KristinaRT
Har nyss köpt hus och när vi rev ner en björnbärsbuske upptäckte vi att det precis bredvid denna fanns en spricka i tegelfasaden (kanske från jordbävningen i höstas :)?). Sprickan börjar i ovankant och löper rakt, ungefär halvvägs ner mot marken, rakt igenom tegelstenar och fogar.
Har pratat med två hantverkare, båda var överens om att sprickan inte påverkar byggnadens hållfasthet (skönt - vi riskerar inte att väggen rasar ;)), men den bör åtgärdas.

- Hantverkare nr ett (som gjorde ett annat jobb på huset) ansåg at de bästa var att trycka in ofärgad silikon i sprickan och sedan fylla i med små bitar/flisor av samma tegel som finns på huset. Han varnade för att riva ner delar av väggen och sedan mura upp igen eftersom han menade på att det är omöjligt att hitta samma tegel så det kommer synas mycket mer om man gör så.
- Hantverkare nr två (konsulterades specifikt för denna problemställning) ansåg att det enda rätta var att riva ner och mura upp, han trodde nog att han kunde hitta "rätt" tegel.

Är lite kluven eftersom det är STOR skillnad i pris mellan förslagen och jag vekligen inte vill ha en stor "fläck" av annat tegel mitt på en fasad, å andra sidan vill jag att det ska bli så bra och hållbart som möjligt. Tacksam för alla råd och tips, är helt novis på detta med tegel och tegelfasader (nyinköpt hus och enda tidigare erfarenheten är från trähus....):confused:.
 
Är sprickan verkligen så bredd? Silikon är kanske inte det rätta material men gå på förslag 1 och få sprickan tätt med det som är lämpligast - det är nog viktigast.
Blir det inte bra så kan du alltid fixa enl. förslag 2 i framtiden
gaia
 
Redigerat av moderator:
KristinaRT
Sprickan är inte väldans bred, men 2-3 mm på bredast stället kan nog vara en bra uppskattning. Jag tror förslaget slikon var för att ge flexibilitet, men det går kanske med något annat också. Får uppsöka lämplig butik och inhandla något som kan passa fasaden för att iaf få det tätt.

Tack för svaret!
 
B
hitta någon byggfog som är extrem elastisk och tegelröd(eller annan färg) färgad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.