Hejsan.

Vi har rensluckor i gjutjärn i skorstenen, fast dessa är lindrigt (alltså inte alls) tätade.
De är av typen "lucka som faller ner uppifrån i ett spår" och det finns glipor på flera millimeter i skarvarna.

Tidigare har de suttit på kallvinden, men vi har öppnat upp i nock runt skorstenen, så det vore bra om det inte läckte in rökgaser...
Nu skall vi strax beställa provtryckning, men det känns bäst att täta detta redan innan.
Hur bär man sig åt för att få tätt? Finns det speciella tätningslister, som klarar de höga temperaturerna?

/ Fredrik
 
eftersom ni nyttjar utrymmet för boende så gör det inget att de inte är täta. finns inga rensluckor som är täta. däremot så kanske dem inte behövs och isåfall är det bästa att ta ur dem och mura igen hålet.
 
Vi kollade vår skorsten i början av året. Då rekommendera sotaren att vi skulle mura igen sotningsluckorna på vinden.
 
Skorstenen böjer av i ett valv precis under rensluckorna, så jag tror tyvärr att de behövs där. Jag kan mycket väl tänka mig att både det ena och det andra kan samlas strax ovanför kröken..

Men, Emanuel, menar du alltså att det är ok om rensluckorna är otäta och därmed läcker in både det ena och det andra i ett boningsrum?

Jag tror att jag måste fråga sotaren..

/ Fredrik
 
När sotaren provtryckte vår skorsten pluggade han igen rensluckan med skumplast, så spelade ingen roll att den var otät. Fast vår lucka sitter i botten av murstocken så är nog annat läge än ditt, dvs röken söker sig normalt inte ner dit.
Annars är det väl "tätningsgarn" av glasfiber som är lämpligast om du vill täta till luckorna. Finns hos kamin/skorstens-butiker eller tex här http://www.k-rauta.se/vvs_6048.htm.

 
W
Har en helt horisontel rökkanal (ca 3 m) som går från en kakelugn för att sedan vika av uppåt och den har en renslucka på sig (sitter i en hall). Har aldrig märkt att den har läckt något över huvudet taget. Måste ju gå att få täta luckor tycker jag.
 
nä de finns inga sotluckor som är 100% täta. behåll dem du annars kommer han ändå säkert klaga på att han inte kan sota ordentligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.