Hej! Är det någon som kan berätta om erfarenheter av att behandla med roslagsblandning (roslagsmahogny - är det samma sak?)

Det jag främst undrar över är hur man blandar, ska det vara lika delar tjära, linolja och balsamterpentin, ska det strykas på varmet eller kallt? Man ska kunna köpa färdigblandat, men jag har inte hittat någon som säljer.

Kanske något annat alternativ at behandla ett nylagt spåntak?

Tack på förhand!
 
Ska ett spåntak egentligen behandlas? Tanken är väl att det ska vara som det är. Var det inte mest spåntak på kyrkor man behandlade med tjära?

Iallafall så har jag använt Roslagsmahogny några gånger. Senast på nockarna och vattbrädorna på vårt nylagda tak. Tidigare på ett verandagolv. Man ska blanda lika delar av Linolja, Balsamterpentin och Tjära. Vi har köpt BRA dalbränd tjära och då behöver man inte värma upp det alls, vaken när man blandar ihop det eller när man ska stryka ut det. Tjäran löste sig jättelätt i oljan och terpentinen. Det tränger oxå in i trät ordentligt. Jag färgsatte dessutom med engelskt rött för att det skulle passa till tegelpannorna. Då jag behandlade verandagolvet (utomhusveranda) hade jag i kimrök och järnoxidbrunt. Roslagsmahognyn i sig ger inte så mycket färg.

Gysinge säljer färdig Roslagsmahogny men det är jättelätt att göra själv. Det blir lättflytande och inte alls klibigt att dra ut. Torkar på allt från 3 dagar till et par veckor beroende på väder. Det luktar ganska mycket tjära under första veckorna men sen tänker man inte på det. Det vet jag ju från när vi behandlade veandagolvet för några år sedan. Det blir heller inte alls klibbigt och klistrigt att gå på.

Jag har läst att använder man dålig/billig tjära löser den sig inte utan blir en seg klump på botten...vet inte om det då skulle hjälpa att värma fast det är väl bara tillfälligt för tjäran är ju av dålig kvalité iallafall.
 
  • Gilla
jonasz
  • Laddar…
J
Det är samma sak.

Original receptet är:

1/3 dalbränd tjära
1/3 kallpressad rå linolja
1/3 balsamterpentin

Strykes med pensel och torkar in på 2-3 dagar.

Den Dalbrända tjäran är ljusbrun så trät får en nästan gyllenbrun färg efter behandlingen

Tjäran är med för att tillföra harts och kåda, linoljan för att motverka sprickor genom att den är så fet. Terpentinet gör att det tränger in bättre och torkar fortare samt blir mer lättstuket.


Denna sidan har mycket bra information och produkter som passar till detta.

http://www.claessons.com/index.asp
 
Jag är också nyfiken på era erfarenheter. Står i valet mellan att måla en nygjord gavelpanel med tjära eller brun cupriol. Jag vill gärna måla miljövänligt och kulturhistoriskt men inte till hur stort besvär som helst. Den enda butiken i omgivningen som säljer gammeldags färger avråder från tjära eftersom dom har haft missnöjda kunder och det är jättesvårt att sedan måla med något annat.

Alltså mina frågor är:
*hur ser det ut?
*hur mycket luktar det?
*och hur ofta behöver man måla om?
(det gäller en väldigt väderutsatt yta)
 
J
Sommartorparn skrev:
Jag är också nyfiken på era erfarenheter. Står i valet mellan att måla en nygjord gavelpanel med tjära eller brun cupriol. Jag vill gärna måla miljövänligt och kulturhistoriskt men inte till hur stort besvär som helst. Den enda butiken i omgivningen som säljer gammeldags färger avråder från tjära eftersom dom har haft missnöjda kunder och det är jättesvårt att sedan måla med något annat.

Alltså mina frågor är:
*hur ser det ut?
*hur mycket luktar det?
*och hur ofta behöver man måla om?
(det gäller en väldigt väderutsatt yta)
cupriol är ju rena skräpet jämfört med naturliga ämnen som t.ex. Roslagsblandning

Det blir brunt, luktar underbart och det håller dubbelt så länge som någon färg du kan köpa i butik.
 
"luktar underbart"
allt är ju subjektivt. Själv får jag ont i huvudet av tjärlukt så jag skulle inte vilja ha den doften i min trädgård för evigt. Jag skulle helt enkelt vilja vara säker på att lukten försvinner efter ett tag....

Har du själv målat något med tjära och hur lång tid tog det innan du behövde måla om.?

Man blir ju betänksam när butiken som för 15 år sedan talade sig varm för denna produkt numera avråder från den. Måste ju finnas en anledning.
 
