KristinaRT
Ska byta färgställning på vårt nyinköpta 70-tals hus (från svart/mörkbrunt till ljusgrått/vitt) i samband med fönsterbyte och skulle då vilja byta färg på plåtdetaljerna.

Ytan är i bra skick, ingen flagande färg etc, några detaljer är troligen högst ett par år gamla, måste man ändå ta bort all färg? Räcker det med att sandpappra, grunda och sedan färdigstryka? Vill naturligtvis få ett så bra och hållbart resultat som möjligt, men det känns onödigt att lägga ner en massa jobb på onödiga saker, det finns gott om andra projekt som helst ska bli färdiga inom de närmaste åren :)

En relaterad fråga, hur många strykningar kan jag räkna med att det behövs för att få en snygg vit yta på en tidigare svart?
 
Om färgen nu sitter så bra som du säger och inte har flagnat nått så räcker det med att du tvättar ytorna och målar 2 gånger med en Fasadakrylat så sitter det som berget sen.
 
Beckers metallgrund&täck kan du åxo anv och vill du få det att täcka med 2 strykningar så köp ingen billig skitpensel från cheapy;-)
 
Det blir billigare att köpa nya detaljer...
Det blev det för mig iaf.
"byggare"
 
KristinaRT
Pagno - jag tvivlar eftersom det finns ganska mycket plåtdetaljer på huset som knappast går att köpa på närmaste byggvaruhus, bl.a. ett "band" runt hela huset "mellan" våningsplanen (typ skarven mellan planen?), täckplåt på ovansidan av två tegelväggar, säckplåt på bjälkar mm. Har varken utrustning eller kunskap att bocka till partierna helt själv, och att ha hit en plåtis känns rejält dyrt!!!! Hade det bara varit fönsterbleck eller detaljer runt dörar hade det kanske varit en anna sak.........

En vidare fråga ----- Kan man använda roller eller måste man måla allt med pensel (även större ytor, mindre ytor och kanter osv måste ju så klart tas med pensel så man kommer åt....? Såg hantverkare i arbete på ett annat hus och de använde rollers när de målade större plåtpartier - såg effektivt ut.
 
  • Gilla
Torgny77
  • Laddar…
B
när man roller kan det bli mindre färg på ytan. det ät noga att rollern är riktigt dränkt i färg. bäst blir det me pensel. måla vid torr väderlek torka fönster me thinner eller t-röd, så det inte är fett eller annan skit på det plåt rena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.