärmen? hur löser man det smidigt? Det går ju inte att gjuta in den under "lådan", den måste ju upp under golvet.....

Se bifogad bild!

ALT 1. 2 plattor och en "låda" för mittenetaget istället för att göra 3 plattor

ALT 2. 3 plattor

 
  • platta_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en aning? Något tips?
 
hej! jag hade inte valt något av allternativen. gjut hel platta,mura upp den höga delen o gör krypgrund. ni pratar om golvvärme, det brukar alltid gå. ska det va gjutit valv eller trä bjälklag? vill man inte valva på traditionellt sätt är ett alt att använda stålplåt trapets format eller va det nu kallas.plåten ligger kvar o mindre med armering.det finns även färdiga bjälklag att lägga på med olika utförande.jag valde bort era alt, för att jag tror det kan bli problem, med sättningar längre fram, om det inte är fast berg.ni bör kontakta någon som gör en grund ritning o talar om era önskemål.
 
Anledningen till att vi funderat på alternativet med tre plattor är för att tomten sluttar och antagligast berget under också. Vi vill slippa ifrån att spränga, vilket vi varit rädda för om vi gjuter en enda stor platta....

Har aldrig hört ditt förslag tidigare, men jag ska undersöka vidare. Någon annan som också förespråkar det "nya" alternativet av Snickar Lasse?
 
Bör vi gräva upp hela tomten och se var berget ligger innan vi bestämmer hur plattan ska lösas? Eller ska man satsa på en geoteknisk undersökning, har fått höra här att det också kan tala om vart berget ligger, stämmer det?
 
Hemmakatten
Om ni vet var ni skall lägga huset så är det enklaste att gräva och se hur berget går inunder. Gräva måste ni ju i alla fall sedan när ni bygger. Berget kanske ligger ytligt och då får ni höja huset eller det kanske stupar rätt ner efter första höjden.

En geoteknisk undersökning kostar en slant och görs väl mest om man är osäker på vilken mark man har, lera eller sand tex. I ert fall har ni ju berg som är utmärkt att bygga på. Frågan är ju bara HUR berget går. Om det visar sig att det är långt ner till berget så är det viktigt att veta vilken typ av jord ni har.

Vill också lägga in en brasklapp för etagegrund. Det är mycket dyrare att göra grund i etager än att gjuta en 'vanlig' platta på mark. Det är viktigt att etagen inte kan 'glida' iväg åt olika håll varför grunden kanske måste förstärkas med murar etc.

Det alternativ som Snickar Lasse förespråkar är säkert det billigaste, men det kanske inte passar ert hus alls. Han menar att man skall mura upp en murav lecablock och sedan göra ett enda plant bjälklag så att huset är i samma nivå överallt, dvs. en enplansvilla. 'Nackdelen' är då att ni kommer att få en 2 meter hög grundmur vilket kanske inte är så snyggt. Fördelen är att ni kan få in ett källarutrymme i den delen.

Sedan vet vi inte hur ni tänkt att ert hus skall se ut. Ett souterränghus ser förmodligen helt annorlunda ut än ett enplanshus. Ett gott råd när man har en besvärlig tomt är att låta en arkitekt rita huset. De är mkt duktiga på att ta fram det bästa för tomt och att låta det som man själv ser som en nackdel (tex bergig tomt) omvandlas till en fördel. Arkitekter kan "läsa" tomter på ett helt annat sätt än andra. Jag vill också bestämt hävda att huset inte behöver bli dyrare bara för att man anlitar arkitekt. Tvärtom får man mervärden som vida överstiger kostnaden.

En annan aspekt är att om ni bygger upp en mur så har ni två alternativ. Dels torpargrunden som SnickarLasse skrev om och dels betongplatta på mark. Torpargrund eller inte är ett vida omtvistat ämne (sök i forumet) pga att det kan finnas risk för fukt i grunden. 'Platta på mark' kan ni bygga om nu fyller upp bakom muren och sedan gjuter en platta, men då mister ni ett källarutrymme.

Att göra en grund som inte är en enkel platta kostar, som jag skrev i början, mycket mer. Och då menar jag mycket. Vi pratar säkert två-tre gånger mer än en vanlig grund. Alla markförhållanden utöver en platt äng på sand kostar mycket. Själva har vi haft lite udda - men bra - markförhållanden, vi har dessutom byggt två hus, varav ett nere vid sjön, gjort ganska mycket markarbeten, gjutit uteplatser o murar. Vi landade på över en miljon för dessa grund o markarbeten. Dessutom helt korrekta fakturor, har sett varenda materialfaktura och signerat arbetstidsdagbok varje dag. För oss var det värt dessa pengar, och vi har haft råd att betala det, men jag tror att många inte förstår hur mkt sådant kostar.


Golvvärme kan ni ha oavsett grundtyp.
 
Tack så väldigt mycket för svaret. Det är en hel del att lära och sätta sig in i. Och ju mer jag får veta - desto mer rädd blir jag för att vi har suttit och planerat för något som inte kommer att gå att lösa inom rimliga kostnader...

Vi ska prata med en som är väldigt duktig på markberedning nästa vecka. Antagligast bör han nog komma dit och gräva för att vi ska se hur marken/berget är... och därefter får vi fundera vilken platta det blir, vad en etagepkatta kostar, och sen besluta om huset kanske....
 
hej!hemmakatten hade mycket klokt att komma med.detta med plattan är svårt o få någon riktig kläm på, när man inte kan se den på plats.jag visste inte det va berg en bit ner.bäst är att ni tar kontakt med i konsult ,så ni får en konstruktionsritning på grunden.när vi bygger får vi kompletta ritningar,men det kostar.
 
Vi har nu fått ett pris på plattan, då i tre etage. 268' inkl moms. Och nästa vecka ska vi nog gräva lite för att se hur berget går och om vi kanske måste anpassa husets etagehöjder på annat sätt efter berget.
 
Hemmakatten
Det låter som ett bra pris. Hur är det tänkt att plattan skall göras? Kolla också noga upp vad som ingår!! Tex schaktning, bortforsling, fyllnadsmassor, grus, markarbeten (som tillfartsväg tex),ev tillfällig byggväg och vändplats. Ingår ev.kran,m ev. pumpbil med slang mm.
 
Intressant.

Hur kommer ni att "sammanfoga" plattorna?
 
Hemmakatten, mjoha222; bra frågor, det vet endast (förhoppningsvis) de som lämnat priset ;-). Ska kontakta dem och höra mer vad de räknat på. Stort tack för tipsen på de punkter jag bör åberopa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.