Redigerat:
J
Sommartorparn skrev:
"luktar underbart"
allt är ju subjektivt. Själv får jag ont i huvudet av tjärlukt så jag skulle inte vilja ha den doften i min trädgård för evigt. Jag skulle helt enkelt vilja vara säker på att lukten försvinner efter ett tag....

Har du själv målat något med tjära och hur lång tid tog det innan du behövde måla om.?

Man blir ju betänksam när butiken som för 15 år sedan talade sig varm för denna produkt numera avråder från den. Måste ju finnas en anledning.
:)

Målat massa genom åren med denna blandning men tycker man inte om tjärlukt så skall du nog avstå och lyssna på butiken..
 
John J skrev:
:)

Målat massa genom åren med denna blandning men tycker man inte om tjärlukt så skall du nog avstå och lyssna på butiken..
Fast jag tycker inte det luktar tjära nån längre tid. Vi målade som sagt ett verandagolv (och källardörrar) på vårt förra hus och det luktade mycket tjära första veckorna sen ingenting. Och det luktade inte mer för att solen stod på. Nu målade jag för 3 veckor sedan nockbrädor och vattbrädor till detta huset och det luktade när man gick förbi under den veckan de stod på tork. Sen ingenting. Och nu sitter de uppe på taket och vi känner inget.

Färgen är som John J skriver ljust brun om man använder dalbränd tjära. Vi har färgsatt vår Roslagsmahogny eftersom vi tyckte det blev snyggare.

Här kan du se hur det blev på nockarna och vattbrädorna när vi blandade i engelskt rött.
http://ekenasgard.wordpress.com/2009/08/17/veckan-som-gatt/
 
Vi har kört svart roslagsmahogny på några dörrar, och jag håller med Sophie, det luktar mycket en vecka, men den dörren vi ändå öppnar varje dag känner man ingenting av om man inte sätter näsan precis emot. Vår källardörr var nog bahandlad förra gången nån gång på 50-talet och var i skapligt skick i allafall...
 
Stort tack för alla svar! Sophie - jag tycker det ser jättebra ut med det faluröda, är det pigment man blandar i för att få det färgat?
 
Nej jag har faktiskt hällt färdigblandad engelskt röd linoljefärg direkt i och blandat bara. Man kan säkert använda torrpigment oxå men färdigfärg är jättelätt att blanda med.
 
Tack för att ni delar med er av erfarenheterna. Sophie, är det dom brädorna som står lutade mot väggen som är målade på detta sätt? Vad fick er att måla med tjärfärg på dessa detaljer? Tänker att vanlig linoljefärg hade legat närmare till hands?

Jag har blivit mera positivt inställd till tjära efter att ha läst era erfarenheter, men grunnar ändå på varför butiken haft så många missnöjda kunder. Träffade en sommargranne också som ondgjorde sig över sin färghandlare som 'lurat henne' måla garagedörren med 'någon förfärlig tjärfärg' som hon sedan hade väldiga besvär att få bort.

Frågan jag grunnar över är om det finns några nackdelar med tjäran som jag inte förstått, eller om missnöjet beror på kundernas förväntningar på hur en färg ska vara......
 
Jo det är de brädorna som sedan blev vattbrädor och nock. Linoljefärg är väl vanligt oxå på vattbrädorna, men de vattbrädor som satt på huset tidigare (innan de la på betongpannorna så låg det dels tvåkupigt tegel och innan dess sticketak) var inte målade. På de kort vi har ser de ut att vara just träfärgade. Vi vet inte om de varit roslagsmahogny på dem eller nåt annat (eller inget kanske) men det var inte ovanligt att man behandlade utsatta detaljer förr med just olika tjärblandningar så vi tyckte dte kändes som ett bra alternativ.

Skulle vi lämnat dem helt obehandlade hade de lyst trävita ett tag och sedan blivit grå och alternativet att måla med linoljefärg hade inte blivit bra på nocken som ju oxå är i trä. Därför valde vi roslagsmahogny som jag färgade. Då fick vi direkt ett resultat som vi tycker passar bra till tegelpannorna och dessutom ett träskydd som vi hoppas ska hålla bra.

De nackdelar som finns med tjära är väl just att man inte kan måla över det med nåt annat senare och att det inte går att få bort eftersom det tränger ner i trät. Och mycket i "nån förfärlig tjärfärg" ligger nog i förväntningarna. Kanske var det inte bra tjära hon fick eller fel prooprtioner. Vi har inte haft några problem med klumpar eller att det skulle vara svårt att stryka ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.