Hallå alla poolare,
Poolen bör isoeras har jag lärt mig. Bästa material lär vara cellplast. Min nya pool är oval
och cellplast går inte att böja vid poolens kortsidor. Några bra förslag på lösning hoppas jag få.

Kim von Platen
 
Närmast poolens ytterväggar lägger man lämpligen en stenullsisolering avsedd att användas i mark. Återfyllningen närmast isoleringen bör bestå av stenkross. Därefter återfyller man med en del av schaktmassorna. Resten körs bort.

Så gjode vi 1978. Håller fortfarande.

Plums!
 
Hej

Jag bygger pool just nu.
Under poolen har jag 20cm dränerande gruslager som avslutas med en grundvattensbrunn som pumpar ur eventuellt vatten, använder en GARDENA 8500 spillvattenpump.

På det här har jag cellplast ca 2cm tjockt som är väldigt hård. Runt om sitter det cellplast ca 5cm. När poolen svänger skär man mindre bitar som kan följa poolens radie.

Utanpå det här har jag gjutit 20cm stagkant runt om poolen ca 1m högt. Min pool är 1.5m djuo. Material för vägg är armering + leca(3000liter)+ cement(18säckar*25kg) + sand(900kg) + vatten. Lecan är lätt att arbeta med, isolerings effekten för lecan motsvara 10cm cellplast. Lecan har också dränerande effekt.
Sedan fyller jag ut med stenkross som då också är dränerande.

Min jord är bara lera, så allt vatten kommer att stanna i gropen och skvalpa omkring om som jag nu pumpar bort med gardena pumpen. Tort och fint runt poolen.

En stor del av isolering av pool är att välja ett bra pooltak som också håller smutts borta. Jag har Klassik B, som har ett dubbel-lager tak som isolerar fint.

Ja så här är min pool isolerad. PP-pool 3.5*8m 1.5m djup.
All teknik är i friggeboden.
Reningsverket är oksidering av Cu + UV-lampa, inget klor eller salt, -> en balja med driksvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.